تیتر امروز

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

کنعانی: سیاستی که «مکرون» در آن قرار گرفته، کور می‌کند و شفا نمی‌دهد!

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه تیم ملی، پرچم ایران در قطر است، در مورد سیاست‌های اخیر رییس‌جمهور فرانسه درخصوص تحولات داخلی ایران و دیدار وی با برخی از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران گفت: سیاست و مسیری که رییس‌جمهور مورد اشاره شده در آن قرار گرفته است، کور می‌کند و شفا نمی‌دهد.

کد خبر: ۱۴۰۳۴۶
۱۱:۳۹ - ۲۳ آبان ۱۴۰۱

کنعانی: صدور قطعنامه در شورای حکام کمکی به حل امور فنی نمی‌کند

دیدارنیوز: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدواریم تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران با اقتدار در مسابقات جام جهانی حضور پیدا کند و نتایج پیروزمندانه‌ای را کسب کند و موجب خرسندی و شادی مردم ایران شود.

ناصر کنعانی در ابتدای نشست هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به در پیش بودن برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال در قطر گفت: برای تیم ملی فوتبال ایران آرزوی موفقیت و بهترین‌ها را داریم و امیدواریم نتایج درخشانی را کسب کند. برای ما تیم ملی جمهوری اسلامی ایران مهم است؛ چرا که پرچم ما در قطر است. امیدوارم مردان جوان ایران در مستطیل سبز با بازی‌های خوب‌شان در قطر دل مردم ایران را شاد کنند.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان ادامه داد: سفارت ایران در قطر نیز در این زمینه فعال است و کمیته‌ای خاص در آنجا مستقر شده است.

وی همچنین گفت: در راستای ارائه خدمات کنسولی به شهروندان ایرانی که برای تماشای مسابقات جام جهانی فوتبال به قطر سفر می‌کنند کمیته کنسولی در سفارت ایران در قطر مستقر شده است و به شهروندان خدمات کنسولی لازم را ارائه می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با آخرین روند همکاری‌ها و گفتگو‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهار کرد: تایید می‌کنم که هیاتی به تازگی از ایران به وین سفر کرده و با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفتگو و تبادل نظر داشته است. طبیعتا ایران به تلاش‌های سازنده خود در ارتباط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور حل و فصل سوالات پادمانی ادامه می‌دهد و در همین چارچوب گفتگو‌ها انجام شده و ادامه دارد و طرفین برای برداشتن گام‌های بعدی توافق کردند.

وی ادامه داد: در همین چارچوب توافق صورت گرفته که هیاتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر کند. این سفر در آینده‌ای نزدیک انجام می‌شود و گفتگو‌ها و مذاکرات بین ایران و آژانس ادامه پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه، چون بخشی از مسائل آژانس به موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها ارتباط دارد برخی از طرف‌ها تلاش دارند که بر روند مذاکرات فنی ایران با آژانس تاثیر منفی بگذارند و روند مذاکرات را مخدوش کنند، گفت: اینگونه رفتار‌های غیر سازنده چیز جدیدی نیست و ما قبلا نیز شاهد چنین رفتار‌هایی بودیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تلاش آمریکا و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان برای تصویب قطعنامه علیه ایران در جلسه پیش روی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: به رغم تعامل نزدیک و مستمر ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متاسفانه شاهد رفتار‌های عجولانه و غیر سازنده این کشور‌ها هستیم. آن‌ها در تلاش هستند که با رویکرد سیاسی محملی برای اعمال فشار سیاسی به ایران ایجاد کنند و اینگونه رویکرد‌ها در حالیکه مذاکرات فنی و تکنیکی هیات ایرانی با آژانس ادامه دارد جای تاسف دارد. ما با رویکرد سیاسی چهار کشور مورد اشاره مواجه هستیم. اقدام به صدور قطعنامه در شورای حکام هیچ کمکی به حل و فصل امور فنی و پادمانی ایران نمی‌کند و صرفا روند همکاری‌های فنی را با اختلال مواجه می‌کند. ما مخالف این روند هستیم. این کشور‌ها قبلا نیز اقدام به اتخاذ چنین رویکرد غیر سازنده‌ای کردند و قطعنامه علیه ایران صادر کردند. ایران نیز واکنش مناسب در چارچوب قانون مجلس به این اقدام نشان داد، ما به طرف‌های اروپایی توصیه می‌کنیم که رفتاری توام با درایت و تدبیر داشته باشند، در مسیر دیپلماسی حرکت کنند و از رفتار‌های غیر سازنده خودداری کنند؛ چرا که این رفتار‌های غیر سازنده مسیر دیپلماسی را دچار مشکل می‌کند.

کنعانی تصریح کرد: ایران از تلاش‌ها و ظرفیت‌های دیپلماتیک خود برای ادامه فعالیت‌های سازنده و همکاری با آژانس در این چارچوب استفاده می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در مدت اخیر شاهد طرح اظهاراتی ضد ایرانی از سوی رئیس جمهور آذربایجان و رسانه‌های آذربایجانی بوده‌ایم. در این مدت ایران بار‌ها در برابر این اظهارات سکوت کرده است، ولی اینگونه رفتار‌ها از سوی مقامات و رسانه‌های آذربایجانی تکرار شده و سیاست ایران در ارتباط با این تحرکات چیست؟ گفت: همانطور که می‌دانید وزارت خارجه در واکنش به اظهارات صورت گرفته هفته گذشته سفیر آذربایجان در تهران را احضار کرد و اعتراض شدید ایران را به وی اعلام کرد.

وی ادامه داد: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با همسایگان مبتنی بر سیاست حسن همجواری و گسترش همکاری با آنهاست و آذربایجان نیز از این امر استثنا نیست، ولی کسی حق ندارد از سیاست حکیمانه ایران سوء برداشت کند. سکوت و احیانا عدم اقدام متقابل از سوی ایران در مورد برخی از اظهارات محاسبه نشده و یا اظهاراتی که ناشی از محاسبات غلط است به معنای ناتوانی نیست بلکه برآمده از سیاست اقتدار ایران است. برآمده از سیاست مسئولانه یک کشور مقتدر است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال گفت: در همین چارچوب تاکید می‌کنیم کسی صبر و حلم ایران را به ضعف تفسیر و تحلیل نکند، تاریخ کشور‌های منطقه شفاف، گویا و غیر قابل تحریف است. بهتر است تاریخ را درست بخوانیم و آن را قرائت کنیم. همانطور که اشاره کردم سیاست جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با همسایگان توام با سیاست حسن همسایگی و مبتنی بر حفظ حرمت‌ها و گسترش تعامل با آنهاست و این شامل آذربایجان نیز می‌شود. ما تاکید داریم مواضع خود را مدیریت کنیم. ما معتقدیم اعلام مواضع و گله‌مندی از پشت تریبون‌ها و رسانه‌ها کمک کننده به مناسبات دو کشور نیست. ما چارچوب‌های مختلفی برای گفتگو با آذربایجان داریم و می‌توانیم در چارچوب‌های دیپلماتیک گفتگو کنیم.

وی ادامه داد: تاکید می‌کنیم که قطعا دست‌های خارج از منطقه که همواره نقش آن‌ها در مناسبات همسایگان منفی بوده و منافع خود را در ایجاد آشوب دنبال می‌کنند برای تخریب روابط تلاش می‌کنند. ما به دوستان خود در منطقه توصیه می‌کنیم که در چارچوب بازی‌های دیگران قرار نگیرند و به چارچوب‌های دیپلماتیک پایبند باشند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اینکه برخی از منابع خبری اعلام کرده‌اند که روسیه به ایران سوخو ۳۵ ارائه کرده است و آیا شما این خبر را تایید می‌کنید، گفت: من به این موضوع ورود نمی‌کنم این موضوع خاص نظامی است و در صلاحیت من برای اظهار نظر نیست.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده در ارتباط با برگزاری دور جدید گفتگو‌ها میان آذربایجان و ارمنستان نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از گفتگو‌های دیپلماتیک و پیشبرد راهکار‌های سیاسی بین آذربایجان و ارمنستان برای حل و فصل اختلافات استقبال می‌کند و این موضوع برای ایران در اولویت قرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با حمله مجدد سپاه به مقر گروه‌های تروریستی در منطقه اقلیم کردستان عراق، اظهار کرد: ایران بار‌ها تاکید کرده است که نسبت به امنیت سرزمینی خود و فعالیت گروه‌های تجزیه طلب در این منطقه سکوت نخواهد کرد و مبتنی بر قوانین بین‌المللی از امنیت خود و شهروندانش دفاع خواهد کرد و این اقدام نیز در همین چارچوب صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با روابط ایران و عربستان و برخی از مسائلی که در مورد روابط دو کشور در برخی از رسانه‌ها مطرح شده است از جمله اینکه ایران اقدام به تهدید عربستان کرده است، تصریح کرد: ایران به مسیر دیپلماسی پایبند است و در این چارچوب در خصوص مسائل مورد نظر خود با طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی عمل می‌کند.

کنعانی با تاکید بر اینکه ایران به دنبال ایجاد تنش در منطقه نیست و همواره رفتار‌های مسئولانه‌ای در راستای امنیت منطقه داشته است، ادامه داد: مسیر مذاکره با عربستان منوط به مذاکرات قبلی است و امیدواریم طرف مقابل با اجرای توافقاتی که پیش از این صورت گرفته زمینه را برای ادامه گفتگو‌ها فراهم کند و در مسیر دیپلماسی رفتار‌های غیر سازنده در مورد ایران را اصلاح کند.

وی با بیان اینکه من این‌گونه اخبار را تایید نمی‌کنم تصریح کرد: دولت آمریکا در راستای ایران هراسی و ایجاد خلل در روند گفتگو‌های سازنده ایران و کشور‌های منطقه مواضعی را مطرح می‌کند که در چارچوب سیاست‌های غلط مخرب منطقه‌ای دولت آمریکا و برخی از رسانه‌ها به این سیاست‌های غلط دامن می‌زنند.

وی همچنین اخبار منتشر شده در مورد قطع میانجیگری عراق بین ایران و عربستان را تایید نکرد و گفت: دولت عراق در مسیر مذاکرات ایران و عربستان نقش سازنده‌ای داشته است و بار‌ها آمادگی خود را برای ادامه ایفای این نقش مثبت ایفا کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با موضوع جنگ اوکراین و برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر کمک ایران به روسیه در جریان این جنگ تصریح کرد: در خصوص بحران اوکراین ما بار‌ها مواضع خود را به صورت صریح و واضح بیان کرده‌ایم. همانطور که بار‌ها گفته‌ایم در ارتباط با این بحران ما پایبند به سیاست بی طرفی فعال هستیم. ما یک طرف جنگ اوکراین نیستیم و از ابتدای این بحران تلاش کردیم در چارچوب مناسبات دوستانه‌ای که با دو طرف داریم، دو کشور را به مسیر دیپلماسی برای حل و فصل اختلافات برگردانده و از ادامه جنگ جلوگیری کنیم.

کنعانی با بیان اینکه ما هیچ تسلیحات و تجهیزاتی برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه ارسال نکرده‌ایم و یک طرف جنگ نیستیم تصریح کرد: همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه مسبوق به شروع این جنگ بوده است. همکاری‌های دفاعی ما در چارچوب روابط دو جانبه و مبتنی بر مسیر‌های مشخص و قانونی بوده است. ایران اصل را بر روابط دوستانه با کشور‌ها گذاشته است و اوکراین نیز از این موضوع مستثنی نیست. ما روابط نزدیک و دوستانه‌ای با اوکراین داشتیم و در همین چارچوب به روابط با اوکراین نگاه می‌کنیم. ایران در پاسخ به اقدام دولت اوکراین به تقلیل سطح روابط دیپلماتیک خود با ایران مدبرانه عمل کرد و در مسیر حفظ چارچوب‌های دیپلماتیک در روابط دو جانبه عمل کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه پاسخ خود به این سوال با تاکید بر اینکه ما عضو هیچ ائتلاف نظامی و عضو هیچ طرفی در جنگ نیستیم، گفت: در ارتباط با تهدید‌هایی که علیه ایران انجام می‌شود همه اطلاع داریم ایران در ارتباط با اقداماتی که امنیت ملی کشور را مورد خدشه قرار دهد با قاطعیت و اقتدار عمل می‌کند و سوابق این را نشان می‌دهد مقام و یا کشوری که خارج از موازین بین‌المللی و چهارچوب‌های دوستانه اقدام به اتخاذ مواضع تهدیدآمیز می‌کند باید متوجه مسئولیت‌های بین‌المللی ناشی از این مواضع و رویکرد‌ها باشد و به عواقبش فکر کند.

کنعانی ادامه داد: در ارتباط با جنگ اوکراین ما همواره تلاش کرده‌ایم که نقش مثبتی در مسیر حل و فصل بحران و پایان دادن به جنگ داشته باشیم و امیدواریم که طرف اوکراینی تحت تاثیر مطالبات و فشار‌های خارجی قرار نگیرند و در بازی طراحی شده دیگر طرف‌ها قرار نگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چند روز پیش رئیس جمهور قانون انتقال محکومان بین ایران و بلژیک را به وزارت دادگستری ابلاغ کرد و آیا با توجه به این موضوع می‌توانیم در آینده‌ای نزدیک در همین چارچوب شاهد آزادی اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک باشیم، تاکید کرد: آزادی دیپلمات ایرانی از مطالبات جدی ما از دولت بلژیک است و این موضوع همواره مورد پیگیری ما از دولت بلژیک بوده است. بازداشت و محاکمه این دیپلمات ایرانی به بهانه‌های واهی بر خلاف مقررات بوده و آن را خلاف کنوانسیون وین می‌دانیم و بار‌ها این موضع را اعلام کرده‌ایم و معتقدیم در آن چارچوب باید اساسا آزادی دیپلمات ایرانی انجام شود و این آزادی مرتبط با هیچ شرط و شروط دیگری نباشد.

کنعانی تصریح کرد: آزادی ایشان از مطالبات صریح ما از دولت بلژیک است و امیدواریم در چارچوب پیگیری‌های انجام شده هر چه زودتر شاهد آزادی این دیپلمات ایرانی باشیم.

او خبر داد: در راستای ادامه مذاکرات رفع تحریم‌ها، رور گذشته امیرعبداللهیان و جوزپ بورل به صورت تلفنی با یکدیگر رایزنی و گفتگو کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد سیاست‌های اخیر رییس‌جمهور فرانسه در مورد تحولات داخلی ایران و دیدار وی با برخی از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: این مسیحی که رییس‌جمهور مورد اشاره در کنار آن قرار گرفته است، کور می‌کند و شفا نمی‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه گفتگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با فایل‌های منتشر شده از رعنا رحیم پور خبرنگار بی بی سی در مورد تحولات داخلی ایران و فشار‌های وارد شده به دیگر رسانه‌های فارسی زبان جم و اینترنشنال به خاطر این موضوع و اینکه آیا می‌تواند به ایران بازگردد از خبرنگار پرسش کننده پرسید که آیا وی درخواست بازگشت به ایران داده است؟ خبرنگار پرسید که اگر درخواست بازگشت بدهد می‌تواند به ایران بازگردد؟ که کنعانی تصریح کرد: شهروندان ایرانی برای ورود به کشور هیچ محدودیتی ندارند و اجازه سفر به کشور دارند هر فرد علاقه مندی که می‌خواهد به ایران سفر کند این تسهیلات فراهم است که به ایران سفر کند البته کسانی که جرمی در مورد ایران انجام داده باشند باید پاسخگوی جرم خود باشند وگرنه به صورت عادی هیچ شهروندی برای ورود به کشور با محدودیت روبرو نیست.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی