تیتر امروز

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.
ماجراجویی‌های بی‌پایان کره‌شمالی

پیونگ‌یانگ بر طبل جنگ می‌کوبد

دنیای امروز ماه‌هاست که تحت تاثیر تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین است، اما کره‌شمالی هم که به نظر می‌رسد رابطه خوبی با روس‌ها دارد شرق آسیا را به شدت پرتنش کرده و با موشک‌پرانی‌های خود در نزدیکی ژاپن و کره‌جنوبی، منطقه را در آستانه جنگی بزرگ با حضور آمریکا قرار داده است.

کد خبر: ۱۴۰۰۴۹
۱۷:۰۴ - ۱۷ آبان ۱۴۰۱

پیونگ‌یانگ بر طبل جنگ می‌کوبد

دیدارنیوز: کره‌شمالی روز گذشته اعلام کرد آزمایش‌های موشکی گسترده هفته گذشته، در‌واقع «شبیه‌سازی حمله به کره‌جنوبی و ایالات متحده» بوده است.

سئول و واشنگتن هفته گذشته یک رزمایش هوایی مشترک شش‌روزه برگزار کردند که خشم پیونگ‌یانگ را برانگیخت و آن را «مانور جنگی خطرناک» خواند. از نظر پیونگ یانگ، این رزمایش مشترک هوایی که سرانجام روز شنبه پایان یافت، یک «تحریک آشکار با هدف تشدید عمدی تنش‌ها و یک تمرین جنگی خطرناک با ماهیت بسیار تهاجمی» بوده و به همین دلیل نیز در واکنش به آن، اقدام به «شبیه‌سازی» حمله به پایگاه‌های هوایی و هواپیما‌ها و همچنین شهر‌های بزرگ کره‌جنوبی کرده است. ستاد کل ارتش کره‌شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد در این مدت بیش از ۳۰ آزمایش موشکی از انواع مختلف از‌جمله آزمایش موشک‌های بالستیک مجهز به کلاهک‌های نفوذی برای حمله به پایگاه‌های هوایی دشمن و «فلج‌کردن سیستم فرماندهی عملیات دشمن»، موشک‌های زمین به هوا برای هدف‌گرفتن هواپیما‌های دشمن در ارتفاعات و موشک‌های استراتژیک کروز برای حمله به ناوگان دریایی و در‌نهایت موشک بالستیک قاره‌پیما را انجام داده و صد‌ها گلوله توپ نیز به سمت دریا شلیک کرده است. در این بیانیه آمده است این اقدامات در‌واقع «پاسخ روشن کره‌شمالی» به این موضوع است که «در صورت ادامه تحرکات نظامی تحریک‌آمیز دشمنان، پیونگ‌یانگ با جدیت و بی‌رحمی بیشتر با آن‌ها مقابله خواهد کرد».

کارشناسان معتقدند کره‌شمالی به‌ویژه درباره انجام رزمایش‌های هوایی حساس است؛ چراکه نیروی هوایی پیونگ‌یانگ یکی از «ضعیف‌ترین» بخش‌های ارتش این کشور و فاقد جت‌هایی با فناوری‌های پیشرفته و خلبانان آموزش‌دیده است. مقامات کره‌جنوبی و ایالات متحده همچنین اعلام کردند پیونگ‌یانگ در این مدت و برای اولین بار از سال ۲۰۱۷، اقدامات فنی برای آزمایش یک دستگاه هسته‌ای را نیز انجام داده است. روز گذشته همچنین سئول از کشف بخش‌هایی از یکی از موشک‌های شلیک‌شده از سوی همسایه شمالی، در نزدیکی سواحلش خبر داد. بنا بر اعلام ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی، یکی از کشتی‌های این کشور قطعاتی را پیدا کرده که گمان می‌رود بقایای یکی از موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد کره‌شمالی باشد. به گفته او، این قطعات به کمک یک کاوشگر زیر آب جمع‌آوری شده و اکنون کارشناسان در‌حال تجزیه و تحلیل آن‌ها هستند. در واکنش به تهدیدات موشکی کره شمالی نیز مقامات ایالات متحده و کره‌جنوبی اعلام کردند رویداد‌های آموزشی مشترک خود را بیشتر خواهند کرد و هشدار دادند که استفاده از تسلیحات هسته‌ای به معنای «پایان» رژیم کیم جونگ اون خواهد بود. «جوزف دیترانی»، یکی از تفنگ‌داران سابق آمریکا که در مذاکرات مستقیم دهه گذشته با مقامات کره‌شمالی شرکت داشته، در پاسخ به این پرسش یورو‌نیوز درباره انگیزه‌های کره شمالی می‌گوید: «راستش نمی‌دانم، اما تحت هر شرایطی آمریکا و کره‌جنوبی باید بر خلع سلاح کامل اتمی پافشاری کنند؛ اگرچه کیم کاملا روشن کرده است که چقدر به سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های خود علاقه‌مند است».

کیم جونگ اون اخیرا در‌باره «قدرت هسته‌ای تاکتیکی» صحبت کرده که می‌تواند اهداف کوچکی مانند پل‌ها یا فرودگاه‌های نظامی را هدف قرار دهد، اما واقعیت این است که کره‌شمالی همچنان با گلوله‌های ساده توپخانه قدیمی خود عملکرد بهتری دارد. آن‌ها موفق شدند صد گلوله توپ را به سمت منطقه حائل شلیک کنند.

آن‌طور‌که جان کربی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید، پیونگ‌یانگ این قابلیت را دارد که به‌صورت مخفیانه این ادوات و تجهیزات نظامی خود را به روسیه بفروشد و چنین معامله‌ای با انگیزه‌های کیم جونگ اون در حمایت از ولادیمیر پوتین در جنگ اوکراین سازگاری دارد. حتی پیش‌تر گفته شده بود رهبر کره‌شمالی گزینه اعزام نیروی کمکی به روس‌ها را هم تحت بررسی دارد.

با این اوصاف و در شرایطی که کره‌شمالی نسبت به عواقب حضور نظامی آمریکا در جوار مرزهایش و همکاری سئول و واشنگتن هشدار داده و سعی دارد نزدیکی خود با کرملین را بیش از پیش علنی کند، معلوم نیست آیا سیاست متفاوت رئیس‌جمهوری فعلی کره‌جنوبی که نسبت به سلف خود سیاست مدارا با همسایه شمالی را کنار گذاشته و معتقد به اتخاذ سیاست‌های سفت و سخت در برابر بلندپروازی‌های پیونگ‌یانگ است، در‌نهایت رهبر کره‌شمالی را پای میز مذاکره باز خواهد گرداند یا برعکس موجبات تحریک‌شدن بیشتر او را فراهم خواهد کرد و بر طبل جنگ خواهد کوبید.

«اوانز ریور» افزایش مانور‌های مشترک بین سئول و واشنگتن را در زمین‌گیر‌کردن رژیم پیونگ‌یانگ مؤثر می‌داند. این دیپلمات بازنشسته آمریکایی در‌این‌باره می‌گوید: «با افزایش دامنه و تعداد تمرین‌های مشترک، بار عمده‌ای بر دوش کره‌شمالی می‌گذاریم؛ رژیمی که باید پاسخ ما را بدهد، برای هواپیماهایش سوخت استفاده کند و موشک‌های بیشتری خرج کند. پیونگ‌یانگ توانایی تداوم‌دادن چنین برنامه‌ای را ندارد و برعکس ادامه همکاری‌های سئول و واشنگتن ضمن اینکه هزینه‌های پیونگ‌یانگ را افزایش می‌دهد، می‌تواند چالش‌های زیادی را برای رهبر کره‌شمالی که هم‌زمان مردمش با مشکلات اقتصادی و معیشتی متعددی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، به وجود آورد و رژیم او را فلج کند».

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی