تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
گزارش دیدار از آخرین وضعیت پرونده مهسا امینی

سوت پایان برای پزشکی قانونی و شفاف سازی در دقیقه ۹۰

این هفته آخرین فرصت پزشک قانونی برای اعلام رسمی خبر درباره پرونده مهسا امینی است و حالا خانواده اش خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب مستقل هستند و این یعنی سوت پایان زده شده است و نهاد مرتبط باید گزارش خود را ارائه کند.

کد خبر: ۱۳۸۱۳۹
۱۳:۰۹ - ۱۰ مهر ۱۴۰۱

سوت پایان برای پزشکی قانونی و شفاف سازی در دقیقه ۹۰

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: با گذشت بیش از ۲۰ روز از مرگ مهسا امینی (دختر ایران) هیچ نهاد رسمی جواب قانع کننده‌ای از نتایج بررسی پرونده او ارائه نداده است و حالا اینطور که نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها می‌گوید فرصت سه هفته‌ای پزشک قانونی به عنوان مهمترین مرجع پاسخگو این هفته به پایان می‌رسد و قرار است شفاف سازی در دقیقه ۹۰ انجام شود.

به نظر می‌رسد خانواده مهسا چندان به جوابی که از سوی پزشکی قانونی ارائه می‌شود اعتماد ندارند، زیرا اعلام کرده‌اند که خواستار تشکیل یک کمیته حقیقت یاب مستقل با حضور ۳ تا ۵ پزشک معتمد خانواده هستند.

البته پرونده مهسا امینی پیش از این توسط وزارت کشور هم بررسی شده بود، اما نتیجه‌ اعلام شده خیلی مورد قبول عامه مردم و خاصه خانواده اش نبود؛ هر چند که مجلس هم در این مدت وعده داده بود که ابعاد این پرونده به زودی اعلام می‌شود، اما تا زمان نگارش این گزارش، آخرین اظهار نظر خانه ملت مربوط به محد باقر قالیباف است که گفته بود با هر تقصیر و قصور احتمالی به تناسب خطا و بدون هیچ اغماضی برخورد می‌شود. البته رئیس مجلس تاکید کرده که اولین مساله چرایی و چگونگی جان باختن خانم امینی است که در این باره همانطور قبلا هم توسط مسئولان در هر سه قوه مطرح شده موضوع باید با جدیت پیگیری و نتیجه به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

البته او ناکارآمدی دستگاه‌های فرهنگی و تربیتی را که وظیفه مهمی در زمینه توسعه فرهنگ عفاف و حجاب داشته اند را بُعد دیگر این ماجرا می‌داند و در نهایت از کمیسیون‌های تخصصی مجلس در این حوزه خواسته گزارشی از عملکرد این دستگاه‌ها به عنوان پاسخگویان ردیف اول تهیه و این موضوع را به صحن مجلس و مردم ارائه کنند.

حضور پزشکان متخصص مستقل در پرونده مهسا

صالح نیکبخت وکیل خانواده مهسا امینی درباره تشکیل کمیته حقیقت یاب که قرار است به خواسته خانواده او شکل می‌گیرد این طور توضیح داده است که ما درخواست حضور پزشکان برجسته کشور در زمینه جراحی مغز و اعصاب که توسط خانواده معرفی شده بودند را مطرح کردیم. افراد برجسته‌ای، چون دکتر سیدعلی طباطبایی، دکتر کاظم عباسیون، دکتر صابریون، دکتر مشکین، دکتر فرجی، دکتر پارسا، دکتر باقری و... در لیست ما بودند. افرادی که سابقه تخصص و تعهد آن‌ها حتی در میان جامعه پزشکی کشور روشن است. همه این پزشکان از اساتید بخش جراحی مغز و اعصاب یا نورولوژیست هستند که در حال حاضر هیچ وابستگی به بخش دولتی یا خصوصی ندارند.

یکی از دلایلی که خانواده مهسا به طور جداگانه تحقیق درباره پرونده فرزندشان را دنبال می‌کنند این است که آن‌ها به تحقیقاتی که تاکنون صورت گرفته و علت مرگ مهسا را بدون آسیب رساندن به او اعلام شده است را قبول ندارند از این رو در تلاش هستند با کمک پزشکانی که مورد وثوق آن‌ها هستند تکلیف این پرونده را مشخص کنند، زیرا اظهار نظر‌های ضد و نقیض سبب شده که خانواده امینی به هیچ کدام از مطالب و گزارش‌های ارائه شده اعتماد نکنند. از سوی دیگر محمدحسن آصفری نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس هم می‌گوید دو جلسه با مسئولان نیروی انتظامی، پزشکی قانونی، سازمان اورژانس و دیگر مسئولان برگزار کرده و گزارش‌های مقدماتی از دستگاه‌های مربوطه اخذ شده است و حالا همه منتظر نظر نهایی پزشکی قانونی هستیم تا پس از دریافت گزارش، جمع بندی نهایی صورت گرفته و نتیجه کمیسیون درباره ابعاد پرونده به صحن مجلس و مردم ارائه شود.

حالا باید منتظر ماند و دید که نتیجه واقعی مرگ مهسا امینی توسط سازمان مسئولی مانند پزشک قانونی بدون در نظر گرفتن جوانب احتیاطی و به دور از فشار‌های نهادی ذیربط به درستی اعلام خواهد شد تا حقایق واقعی توسط کمیته حقیقت یاب که خانواده مهسا آن را تشکیل داده اند که بی شک به دور از هر گونه وابستگی به نهاد خصوصی و دولتی است عیان می‌شود و در نهایت آیا متهم کردن همه بخش‌های فرهنگی در کوتاهی انجام وظایفشان در موضوع تبلیغ فرهنگ عفاف و حجاب دردی از مردم دوا یا مهسا امینی را زنده می‌کند یا خیر؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی