تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ گانتس: خودمان زمان و شیوه پاسخ را تعیین می‌کنیم
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ گانتس: خودمان زمان و شیوه پاسخ را تعیین می‌کنیم

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
دور دوم انتخابات اسلوونی

احتمال پیروزی «اولین رئیس‌جمهور زن» در زادگاه ملانیا ترامپ

شهروندان اسلوونی روز یکشنبه ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان) در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری کشورشان شرکت می‌کنند تا احتمالا «اولین رئیس‌جمهور زن» در تاریخ کشورشان را برگزینند.

کد خبر: ۱۴۰۲۹۶
۱۳:۴۱ - ۲۲ آبان ۱۴۰۱

احتمال پیروزی «اولین رئیس‌جمهور زن» در زادگاه ملانیا ترامپ

دیدارنیوز: نظرسنجی‌هایی که تا کنون انجام شده حاکی از آن است که ناتاشا پیرس موسار ۵۴ ساله، وکیل و مدافع حقوق بشر و نامزد لیبرال «احتمالا» با کسب کمی بیش از ۵۱ درصد آراء، در مقابل آنزه لوگر ۴۶ ساله، وزیر خارجه پیشین با دیدگاه‌های راست میانه پیروز خواهد شد.

در اولین دور این انتخابات که یکشنبه ۲۳ اکتبر (اول آبان) برگزار شد، هیچ یک از هفت نامزد نتوانستند بیش از ۵۰ درصد آراء را به دست آورند و به این ترتیب پیرس موسار و لوگر به دور دوم راه یافتند.

در صورت پیروزی خانم پیرس موسار، او جانشین بوروت پاهور رئیس جمهوری کنونی می‌شود که از سال ۲۰۱۲ میلادی تا کنون بر این مسند تکیه زده و با داشتن دیدگاه‌های میانه‌رو سعی داشته برای مدت یک دهه شکاف سیاسی میان چپ و راست در این کشور را پر کند.

وکیل ملانیا ترامپ، بانوی اول پیشین آمریکا
ناتاشا پیرس موسار به عنوان یک وکیل برجسته، پیش از این سابقۀ وکالت برای ملانیا ترامپ بانوی اول پیشین آمریکا را در پرونده‌هایی با موضوعات مرتبط با زادگاهش اسلوونی داشته است. او که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا برای وکلات همسرش استخدام شده بود، سعی داشت در این مدت از منافع ملانیا ترامپ در کشور زادگاهش محافظت کند؛ از جمله اینکه مانع از اقدام شرکت‌ها برای تجاری سازی محصولاتشان با نام او شود.

خانم پیرس موسار همچنین همچنین به مدت یک دهه ریاست اداره حفاظت از داده‌های کشورش را بر عهده داشت و البته به دلیل امپراتوری تجاری گسترده شوهرش و سرمایه گذاری‌های پرسود او به ویژه در بهشت‌های مالیاتی، هدف انتقادات بسیاری است.

«نبردی بین ارزش‌ها»
اگرچه ریاست جمهوری در اسلوونی بیشتر یک نقش تشریفاتی است، اما رئیس جمهور ریاست ارتش را بر عهده دارد و چندین مقام ارشد از جمله رئیس بانک مرکزی را نیز معرفی می‌کند.

اگر خانم پیرس موسار در این انتخابات برنده شود، اولین زنی خواهد بود که از زمان استقلال اسلوونی در بحبوحه تجزیه یوگسلاوی در سال ۱۹۹۱ میلادی به عنوان رئیس جمهور این کشور ۲ میلیونیِ واقع در اروپای مرکزی خدمت می‌کند.

او از مدافعان حقوق دگرباشان جنسی است و به همین دلیل دور دوم انتخابات کشورش را «نبردی بین ارزش‌ها» توصیف کرده است.

رای گیری ساعت ۷ بامداد یکشنبه به وقت محلی آغاز می‌شود و برای مدت ۱۲ ساعت ادامه خواهد داشت؛ انتظار می‌رود نتایج رسمی نیز چند ساعت بعد از پایان رای گیری‌ها اعلام شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی