تیتر امروز

«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با آسیب‌شناس اجتماعی بررسی می‌کند:

«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی معتقد است تا زمانی که چالش‌های درمانی، آموزشی و رفاهی را حل نکنند نمی‌توان انتظار افزایش جمعیت داشت.
سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...
دیدار آنچه در مشهد اتفاق افتاد را بررسی می‌کند

سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت، مشهد، ساعت حدود دو بعدازظهر؛ باران شروع می‌شود، سیل می‌آید، ۹ نفر جان خود را از دست می‌دهند، اما مدیران شهری می‌گویند: آبگرفتگی بود نه سیل!.
هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!
افاضات اضافه

هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت به «حماسه» بزرگ اخیر در کشور اشاره کرده و گفته بابت این اتفاقات ما فقط باید متشکر باشیم و حمایت کنیم.
نظرات دکتر علی خرم درباره تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران

ادعای آمریکا درخصوص معافیت‌های بشردوستانه دروغ محض است

اروپایی‌ها اراده سیاسی خوبی در همراهی با ایران و تقابل با امریکا دارند اما اراده سیاسی با توان اقتصادی با هم متفاوت است. آنها ‌‌نمی‌توانند با توان کم اقتصادی که دارند جلوی آمریکا ایستادگی کنند. وی ادامه داد: حتی آلمان، فرانسه، انگلستان، روسیه و چین اگر هم بخواهند ‌‌نمی‌توانند مانع تحریم‌ها بشوند زیرا شرکت‌های بزرگ این کشورها مستقل از دولت‌ها عمل ‌‌می‌کنند و دولت‌ها روی شرکت‌های بزرگ چندملیتی نفوذ زیادی ندارند.

کد خبر: ۱۳۶۹۴
۱۱:۴۸ - ۱۳ آبان ۱۳۹۷

دیدارنیوز - اسفندیار عبدالهی- یک کارشناس سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار دیدارنیوز با اشاره به تحریم‌های غیرانسانی و غیرعادلانه و غیرقانونی نسبت به ایران گفت: ادعای آمریکا درخصوص معافیت‌های بشردوستانه دروغ محض است.

علی خرم در این گفت و گو افزود: این ادعا کاملا دروغ است. وقتی مطابق ادعای آمریکا، کشوری مانند ایران ‌‌نمی‌تواند فروشی داشته باشد و اگر هم صادراتی انجام دهد، ‌‌نمی‌تواند پولش را تحویل بگیرد چگونه ‌‌می‌تواند دارو و مایحتاج بشردوستانه را تهیه کند پس نتیجه ‌‌می‌گیریم  این ادعای آمریکا دروغ محض است.

وی ادامه داد: وقتی کشوری به این صورت تحت چنین تحریم ظالمانه‌‌‌ای قرار بگیرد نه ‌‌می‌تواند کالایش را بفروشد و یا اگر هم قصد فروش داشته باشد مجبور ‌‌می‌شود آن را جای بخصوصی و با قیمت نازل بفروشد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: بنابر این اصل اول این است که تحریم تحت هر شرایطی بد است. هم ضرر ‌‌می‌زند و هم جلوی فعالیت و پیشرفت اقتصادی تحریم شونده را ‌‌می‌گیرد.

وی بیان کرد: آمریکا با این کارهایی که کرده یک نوع تحریم وحشیانه و غیرانسانی و غیرعادلانه و غیرقانونی نسبت به ایران قائل شده و علت آن هم این است که علیرغم شکل ظاهری که مدعی هستند تحریم‌ها شامل غذا و دارو ‌‌نمی‌شود و درخصوص آسان گرفتن این اقلام عملا وقتی که کشوری نتواند کالای خود را بفروشد و پول به دست بیاورد طبیعتا ‌‌نمی‌تواند خریدی انجام دهد.

باید صدای مظلومیت مردم ایران به خوبی در دنیا شنیده شود

خرم یادآور شد: اگر ایران را از فروش نفت و کالا محروم کنند معنایش این است که امریکایی‌ها درخصوص ادعای بشردوستانه خود دروغ ‌‌می‌گویند در نتیجه این تحریم‌ها، غیرانسانی و وحشیانه است و جا دارد صدای مظلومیت مردم ایران به خوبی در دنیا شنیده شود.

وی عنوان کرد: حالا اگر مسئولین تصمیم به مقاومت ‌‌می‌گیرند این باعث ‌‌نمی‌شود که مظلومیت مردم ایران نادیده گرفته شود و به خوبی به گوش جامعه بین‌‌المللی نرسد.

خرم در پاسخ به این سوال که معافیتی که آمریکا در مورد 8 کشور برای خرید نفت از ایران قائل شده ‌‌می‌تواند مثبت باشد، گفت: این معافیت 6 ماهه و موقتی است و شرط آن کاهش خرید در این بازه زمانی است و شرطی که کاخ سفید برای کشورهایی چون چین، ژاپن و هند و کره و عراق گذاشته به این صورت است که این کشور هر 6 ماه باید آن مقداری که آمریکا مشخص کرده خرید نفت از ایران را کاهش دهند و به صفر برسانند بنابر این، این ‌‌نمی‌تواند به ایران کمکی بکند.

اراده سیاسی اروپائی‌ها با توان اقتصادیشان با هم متفاوت است

این کارشناس سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که اروپایی‌ها عملا چه  کمکی ‌‌می‌توانند در حفظ برجام و عبور از تحریم در مقابل امریکا انجام بدهند، گفت: اروپایی‌ها اراده سیاسی خوبی در همراهی با ایران و تقابل با امریکا دارند اما اراده سیاسی با توان اقتصادی با هم متفاوت است. آنها ‌‌نمی‌توانند با توان کم اقتصادی که دارند جلوی آمریکا ایستادگی کنند.

وی ادامه داد: حتی آلمان، فرانسه، انگلستان، روسیه و چین اگر هم بخواهند ‌‌نمی‌توانند مانع تحریم‌ها بشوند زیرا شرکت‌های بزرگ این کشورها مستقل از دولت‌ها عمل ‌‌می‌کنند و دولت‌ها روی شرکت‌های بزرگ چندملیتی نفوذ زیادی ندارند.

شرقی‌ها با کارت ایران برای منافع خودشان بازی ‌‌می‌کنند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که نقش کشورهای شرقی مانند چین، روسیه و ترکیه در کمک به ایران چه ‌‌می‌تواند باشد؟ اظهار داشت: متاسفانه شرقی‌ها با کارت ایران برای منافع خودشان بازی ‌‌می‌کنند. مثلا ترکیه به هواپیماهای مسافربری ایران بنزین ‌‌نمی‌دهد و به این شکل هواپیماهای ما زمینگیر ‌‌می‌شوند. پس ترکیه که به ظاهر جزء متحدین ما نیز ‌‌می‌باشد در همین ابتدای راه نقش همراهی با امریکا را به خوبی انجام ‌‌می‌دهد.

وی بیان کرد: با زمینگیر شدن حمل و نقل هوایی و زمینی و عدم همکاری کشورهای به اصطلاح دوست در تهیه کالای اساسی به مشکل خواهیم خورد مگر اینکه این کشورهای ذکر شده واقعا در عمل صداقت داشته باشند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی