تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

کولیس ورنیه چیست؟ + نحوه استفاده برای اندازه گیری دقیق

کولیس ورنیه ابزاری است که ابعاد و فواصل داخلی یا خارجی را اندازه گیری می کند. این ابزار به شما این امکان را می دهد تا اندازه گیری های دقیق تری نسبت به خط کش های معمولی انجام دهید. و در نتیجه قیمت کولیس بالاتر است، در ادامه مقاله با نحوه استفاده و خواندن کولیس ورنیه آشنا خواهیم شد.

کد خبر: ۱۳۷۶۵۱
۱۰:۰۳ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۱

دیدارنیوز: کولیس ورنیه ابزاری است که ابعاد و فواصل داخلی یا خارجی را اندازه گیری می کند. این ابزار به شما این امکان را می دهد تا اندازه گیری های دقیق تری نسبت به خط کش های معمولی انجام دهید. و در نتیجه قیمت کولیس بالاتر است، در ادامه مقاله با نحوه استفاده و خواندن کولیس ورنیه آشنا خواهیم شد.

نکاتی که باید بدانید:

  • کولیس خود را بررسی کنید تا ببینید بین هر شکاف چقدر فاصله است.
  • قبل از استفاده از کولیس، با بستن فک دستگاه را کالیبره کنید.
  • تجهیزی را که می خواهید اندازه گیری کنید، بین فک های کولیس قرار دهید.
  • مقیاس اصلی و مقیاس ورنیه را بخوانید تا با انجام محاسبات، اندازه گیری را کامل کنید.

کولیس ورنیه چیست؟

کولیس ورنیه دارای دو فک اصلی برای اندازه گیری قطر خارجی و همچنین دو فک کوچکتر برای اندازه گیری قطر داخلی اجسام می باشد. برخی از مدل ها دارای عمق سنج نیز هستند. اکثر وسایل اندازه گیری به صورت ثابت این کار را انجام می دهند، اما کولیس ورنیه با باز و بسته کردن فک ها، عملیات اندازه گیری را به صورت متحرک انجام می دهد.

مقادیر روی کولیس ورنیه  را بخوانید. هر مقیاس از کولیس مانند یک خط کش معمولی خوانده می شود. به طور معمول، کولیس دارای یک مقیاس اصلی است که با اینچ یا سانتی متر لیبل گذاری شده است، تقسیمات کوچکتر بین آنها (مقیاس فرعی) برحسب میلی متر علامت گذاری شده است. بر روی ورنیه برچسبی حک شده که دقت کولیس را نشان می دهد.

اگر روی ورنیه برچسب وجود ندارد، می توانید فرض کنید که تقسیمات شماره گذاری شده 0.1 کوچکترین تقسیم در مقیاس اصلی را نشان می دهد. به عنوان مثال، اگر کوچکترین خطوط مقیاس اصلی 0.1 اینچ را نشان دهد، آنگاه هر بخش شماره گذاری شده در مقیاس ورنیه نشان دهنده 0.01 اینچ است.

مقیاس اصلی "اندازه واقعی" است، در حالی که مقیاس کشویی برای افزایش دقت در خواندن است. این سیستم بزرگنمایی به کولیس ورنیه امکان اندازه گیری دقیق تر از خط کش را می دهد.جهت تعیین میزان فاصله بین کوچکترین خطوط، بایستی ابتدا مقیاس اصلی کولیس را تعیین کنید؛ سپس تعداد خطوط بین مقیاس اصلی واحد را شمارش کنید. با تقسیم مقیاس اصلی به تعداد خطوط بین آن، مقدار هریک از خطوط بین مقیاس اصلی تعیین می شود.

مطالب پیشنهادی : آمپرمتر کلمپ دار

به عنوان مثال، اعداد در مقیاس ورنیه نشان دهنده 0.1 اینچ هستند و پنج خط بدون شماره بین آنها وجود دارد. با تقسیم 0.1 اینچ بر 5، هر یک از خطوط بدون شماره نشان دهنده 0.02 اینچ خواهند بود.

شیئی که اندازه گیری می کنید را تمیز کنید تا مطمئن شوید هیچ چربی روی آن وجود ندارد و هیچ چیزی مانع اندازه گیری دقیق نمی شود.اگر کولیس ورنیه شما دارای پیچ قفل است، قبل از شروع اندازه گیری آن را باز کنید.چرخاندن پیچ به سمت راست (در جهت عقربه‌های ساعت) باعث سفت شدن و چرخاندن پیچ به سمت چپ (در خلاف جهت عقربه‌های ساعت) باعث شل شدن آن می‌شود.

فک ها را ببندید. قبل از اندازه‌گیری هر چیزی، فک‌ها را ببندید تا اندازه‌گیری دقیق را به صفر برسانید. در غیر این صورت اندازه‌گیری دارای خطای صفر شده و بایستی خطای صفر را تصحیح کنید.به عنوان مثال، اگر صفر مقیاس کشویی 1 میلی متر با مقیاس اختلاف داشته باشد، شما یک خطای +1 میلی متر دارید. 1برای اصلاح اندازه گیری باید 1 میلی متر از تمام اندازه گیری ها کم کنید تا به نتیجه صحیح برسید.

مطالب پیشنهادی : گیج اندازه گیری فشار صنعتی

نکات اندازه گیری با کولیس ورنیه

کولیس دارای دو نوع فک است که برای اندازه گیری فاصله خارجی فک متغیر را روی شیء می لغزانیم. اندازه گیری قطر داخلی به وسیله فک های داخلی انجام می شود. آرواره‌های کوچک‌تر در دهانه جسم مدنظر قرار می‌گیرند و برای اندازه‌گیری به بیرون فشار داده شوند. هنگامی که فک ها را در موقعیت خود قرار دادید، در صورت وجود پیچ قفل کننده، آن را ببندید.

موقعیت صفر ورنیه را در نظر بگیرید. فاصله صفر ورنیه از خط کشی های روی خط کش، بیانگر فاصله مدنظر است. درصورتی که صفر ورنیه دقیقا روی خطوط خط کش مقیاس اصلی قرار بگیرد، مقدار اندازه گیری شده بدون اعشار خواهد بود. در غیر این صورت اولین خط از ورنیه که دقیقا روی خطوط اصلی منطبق شود، نشان دهنده میزان اعشار اندازه گیری را نشان می دهد.

جهت خرید یا مشاوره فنی انواع کولیس با کارشناسان ما در بخش ابزار دقیق شرکت کالا صنعتی در ارتباط باشید.

 

برچسب ها : کولیس,ابزار دقیق,آموزش

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی