تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
ادعای یک پژوهش

هوش مصنوعی تسلا تا ۱۱ سال دیگر از مغز انسان قدرتمندتر می‌شود!

دیجیاتو نوشت: یک شرکت لیزینگ خودرو در تحقیقی پیش‌بینی کرده که تراشه هوش مصنوعی تسلا تا ۱۱ سال دیگر از مغز انسان هوشمندتر شود.

کد خبر: ۱۳۶۶۸۳
۱۵:۳۳ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۱

هوش مصنوعی تسلا تا ۱۱ سال دیگر از مغز انسان قدرتمندتر می‌شود!

دیدارنیوز ـ مطالعه جدید یک شرکت لیزینگ خودرو نشان می‌دهد که اتومبیل‌های خودران تسلا می‌توانند تا سال ۲۰۳۳ از انسان‌ها باهوش‌تر شوند. این تحقیق به بررسی تراشه هوش مصنوعی اختصاصی تسلا پرداخته و آن را با نسل‌های قبلی همین سیستم و مغز انسان‌ها مقایسه کرده است.

شرکت Vanarama در تحقیقی به سراغ سیستم پردازش و هوش مصنوعی خودرو‌های تسلا رفته و دریافته که ریزتراشه‌های این شرکت می‌توانند تا ۱۱ سال دیگر قوی‌تر از مغز انسان شوند. توانمندی‌های تراشه‌های تسلا سالانه با نرخ ۴۸۶ درصد در حال بهتر شدن هستند و اگر زمان آغاز توسعه این سیستم را در نظر بگیریم، حدود ۱۷ سال طول می‌کشد تا بلوغ آن را ببینیم. (ذهن انسان در ۲۵ سالگی به بلوغ می‌رسد.)

تراشه D ۱ تسلا حالا ۳۰ برابر قوی‌تر از تراشه‌ای است که این شرکت ۶ سال پیش از آن استفاده می‌کرد. اولین تراشه‌ای که Vanarama بررسی کرده، قطعه‌ای محصول انویدیا مربوط به سال ۲۰۱۶ است که در هر ثانیه ۱۲ تریلیون عملیات را انجام می‌داد. D ۱ حالا قادر به انجام ۳۶۲ تریلیون عملیات در هر ثانیه است.

پیشرفت تراشه‌های تسلا خیره‌کننده است

«واناراما» می‌گوید: «با این نرخ، تراشه هوش مصنوعی خودران تسلا فقط ظرف ۱۱ سال (۱۰.۹۴ سال) یعنی تا سال ۲۰۳۳ (با انجام یک کوادریلیون عملیات در هر ثانیه) از مغز انسان فراتر می‌رود.» تراشه D ۱ پارسال در رویداد AI Day معرفی شد و برای ابرکامپیوتر Dojo توسعه یافته بود.

تراشه قبلی این شرکت موسوم به Hardware ۳ می‌توانست در هر ثانیه ۱۴۴ تریلیون عملیات انجام دهد. این رقم برای Hardware ۲ معادل ۷۲ تریلیون بود. پس با این نرخ پیشرفت اصلا عجیب نیست که کامپیوتر‌ها خیلی زود قدرتمندتر از مغز انسان شوند. این دستگاه‌ها حالا بسیاری از عملکرد‌های عصبی را شبیه‌سازی کرده‌اند. تسلا امسال هم رویداد AI Day دیگری خواهد داشت تا احتمالا از تراشه جدید D ۱ و البته ربات انسان‌نمای آپتیموس پرده بردارد.

برچسب ها: هوش مصنوعی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی