تیتر امروز

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
از سعدآباد تا توپکاپی (۶۷)

آخرین نظرسنجی‌های انتخاباتی ترکیه، پنجاه پنجاه به نفع اردوغان!

با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه، آرام آرام چهره و حزب برتر در این رقابت پرحرارت خود را نشان می‌دهد و آخرین نظرسنجی‌ها حکایت از برتری نسبی اردوغان دارد.

کد خبر: ۱۳۷۹۲۴
۱۴:۱۶ - ۰۴ مهر ۱۴۰۱

از سعدآباد تا توپکاپی

دیدارنیوز ـ رضا قنبری*: فضای سیاسی در ترکیه به شدت داغ شده است. ائتلاف مخالفان ملقب به “میز شش نفره “جلسات انتخاباتی خود را برای معرفی نامزد نهایی ادامه می‌دهند و اردوغان هم با رونمایی از طرح‌های مختلف خدماتی- اجتماعی درحال غلبه بر غول نارضایتی‌های اقتصادی است... سفر‌های انتخاباتی رهبران هر دو طیف با استقبال هوداران و پوشش گسترده رسانه‌ای برگزار می‌شود و بنا بر شواهد، ترکیه در آستانه یکی از نزدیکترین انتخابات تاریخش قرار دارد... به همین مناسبت این هفته" از سعد آباد تا توپکاپی" به سراغ آخرین نظرسنجی انتخاباتی در ترکیه رفته تا با بررسی نتایج به دست آمده برآوردی دقیق‌تر از فضای سیاسی کشور را به مخاطبان ارائه کند. این نظرسنجی در تاریخ ۲۳ تا ۲۷ (آگوست) در بین ۲۰۰۰ نفر از مردم شهر‌ها و روستا‌های ترکیه به وسیله موسسه "Areda Survey "انجام شده است.

انتخابات ترکیه

-کمال کلیچدارو اوغلو دبیرکل حزب "جمهوری خلق" به عنوان بزرگترین حزب مخالف دولت همچنان به روند رو به رشد خود ادامه می‌دهد و محبوبیتش نسبت به پارسال با رشدی دو برابری به حدود ۱۵.۵ درصد رسیده است. همین حالا اردوغان با حدود ۴۸ درصد آرا فاصله زیادی با کسب اکثریت ندارد و منصور یاواش شهردار آنکارا و دیگر رهبر مخالفان دولت با ۲۲ درصد پس از اردوغان در رتبه دوم قرار دارد. حالا باید منتظر تصمیم "میز شش نفره" برای انتخاب رقیب اردوغان از بین یاواش و کلیچدار اوغلو ماند.

-ائتلاف جمهور متشکل از حامیان اردوغان توانسته علی‌رغم کمپین‌های پرقدرت مخالفان همچنان اکثریت شکننده خود را در سراسر کشور حفظ کند. چه آنکه ۵۲ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اعلام کرده‌اند اگر انتخابات همین یکشنبه برگزار شود به این ائتلاف رای خواهند داد و آرا مخالفان ۴۸ درصد است. اختلاف دو درصدی که اپوزیسیون امیدوار است با کمک تحریمی‌ها و مردد‌ها بتواند آن را در ۹ ماه آینده جبران کند و البته اردوغان با ثابت نگه داشتن هزینه‌های خوابگاه‌های دانشجویی و طرح ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای خانه اولی‌ها در افزایش آن است.

-اختلاف بر سر حضور حزب دمکراتیک خلق‌ها به رهبری دمیرتاش در میز شش نفره بزرگترین شکاف مخالفان به حساب می‌آید. در "ائتلاف ملت" حزب "جمهوری خلق" ۲۵ درصد آرا و احزاب "خوب" و "دموکراتیک خلق ها" هر کدام حدود ۱۰ درصد آرا را در اختیار دارند. در حالی که دیگر احزاب کوچک مخالف، چون "دوا"، "آینده" و "سعادت" هم به کمتر از ۳ درصد می‌رسد. اما مشکل آنجاست که "مرال آکشنر" رهبر حزب راستگرای "خوب" و یکی از قوی‌ترین مخالفان اردوغان به هیچ عنوان حاضر به ائتلاف با احزاب کرد، چون "دموکراتیک خلق ها" نیست. شکافی عمیق که با توجه به سابقه آکشنر در عدم همراهی با نیرو‌های کرد در دوره‌های قبل، امید مخالفان برای پیروزی را کاهش می‌دهد. البته حدود ۴۸ از شرکت کنندگان در نظرسنجی اخیر همچنان نسبت به ائتلاف اپوزیسون خوش بین هستند و همین انتظار عمومی ممکن است مرال آکشنر را به سمت حزب "دموکراتیک خلق" متمایل کند.

انتخابات ترکیه

-دغدغه اصلی ۶۵ درصد سوال شوندگان مشکلات اقتصادی و تورم است که البته جای تعجب ندارد، اما نکته ناامید کننده برای مخالفان دولت آن است که تنها ۳۶ درصد از جامعه آماری معتقدند که اپوزیسون توانایی حل این مشکلات را دارد. درحالی که این آمار برای اردوغان حدود ۴۹ درصد است. در واقع اکثریت مردم نسبت به چشم انداز‌های کشور با به قدرت رسیدن مخالفان دولت ناامیدند و حدود ۱۵ درصد از مردد‌ها ممکن است در لحظات آخر به جبهه اردوغان بپیوندند.

-در ائتلاف "جمهور" آک پارتی حدود ۳۷ درصد و حزب "حرکت ملی" بیش از ۱۰ درصد آرا را در اختیار دارند... آماری که با توجه به ناکامی‌های اقتصادی سال‌های اخیر اردوغان از محبوبیت خیره‌کننده او پس از دو دهه حکمرانی خبر می‌دهد. حال اگر مزیت‌های دولت مستقر، قدرت سخنوری اردوغان و سازمان رای یک‌پارچه اسلامگرایان را هم اضافه کنیم شانس انتخاب مجدد آک پارتی افزایش می‌یابد. هرچند همچنان به نظر مهمترین شانس سیاسی اردوغان فقدان یک رقیب قدر انتخاباتی است. رقیبی، چون اکرم امام‌اوغلو شهردار استانبول که دو سال پیش دژ مستحکم اسلام گرایان در شهرداری استانبول را پس از ۲۵ سال از چنگ آن‌ها در آورد و آنچنان که از شواهد پیداست علاقه‌ای به قمار صندلی خود در انتخابات پیش رو ندارد.

* روزنامه‌نگار و کارشناس مسائل ترکیه

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی