تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
۹۹ درصد متنی که بین ما و طرف‌های برجامی رد و بَدل شده تا این لحظه مورد توافق است

حیدری: بعضی نمایندگان به دولت‌ها اهمیت می‌دهند، نه برجام!

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: بعضی از نمایندگان، دولت‌ها برای‌شان مهم هستند و برجام برای‌شان مهم نیست. هستند بعضی از نمایندگان هم که همان متنی که در دولت قبل تصویب شده بود وقتی به کمیسیون و یا صحن می‌آمد صدایش گوش فلک را کر می‌کرد، اما امروز همان متن را که می‌آوردند و مطرح می‌کنند بَه‌بَه و چَه‌چَه می‌کنند! این‌ها ملاحظات نظام برای‌شان مهم نیست بلکه ملاحظات جریانی برای‌شان مهم است.

کد خبر: ۱۳۶۸۷۷
۱۰:۵۹ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۱

حیدری: جایی برای مذاکره نمانده/ در مورد هرچه لازم بوده توافق ضمنی و نهایی انجام شده است/ برای برخی دولت‌ها مهم هستند نه منافع ملی

دیدارنیوز: یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: دیگر در مسئله برجام جایی برای مذاکره نیست، در مورد آنچه که لازم بوده توافق ضمنی و نهایی انجام شده و در چارچوب اعلامیه طرفین انشا‌الله انجام خواهد شد.

شهریار حیدری، درباره این‌که این روز‌ها بحث درباره توافق هسته‌ای ایران با کشور‌های ۱+۵ مطرح است و گفته می‌شود چیزی به توافقات نهایی باقی نمانده است، یک توافق خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، گفت: برجام یک موضوع بسیار با اهمیت هم برای کشور ما و هم برای طرف‌های دیگر مذاکرات است. از سال ۲۰۱۵ بار‌ها جلساتی پیرامون این موضوع گذاشته شد و آژانس از تمام ظرفیت‌هایی که داشت برای نظارت و کنترل برنامه هسته‌ای ایران استفاده کرد و همه نظارت‌ها مؤید این هستند که تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران در راستای توافق بوده و این موضوع نیز تائید شده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای با اشاره به اینکه زمانی که بحث‌ها وارد فاز سیاسی می‌شود قاعدتا از مسیر خارج می‌شوند، بیان کرد: زمانی که مباحث از مسیر عِلمی به سیاسی می‌رود تاثیرات خودش را می‌گذارد. همچنین نباید زاویای دیگری مانند رژیم صهیونیستی، برخی از کشور‌های عربی و همچنین برخی از نهاد‌های قدرت در آمریکا که بیشترین اثر را در روی تصمیمات برجامی می‌گذارند، نادیده گرفت و به همین خاطر این مسئله تا امروز به درازا کشیده شده است؛ اما نهایتا با توجه به استمرار مذاکرات، ۲ طرف موافقت کردند آنچه که به نتیجه رسیده در چارچوب یک توافقنامه دوجانبه اعلام شود.

وی با بیان اینکه ۳۵ صفحه متن توافقنامه وجود دارد که تمام موضوعات در آن لحاظ شده است، گفت: در این متن هم مصالح و منافع کشور ما دیده شده و نظرات طرف‌های مقابل تا حدودی تامین شده است و آنچه که در راستای شفاف‌سازی در چارچوب‌های آژانس بین‌المللی است را جمهوری اسلامی پذیرفته است.

نماینده قصرشیرین خاطرنشان کرد: البته فعالیت‌های هسته‌ای ما همواره در چارچوب فعالیت‌های آژانس بوده و فراتر از آژانس هم ما کار خاصی انجام نداده‌ایم، ولی قاعدتا برجام موضوعی است که مسائلی را بر نظارت آژانس اضافه می‌کند. ۹۹ درصد متنی که بین ما و طرف‌های برجامی رد و بَدل شده تا این لحظه مورد توافق است، یک درصدش هم به دلیل ملاحظات آمریکا و مجلس این کشور و همچنین برخی از کشور‌های اروپایی است که تحت لابی کشور‌های عربی و صهیونیستی قرار دارند، اما به هر شکل امروز متن مورد توافق است و رو به جلو قرار دارد و در آینده منجر به توافق طرفین و اعلام می‌شود.

وی با بیان این‌که آنچه که برای ما اهمیت دارد بحث لغو تحریم‌هاست، عنوان کرد: برای ما بسیاری مهم است تحریم‌ها برداشته شود، از طرفی دیگر بحث شفاف‌سازی مطرح می‌شود که باید تاکید کنم ما شفاف بوده‌ایم و از شفاف‌سازی هم هیچ ابایی نداریم بالاخره آنچه که مدنظر همین است و انتظار هم داریم بیشتر از این زمان صرف این موضوع نشود، زیرا جایی برای مذاکره نمانده است آنچه که ضرورت داشته انجام شده و آنچه که لازم بوده توافق ضمنی و نهایی شده است و در چارچوب اعلامیه طرفین انشا‌الله انجام خواهد شد.

حیدری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نمایندگانی که در دولت گذشته هر گونه توافق را رد می‌کردند امروز می‌گویند برجام باید انجام شود، و برخی همچنان با آن مخالفت می‌کنند چقدر ضرورت دارد در مورد منافع ملی دعوا‌های سیاسی کنار گذاشته شود، اظهار داشت: من دیدگاه خود را می‌گویم بعضی از نمایندگان دولت‌ها برای‌شان مهم هستند و برجام برای‌شان مهم نیست. هستند بعضی از نمایندگان هم که همان متنی که در دولت قبل تصویب شده بود وقتی به کمیسیون و یا صحن می‌آمد صدایش گوش فلک را کر می‌کرد، اما امروز همان متن را که می‌آوردند و مطرح می‌کنند بَه‌بَه و چَه‌چَه می‌کنند! این‌ها ملاحظات نظام برای‌شان مهم نیست بلکه ملاحظات جریانی برای‌شان مهم است.

وی تاکید کرد: برای من ملاحظات نظام همیشه بسیار اهمیت داشته است آنچه که مصلحت و منافع کشور است. به صراحت می‌گویم همه تیم‌هایی که در همه دولت‌ها در ابتدا تا امروز درباره برجام مذاکره کردند همه و همه برای توفیق و پیروزی نظام در این مسئله تلاش کردند. هیچ‌کسی نرفته جمهوری اسلامی را به دشمن بفروشد. البته در این میان کسانی هستند که منافع ملی برای‌شان مهم نیست.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تیم آقای ظریف با تمام توان آمد یک توفیقاتی برای نظام داشت، تیم آقای باقری و امیرعبداللهیان هم تمام تلاش می‌کنند توفیقاتی برای نظام جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.

وی با بیان این‌که کسانی که دغدغه‌مند نیستند و فقط ملاحضات سیاسی دارند بیان می‌کنند این خوب و آن خوب نیست، ادامه داد: این افراد نظرات و دیدگاه‌شان در چارچوب منافع‌ملی نیست، منافع کشور را در نظر نمی‌گیرند، مفهوم ادبیات سیاسی را متوجه نیستند؛ بنابراین مجبورند بحث‌های شخصی خودشان را مطرح کنند. به صراحت می‌گویم همه تیم‌هایی که در مذاکرات شرکت کردند قصدشان این بوده و هست که برجام به نفع جمهوری اسلامی تمام شود. حال ممکن است ادبیات و تاکتیک گروه‌ها یکی نباشد. هر گروه سیاسی یک نوع تاکتیک و ادبیات دارد، اما در کل آنچه که مشترک است و آنچه که باید از تمام مذاکرات استخراج شود، این است که نتیجه‌ای سازنده برای جمهوری اسلامی ایران رقم بخورد.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی