تیتر امروز

آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای اصفهان وارد نشد/ تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای اصفهان وارد نشد/ تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
باید بپذیرم که زمان پایان دادن به دوران حرفه‌ای‌ام فرا رسیده است

بازنشستگی یک اسطوره؛ واکنش نادال، مسی و بزرگان به خداحافظی «فدرر»

راجر فدرر، اسطوره سوئیسی دنیای تنیس با اعلام بازنشستگی خود علاقه‌مندان به ورزش را شوکه کرد. فدرر که پس از ویمبلدون سال گذشته به دلیل مصدومیت دیگر در میادین حاضر نشده بود، تصمیم گرفت در ۴۱ سالگی به ورزش حرفه‌ای پایان دهد.

کد خبر: ۱۳۷۴۰۲
۰۹:۳۷ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۱

بازنشستگی یک اسطوره؛ واکنش نادال، مسی و بزرگان به خداحافظی «فدرر»

دیدارنیوز: راجر فدرر دارنده ۲۰ عنوان گرند اسلم و یکی از بزرگ‌ترین تنیس‌بازان تاریخ اعلام کرد که هفته آینده در مسابقات لیور کاپ آخرین حضور خود در میادین را تجربه خواهد کرد و پس از آن بازنشسته می‌شود.

اسطوره سوییسی در سال‌های اخیر به علت مصدومیت زانو حضور کم‌رنگی در رقابت‌ها داشت. او سال گذشته در جریان مسابقات ویمبلدون از ناحیه زانو مجدداً مصدوم شد و پس از آن به رغم انجام دو جراحی دیگر نتوانست به رقابت‌ها باز گردد.

فدرر که چندی پیش ۴۱ ساله شد، با انتشار پیامی از تصمیم خود برای خداحافظی خبر داد.

در ادامه متن کامل پیام او را می‌خوانید:

“از میان تمامی موهبت‌هایی که تنیس طی این سال‌ها به من داد، مهم‌ترین‌شان بدون تردید افرادی هستند که طی این مسیر با آن‌ها آشنا شدم؛ دوستانم، رقبایم و مهم‌تر از همه هوادارانی که روح و جان این ورزش بوده‌اند. امروز می‌خواهم خبری را با شما به اشتراک بگذارم. همانطور که بسیاری از شما می‌دانید طی ۳ سال گذشته با مشکلاتی از نوع جراحی و مصدومیت دست به گریبان بوده‌ام. تلاش زیادی کردم که خود را به مرز آمادگی برسانم، اما در عین حال توان و محدودیت‌های بدن خود را نیز می‌دانم. پیام بدنم واضح بود. من ۴۱ سال دارم و در بیش ۱۵۰۰ مسابقه طی ۲۴ سال بازی کرده‌ام. تنیس بیش از هر چیزی که من تصورش را بکنم با من خوب تا کرده و اکنون باید بپذیرم که زمان پایان دادن به دوران حرفه‌ای‌ام فرا رسیده است.

مسابقات لیور کاپ که هفته آینده برگزار می‌شود آخرین حضور من در رقابت‌های حرفه‌ای خواهد بود. در آینده حتماً تنیس بازی خواهم کرد، اما واضح است دیگر در گرند اسلم‌ها و مسابقات حرفه‌ای نخواهد بود.

این یک تصمیم تلخ و شیرین است. دلم برای تمام چیز‌هایی که تنیس به من داده است، تنگ خواهد شد، اما از طرفی حالا چیز‌های زیادی هم برای جشن گرفتن وجود دارد. من خودم را یکی از خوش‌شانس‌ترین انسان‌های روی زمین می‌دانم؛ چراکه از استعداد ویژه‌ای در تنیس بهره‌مند بودم تا این ورزش را در سطح و مدت زمانی طولانی‌تر از آنچه تصور می‌کردم انجام دهم.

می‌خواهم از همسر فوق‌العاده‌ام میرکا تشکر ویژه کنم که در تک تک لحظات دشوار همراه من بوده است. پیش از دیدار‌های فینال او بود که مرا آماده می‌کرد و به تماشای مسابقات بی‌شماری از من نشست، حتی زمانی که ۸ ماهه باردار بود و همواره در طول این ۲۰ سال من و بعضاً دیوانگی‌هایم را تحمل کرد. هم‌چنین از چهار فرزند فوق‌العاده‌ام تشکر می‌کنم که همواره حامی من و مشتاق سفر به مکان‌های جدید بودند و در این مسیر خاطرات شگفت‌انگیزی را ساختند. دیدن خانواده‌ام که از جایگاه تماشاگران تشویقم می‌کردند چیزی است که تا آخر عمر به یاد خواهم داشت.

بازنشستگی یک اسطوره؛ واکنش نادال، مسی و بزرگان به خداحافظی «فدرر»

هم‌چنین می‌خواهم از پدر و مادر و خواهر عزیزم تشکر کنم که بدون آن‌ها هیچ چیز امکان‌پذیر نبود. هم‌چنین تشکر ویژه از مربیان سابقم که همواره من را در مسیر درست هدایت کردند. همگی فوق‌العاده بودید؛ و البته تشکر از فدراسیون و مسئولین تنیس سوئیس که بعنوان یک بازیکن جوان به من اعتماد کردند و باعث شدند که دوران ورزشی‌ام را به نحوی ایده‌آل آغاز کنم.

می‌خواهم از تیم بی‌نظیرم سپاسگزاری کنم. ایوان (لیوبیچیچ)، دنی (تروکسلر)، رولان و بخصوص سورین (لوتی) و پیر (پاگانینی) که همیشه مشورت صحیح به من دادند و پشتیبانم بودند. همینطور از تونی (گادسیک) تشکر می‌کنم که طی بیش از ۱۷ سال مدیریت برنامه‌های من را بر عهده داشت. همه شما بی‌نظیر هستید و لحظات لذت‌بخشی را در کنارتان سپری کردم.

از تمامی اسپانسرهایم تشکر می‌کنم که برای من همیشه مانند شریک بوده‌اند. همینطور از تیم‌های سخت‌کوش برگزاری مسابقات قدردانی می‌کنم که همواره با مهربانی و مهمان‌نوازی پذیرای همه ما بازیکنان هستند.

همینطور می‌خواهم از تمامی حریفانم تشکر کنم. من خوش‌شانس بوده‌ام که در مسابقات حماسی فراوانی حضور داشتم؛ مسابقاتی که هرگز آن‌ها را فراموش نخواهم کرد. ما همواره جوانمردانه و با شور اشتیاق و هیجان مقابل هم رقابت کردیم و من همواره تلاش کردم که به تاریخ این ورزش احترام بگذارم. بی‌نهایت قدردان آن‌ها هستم. ما موجب پیشرفت یک‌دیگر شدیم و با هم مرز‌های تنیس را به جلو بردیم.

بیش از همه می‌خواهم از شما طرفداران فوق‌العاده‌ام تشکری ویژه کنم. نمی‌دانید که چه نیرو و اراده‌ای به من داده‌اید. احساس شوق‌برانگیز ورود به ورزشگاه‌های لبریز از تماشاگر یکی از هیجان‌آورترین لحظات زندگی من بوده است. بدون شما، آن موفقیت‌ها به جای اینکه سرشار از خوشحالی و انرژی باشد، تهی و پوچ می‌شد.

۲۴ سال گذشته برای من مانند یک ماجراجویی شگفت‌انگیز سپری شد. اگرچه بعضی مواقع این احساس به من دست می‌دهد که انگار تمامش در ۲۴ ساعت اتفاق افتاده، اما از طرفی این دوران چنان عمیق و جادویی سپری شد که گویی یک عمر کامل بوده است.

این بخت بسیار بزرگ را داشتم که در مقابل دیدگان شما در بیش از ۴۰ کشور جهان تنیس بازی کنم. هم خندیدم و هم گریه کردم، هم احساس خوشحالی داشتم و هم ناراحتی، و مهم‌تر از همه احساس سرزندگی داشتم. طی سفرهایم با افرادی فوق‌العاده آشنا شدم که تا عمر دارم دوست من باقی خواهند ماند، افرادی که با وجود مشغله‌شان وقت گذاشتند و برای تشویق من در نقاط مختلف جهان آمدند. از شما سپاسگزارم.

عشق من به تنیس زمانی که در تورنمنت خانگی در بازل یک توپ‌جمع کن بودم آغاز شد. بازیکن‌ها را با یک حس توأم با حیرت تماشا می‌کردم. آ‌ن‌ها برای من غول‌های این ورزش بودند و آن‌جا بود که رویاپردازی‌ام شروع شد. رویاهایم من را به سخت‌کوشی و باور به خودم سوق دادند. موفقیت‌ها به من اعتماد به نفس دادند و من یک سفر شگفت‌انگیز را آغاز کردم که به امروز و اینجا منتهی شد.

از اعماق قلبم از تمامی شما تشکر می‌کنم. همه شما که در سرتاسر جهان به یک پسرک توپ‌جمع کن سوئیسی کمک کردید تا رویایش به حقیقت تبدیل شود؛ و سرانجام خطاب به ورزش تنیس: دوستت دارم و هرگز ترکت نخواهم کرد. ”

واکنش چهره‌های مطرح تنیس جهان به خداحافظی فدرر
بسیاری از هم‌قطاران راجر فدرر از جمله رافائل نادال، دوست و رقیب دیرینه این بازیکن سوئیسی و چهره‌های شاخص دیگری همچون اندی رادیک، کریس اورت و بیلی جین کینگ طی پیام‌هایی به خبر بازنشستگی او واکنش نشان دادند.

در ادامه منتخبی از این واکنش‌ها را می‌خوانید:

رافائل نادال: کاش این روز هرگز نمی‌آمد
نادال دارنده ۲۲ عنوان گرند اسلم و اصلی‌ترین رقیب فدرر در صفحات خود در شبکه‌های مجازی نوشت: «کاش این روز هرگز نمی‌آمد. امروز شخصاً برای من روز غم‌انگیزی است، همینطور برای ورزش دنیا. مایه خوشحالی و در عین حال افتخار من بود که در تمام این سال‌ها کنار تو بودم. لحظات شگفت‌انگیز زیادی را در داخل و خارج از زمین کنار هم زندگی کردیم. در آینده نیز لحظات بیشتری را با هم سپری خواهیم کرد، هنوز کار‌های زیادی وجود دارد که باید با یکدیگر انجام دهیم. در حال حاضر، برایت در کنار همسرت، میرکا و فرزندان و خانواده‌ات آرزوی بهترین‌ها را دارم. از آنچه در انتظارت است لذت ببر. در لندن می‌بینمت.»

کارلوس آلکاراس اسپانیایی که به تازگی با فتح اوپن آمریکا به صدر رده‌بندی جهانی رسید نیز یکی از اولین کسانی بود که در شبکه‌های اجتماعی نسبت به این خبر واکنش نشان داد. او که همیشه از فدرر در کنار نادال به عنوان یکی از الگو‌های خود یاد می‌کند نوشت: «راجر یکی از الگو‌ها و منبع الهام من بوده است. برای تمامی کار‌هایی که برای ورزشمان انجام دادی از تو سپاسگزارم. هنوز دوست دارم که با تو بازی کنم. برایت بهترین‌ها را در ادامه مراحل زندگی آرزو می‌کنم.»

اندی رادیک آمریکایی دارنده دو عنوان گرند اسلم که سال ۲۰۰۹ در فینال مسابقات ویمبلدون در نبردی دراماتیک مغلوب فدرر شد نیز در واکنش به خبر خداحافظی او نوشت: «ممنون بابت خاطرات مشترکی که با هم ساختیم. باعث افتخار من بود که حضور در بزرگترین میادین را در کنار تو تجربه کنم. از تنیس دور نشو.»

کینگ: راجر فدرر کامل‌ترین بود و قلب‌ها را به تسخیر درآورد
بیلی جین کینگ اسطوره آمریکایی تنیس جهان نیز در واکنش به این خبر نوشت: «راجر فدرر قهرمان قهرمانان است. او کامل‌ترین بازی را در میان بازیکنان هم‌نسل خود داشت و قلب‌های زیادی را در سرتاسر جهان با بازی سریع و ذهن قدرمتندش به تسخیر درآورد. او یک دوران ورزشی تاریخی داشته و خاطرات زیادی را ساخته که برای همیشه ماندگار خواهد ماند. به تو تبریک می‌گویم. برایت در ادامه راه آرزوی موفقیت می‌کنم.»

دیگر اسطوره آمریکایی جهان یعنی کریس اورت دارنده ۱۸ عنوان گرند اسلم در توئیتر خود نوشت: «فدرر مظهر یک قهرمان است؛ باوقار، متین، متواضع و محبوب همه. او با ظرافت خود به استاد بی‌مانند این ورزش تبدیل شد. موفق باشی راجر فدرر. خیلی از تنیس دور نشو!»

منصور بهرامی اسطوره تنیس کشورمان نیز در صفحه اینستاگرام خود این پیام را منتشر کرد: «با بهترین آرزو‌ها برای یکی از بزرگترین‌های تاریخ تنیس. من راجر را از بچگی که در مسابقات بازل به عنوان توپ‌جمع کن حضور داشت می‌شناسم و شاهد اسطوره شدنش بوده‌ام. یک قهرمان به تمام معنا در این ورزش. در زمین تنیس و خارج از زمین همیشه یک جنتلمن واقعی بود، کسی که تنیس را به بالاترین درجه رساند. راجر حالا که تنیس را کنار می‌گذاری برای مچ انداختن حاضرم.»

استن واورینکا هم‌وطن فدرر و تنیس‌بازی که استاد سوئیسی بهمراه او به مدال طلای المپیک پکن دست یافت در توئیتر نوشت: «دوست من برای همه کار‌هایی که طی این سال‌ها برایم انجام دادی از تو سپاسگزارم. باعث افتخارم بود که مقابل تو بازی کردم و از آن ویژه‌تر اینکه در یک تیم در کنار تو بودم. برای همیشه قدردان خاطراتی که درون و بیرون زمین ساختی هستم. تنیس بدون تو هرگز مثل سابق نخواهد بود. از مرحله بعدی زندگی در کنار خانواده عزیزت لذت ببر.»

دل‌پوترو: تنیس بدون تو دیگر مثل همیشه نخواهد بود
خوان مارتین دل‌پوترو قهرمان اوپن آمریکا ۲۰۰۹ که او نیز امسال از میادین حرفه‌ای کناره‌گیری کرد طی پیغامی نوشت: «راجر، دوستت دارم. برای همه کار‌هایی که در تنیس انجام دادی از تو ممنونم. دنیای تنیس بدون تو دیگر مثل همیشه نخواهد بود.»

ایگا اشویانتک زن شماره یک تنیس جهان و دارنده ۳ عنوان گرند اسلم هم به خداحافظی استاد سوئیسی واکنش نشان داد: «می‌خواهم برای تمامی کار‌هایی که انجام دادی تشکر کنم. مایه افتخار بود که توانستم شاهد دوران حرفه‌ای تو باشم. برایت بهترین‌ها را آرزو می‌کنم.»

هوبرت هورکاچ، تنیس‌باز لهستانی که فدرر آخرین دیدار خود در مسابقات حرفه‌ای را مقابل او در ویمبلدون انجام داد نیز ضمن تمجید از این اسطوره تنیس جهان نوشت: «باعث افتخار بود که طی این سال‌ها توانستیم نمایش تو را ببینیم و تجربه کنیم. تو الهام‌بخش من و بسیاری دیگر از بازیکنان بودی. بابت کارنامه درخشانت به تو تبریک می‌گویم و در ادامه برایت آرزوی موفقیت می‌کنم.»

بسیاری دیگر از بازیکنان سرشناس تنیس از جمله پترا کویتووا، داوید فرر، داوید نلبندیان، جان ایزنر، دنیس شاپووالوف، میلوس رائونیچ و گائل مونفیس طی پیام‌هایی این تنیس‌باز اسطوره‌ای را ستودند و از وی تقدیر کردند.

پست اینستاگرامی لیونل مسی اسطوره آرژانتینی فوتبال بعد از خداحافظی راجر فدرر:

«نابغه‌ای بی‌تکرار در تاریخ تنیس و یک الگو برای همه ورزشکاران. با آرزوی موفقیت در مرحله جدید زندگی. دلمان برای تماشای تو در زمین تنیس و لذت بردن از بازی‌ات تنگ می‌شود.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی