تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

کنعانی: اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص «مهسا امینی» را مردود می‌دانیم

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری صبح امروز (دوشنبه) درباره اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص موضوع درگذشت «مهسا امینی»، گفت: ما هرگونه اظهارات مداخله‌جویانه مقامات آمریکایی را در موضوعات داخلی ایران را مردود می‌دانیم. آمریکا اگر نگران مردم ایران است، محاصره غیرقانونی چند دهه‌ای خود علیه ملت ایران را بردارد.

کد خبر: ۱۳۷۵۷۶
۱۱:۳۸ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۱

کنعانی: احتمال گفتگو در نیویورک درخصوص موضوع هسته‌ای وجود دارد

دیدارنیوز: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اینکه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفتگو‌هایی در خصوص موضوع هسته‌ای صورت بگیرد، احتمالش را رد نمی‌کنم. ایران از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های خودش استفاده می‌کند.

ناصر کنعانی در نشست خبری صبح امروز ضمن تبریک روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار، گرامیداشت سالروز آغاز جنگ ایران و عراق و آغاز هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدای دیپلمات و همچنین تسلیت سالروز رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت سالروز شهادت امام رضا (ع) در پاسخ به این سوال که مواضع رسمی ایران در خصوص هرگونه تغییر مرز‌ها در منطقه قفقاز عمومی اعلام شده است، با این حال همچنان برخی تلاش‌ها در این رابطه صورت می‌گیرد، موضع ایران در این رابطه چیست، گفت: موضع صریح و واضح ایران در قبال تحولات در منطقه قفقاز جنوبی بار‌ها در سطوح رسمی بیان شده و در این ارتباط هیچ گونه ابهامی وجود ندارد. متاسفانه از سه‌شنبه هفته گذشته شاهد بروز درگیری‌های مرزی میان دو کشور همسایه ارمنستان و آذربایجان بودیم که به کشته و زخمی شدن جمع زیادی از دو طرف منجر شد.

وی ادامه داد: ایران مبتنی بر سیاست همسایگی و سیاست اصولی برای کمک سازنده به حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای در سریع‌ترین زمان ممکن وارد تلاش سیاسی شد. در همین ارتباط گفت‌وگوی تلفنی نخست‌وزیر ارمنستان با رییس‌جمهور کشومان انجام شد. پس از آن گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه با همتای آذربایجانی انجام شد. در این ارتباط ایران همانند سابق که از ابتدای بحران از هیچ کمکی برای ایجاد آرامش دریغ نکرده بود این بار هم با سرعت عمل وارد شد و کمک کرد آتش‌بس اجاد شود. مواضع اصولی ایران کاملا روشن است و معتقد به ضرورت استفاده از راهکار‌های سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌ها هستیم. در خصوص ژئوپلیتیک منطقه سیاست ایران کاملا روشن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که با توجه به همراهی مذاکره کننده ارشد ایران با رئیس جمهور در سفر به نیویورک، آیا گفت‌وگویی در خصوص مذاکرات احیای برجام در این سفر صورت خواهد گرفت، گفت: سفر آقای رئیس‌جمهور برای مشارکت در هفتاد و هفتمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شده است؛ در ارتباط با حضور آقای باقری، حضور ایشان در ارتباط با همراهی با هیات عالیرتبه است و برنامه تعریف شده‌ای برای گفتگو برای مذاکرات رفع تحریم‌ها وجود ندارد.

وی افزود: با این حال به طور طبیعی همواره نشست‌های بین‌المللی فرصت خوبی برای مذاکرات سیاسی و حاشیه‌ای در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی است. اینکه در حاشیه این نشست گفتگو‌هایی در خصوص موضوع هسته‌ای صورت بگیرد، احتمالش را رد نمی‌کنم. ایران از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های خودش استفاده می‌کند. ایران هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکرده است؛ بنابراین اینکه در حاشیه این نشست گفتگو‌های جانبی در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها صورت بگیرد یک احتمال است.

کنعانی در پاسخ به این سوال که اخباری مبنی بر تیرباران اسیران جنگی جبهه مقاومت ملی در افغانستان از سوی طالبان وجود دارد و ایران تاکنون واکنشی در این رابطه نشان نداده است، آیا تماسی با جبهه ملی یا طالبان صورت گرفته است، گفت: سیاست ایران در ارتباط با تحولات افغانستان روشن است. از زمان خروج نیرو‌های اشغالگر از این کشور ایران از مهمترین کشور‌های منطقه بود که با نگاه کمک به صلح و ثبات در افغانستان ارتباط خود را با همه طرف‌های داخلی در افغانستان و طرف‌های ذیربط در افغانستان برقرار کرد. پرهیز از درگیری‌های افغانی - افغانی و شکل گیری بستر سیاسی فراگیر برای تشکیل دولت متحد و فراگیر رویکرد ایران است. مناسبات ایران با هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان و دیگر گروه‌ها در همین راستا شکل گرفت.

وی ادامه داد: ارتباط ما با طرف‌های افغانستانی برقرار است و مواضع سیاسی ایران در ارتباط با تحولات داخلی افغانستان و اتفاقاتی که در این کشور رخ می‌دهد، مبتنی بر کمک به ایجاد ثبات و آرامش و جلوگیری از درگیری‌های افغانی- افغانی است. در همین مسیر تلاش‌های سیاسی خود را ادامه خواهیم داد.

کنعانی همچنین در پاسخ به این سوال که نانسی پلوسی در سفر به ارمنستان، آذربایجان را اشغالگر نامیده و از ایروان در این ارتباط حمایت کرده است. موضع ایران در قبال حضور آمریکا در قفقاز چیست، گفت: در چارچوب نگاه سیاسی اصولی و اعلام شده ایران به تحولات قققاز جنوبی و درگیری‌ها بین این دو کشور نگاه می‌کنیم. تشدید تنش‌ها و بی‌ثباتی در قفقاز جنوبی منافع هیچ یک از کشور‌های درگیر و همسایه را تامین نخواهد کرد. چیزی که حل کننده بحران است گفتگو‌های دو کشور و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای برای تثبیت ثبات در منطقه است. هر طرفی که در منطقه می‌خواهد اظهارنظر کند باید تلاشش بر این باشد که به ایجاد صلح و ثبات کمک کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا در سطح معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیداری با مقامات آمریکایی در حاشیه مجمع عمومی سازمان صورت خواهد گرفت، گفت: هیچ گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با مقامات آمریکا در سفر نیویورک وجود نخواهد داشت. در حوزه مذاکرات تماس‌ها همچنان از طریق اتحادیه اروپا ادامه دارد.

کنعانی در پاسخ به این سوال که شاهد اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص موضوع درگذشت «مهسا امینی» هستیم، موضع ایران در این ارتباط چیست، گفت: ما هرگونه اظهارات مداخله‌جویانه مقامات آمریکایی را در موضوعات داخلی ایران را مردود می‌دانیم. آمریکا اگر نگران مردم ایران است، محاصره غیرقانونی چند دهه‌ای خود علیه ملت ایران را بردارد. اساسا این گونه اظهارات مقامات آمریکا مداخله جویانه و دخالت آمیز است و ایران این اظهارات را غیر مفید می‌داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که در دیدار پادشاه اردن و رئیس جمهور فرانسه بر ایجاد سازوکار منطقه‌ای برای حل و فصل موضوعات با حضور ایران و عربستان تاکید شده است، موضع ایران در این رابطه چیست، گفت: ایران معتقد است که آن چیزی که می‌تواند به تقویت ثبات در منطقه کمک کند استفاده از چهارچوب‌های منطقه محور است و کشور‌های منطقه باید با نگاه به مصالح مشترک مشورت کرده و زمینه حل و فصل اختلافات منطقه را فراهم کنند. این زمینه در منطقه وجود دارد و فضای سیاسی منطقه مستعد راه‌اندازی ابتکارات دوستانه است. این نگاه اصولی ایران است و همواره در ابن زمینه تلاش خواهد کرد.

کنعانی در پاسخ به این سوال که ایران نسبت به درگذشت ملکه انگلیس واکنشی نشان نداده است، دلیل این موضوع چیست، گفت: طرف ایرانی در ارتباط با این موضوع از نظر پروتکلی متناسب با روابط دو جانبه و عمل متقابل براساس آداب شناخته شده دیپلماتیک عمل کرده است. مناسبات میان کشور‌ها در خلاء شکل نمی‌گیرد؛ ما در این زمینه مبتنی بر عرف دیپلماتیک عمل کردیم و امیدوار هستیم شاهد ارتقای مناسبات دوجانبه باشیم.

ادامه دارد..

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی