تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
گزارش دیدار از آنچه تاکنون در "آپارات گیم" گذشت

تعطیلی آپارات گیم، شاید وقتی دیگر...

پانزدهم شهریور مدیر آپارات گیم اعلام کرد که از هیجدهم همین ماه، آپارات گیم را تعطیل خواهد کرد و انتشار این خبر در فضای مجازی با واکنش مخاطبان روبرو شد، مخاطبانی که مخالف این تصمیم بودند، اما مسئولان آپارات به اجرای آن اصرار ورزیدند.

کد خبر: ۱۳۷۱۷۹
۱۶:۰۹ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۱

تعطیلی شاید وقتی دیگر...
دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: آپارات گیم که از مدت‌ها پیش بر بستر سایت آپارات فعال بود، به دلیل ایجاد فضایی جذاب، مطلوب کسانی است که علاقه زیادی به بازی‌های رایانه‌ای آنلاین دارند، اما چند روز پیش مدیر آن، محمد جواد شکوری در پی اعتراضی که به فعالیت این مجموعه شده بود تصمیم به تعطیلی آن گرفت. این تصمیم در پی اعتراض و بهانه‌جویی‌های نهاد‌هایی مانند ساترا و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گرفته شد که معتقد بودند کاربران در حین بازی، بعضا فیلم و عکس‌های نامتعارف و جملات رکیک به کار می‌برند. در عین حال مدیران آپارات گیم نیز اعلام کردند در قبال این دست از اتفاقات نادر مسئولیتی ندارند.

شکوری در یک پیام ویدیویی دلیل این تصمیم را اینگونه توضیح داد: دو ماه پیش پیمان جبلی رئیس صدا و سیما در یک میزگردی که در دانشگاه شریف برگزار شد به موضوع آپارات گیم پرداخت و و فضای آن را فضای مستهجن و شیطان پرستی اعلام کرد که احتمالا این اظهار نظر بر اساس اطلاعاتی بود که به او داده شده بود و بعد از آن میزگرد‌هایی در سازمان متبوع برگزار شد و روزنامه و رسانه‌ها هم مطالب خود را با همین مضمون منتشر کردند.

او ضمن اشاره به مکالمه‌ای که با مدیران مجموعه ساترا داشت به نقل از آن‌ها بیان کرد که این مجموعه نامه‌های متعددی را از نهاد‌های ذیربط مبنی بر کنترل فضای آپارات گیم داشتند و اگر این کار انجام نشود ترک فعل کرده و برای آن‌ها عواقبی خواهد داشت.

شکوری با بیان اینکه "ما خیلی خسته شدیم" تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم از این طریق انرژی مان را هدر دهیم و وارد جنگ رسانه‌ای شویم از این رو تصمیم گرفته ایم نوع مواجه مان را تغییر می‌دهیم و این میدان را به خودشان واگذار کرده و آن‌ها می‌توانند از بستر تلوبیون استفاده کنند!

 

تعطیلی آپارات گیم، شاید وقتی دیگر...

زمین بازی را عوض می‌کنیم

او تاریخچه آپارات گیم را مورد اشاره قرار داد و گفت: این مجموعه کار خود را از سال ۹۶ شروع کرده و طی چهار پنج سال گذشته توانسته توسعه نرم افزاری گسترده را در این بستر و در قالب تعامل با مخاطب انجام دهد هر چند که این کار، کار بسیار پیچیده‌ای است.
به گفته این مقام مسئول در آپارات گیم، در یک سال گذشته ۷۱ هزار بازی کننده در این بستر حضور داشتند و توانستند برای دو و نیم میلیون مخاطب، تولید محتوای آنلاین کنند و با آن‌ها تعامل داشته باشند.

شکوری این نوید را به کاربران داد که سرویس‌ها باقی می‌مانند و کسانی که تا آخر شهریور اشتراک داشتند هم پس از محاسبات نهایی هزینه باقی مانده به آن‌ها برگردانده می‌شود.

او ادامه داد: ما از کار کردن دست برنمی‌داریم و با توجه به تجربیات و آگاهی که در این زمینه داریم می‌توانیم زمین بازی را تغییر دهیم و متاسفانه کسانی که در زمینه فعالیت‌های آنلاین اظهار نظر کردند درک درستی از این پدیده ندارد و این تقصیر ما نیست.

اما ماجرا به همین جا ختم نشد و اعتراض کاربران از یک سو و ورود بخش‌های مدعی مانند ساترا و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از سوی دیگر سبب شد که تعطیلی آپارات گیم در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد و شاید تعطیلی آن بماند برای وقتی دیگر ...

کمیل خجسته کارشناس رسانه‌های مجازی در یادداشتی نوشت: "در روز‌های اخیر سه بیانیه متنی و ویدئویی درباره آپارات گیم از سوی آپارات، ساترا و بنیاد ملی بازی‌ها رایانه‌ای منتشر شد که فارغ از متن درونی آنچه که رخ داده، حتما باید نگاه به رگولاتوری و سرویس‌داری با هدف حفظ منافع ملی تغییر یابد".

اینطور که در تعریف رگولاتوری آمده، این مقوله سه پایه اصلی دارد، دولت مسئول، مخاطب یا کاربر مسئول و رسانه مسئول که باید مسئولانه به آن عمل کند، هر چند این مباحث بیشتر آموزشی است، اما باید به آن توجه شود و همانطور که در ایران برای زوج‌های جوان توسط وزارت بهداشت جلسات آموزشی گذاشته می‌شود، از این رو ضروری است مراکزی که مجوز می‌دهند در بدو امر کارگزاران رسانه‌ها را با وظایف قانونی و اخلاقی آشنا کنند و در همین راستا اخیرا ساترا یک دوره آموزشی برای وی او دی‌ها گذاشت، اما اینکه آیا این کلاس‌ها مفید بود یا خیر لازم است مورد بررسی قرارگیرد، اما اصل کار لازم و ضروری است.

اما تیم آپارات گیم همچنان معتقد است که به دلیل اتهام‌های غیرحرفه‌ای رسانه‌ای ناشی از رویکرد سنتی، ابهام در نهاد رگولاتوری و عدم درک صحیح از پدیده‌های نوظهور، تصمیم به تعطیلی این سرویس گرفته بود؛ اما در صورت اصلاح و به روز رسانی قوانین تنظیم‌گری در حوزه پخش زنده کاربر محور، همچنان قادر به ادامه فعالیت خواهد بود.

تعطیلی آپارات گیم، شاید وقتی دیگر...

رئیس هیات مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای: گفتیم اصلاح نه حذف

همانطور که پیشتر گفته شد یکی از نهاد‌های معترض به فعالیت‌های در حال انجام در بستر آپارات گیم، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بود که مهدی صرامی رئیس این بنیاد تلویحا عکس العمل مدیران آپارات را غیر منطقی دانست و گفت: «اینکه صبا ایده، تعطیلی را به جای به کارگیری هوش مصنوعی برای حذف صحنه‌های برهنگی و کلمات رکیک در بازی‌ها انتخاب کرده ذهن خیلی‌ها را مشغول ساخته است.»
او در توضیح بیشتر این را اضافه کرد که انتخاب مسیر تعطیلی آپارات گیم به جای اصلاح برخی ایرادات وارد بر این پلتفرم جای تأسف دارد و ظاهرا با هدف ایجاد هزینه برای کاربران و فشار به سیستم‌های نظارتی صورت گرفته است.

تصمیم مدیران آپارات گیم مبنی بر تعطیلی این مجموعه سبب شده بود نقد‌های متفاوتی به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و ساترا وارد شود، اما صرامی با بیان اینکه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ناظر و حامی بازی‌ها و سرگرمی‌های دیجیتال در کشور است و رصد فضای زیست بوم بازی‌های رایانه‌ای بیانگر آن است که برخی استارتاپ‌ها در کشور با طراحی مدل اقتصادی مطلوب بر بستر ابری (کلادگیمینگ) و عرضه بازی‌های مفید و دارای رده بندی سنی نظام «اسرا» در حال ارایه سرویس استریم به بازیکنان هستند و مورد حمایت قرار دارند.

تصمیم نهایی در کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی

کشمکش میان آپارات گیم و بنیاد بازی‌های رایانه‌ای، پای کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی را نیز به میان کشید و حالا هم خبر رسیده که سرویس آپارات گیم تا زمان تصمیم‌گیری کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی به کار خود ادامه می‌دهد.

پیش از تصمیم گیری نهایی، مرکز ملی فضای مجازی اطلاعیه‌ای با این مضمون صادر کرد که در سال مزین به شعار تولید دانش بنیان، ضمن تاکید بر التزام به سند راهبردی فضای مجازی و پرهیز از اتخاذ تصمیمات خارج از این راهبرد کلان، از همگان می‌خواهد به حمایت از بستر‌های تولید و نشر محتوا و سکو‌های داخلی بپردازند؛ و در نهایت تبادل همه این گفتگو‌های پینگ پنگی به اینجا ختم شد که شرکت صبا ایده از تصمیم خود برگردد و نهاد‌های متولی هر چه زودتر برای رفع این اختلاف نظر راهکار اجرایی ارائه دهد.

برچسب ها: آپارات
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی