تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

انتصابات پرحاشیه «ضرغامی» در میراث فرهنگی؛ به خودم نمره قابل قبولی می‌دهم!

سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه به انتصابات خود در وزارتخانه نمره قابل قبولی می‌دهد، گفت: تزریق شهامت و جسارت به مدیران زیرمجموعه و بدنه دستگاه‌های اجرایی از جمله مباحث بسیار حائز اهمیت است و این به معنای قانون‌گریزی نیست.

کد خبر: ۱۳۶۳۰۴
۰۸:۵۹ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۱

انتصابات پرحاشیه «ضرغامی» در میراث فرهنگی؛ به خودم نمره قبولی می‌دهم!

دیدارنیوز: وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه به انتصابات خود در وزارت میراث فرهنگی نمره قابل قبولی می‌دهم، گفت: انتصاب مدیر جدید موزه فرش که همواره بسیار مورد انتقاد و محل مناقشه است، مبارزه با مافیای چپ وزارتخانه است که در آینده نتایج مثبت آن هویدا می‌شود.

سید عزت‌الله ضرغامی با حضور در برنامه زنده تلویزیونی "جهان آرا" ضمن ارائه گزارشی مفصل در خصوص عملکرد یک ساله خود به عنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به برخی از انتقادات در باب انتصابات صورت گرفته در این وزارتخانه پاسخ داد.

وی با بیان اینکه ۲۰ محور و در واقع مانع اساسی را در حوزه مأموریتی وزارتخانه در بدو امر توسط تیم‌های کارشناسی احصا کردیم، اظهار کرد: بر همین اساس و به منظور رفع این موانع تمامی تصمیمات و برنامه‌های مدیریتی را در طول یک سال گذشته با هدف ایجاد تحول ساماندهی کردیم؛ بنابراین در یک سالگی دولت گزارشی مختصر، اما چکیده و کارا در ۳۰ محور تبیین شده است که آمادگی داریم در خصوص هر محور آن به صورت جداگانه برای رسانه‌ها توضیح دهیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره اینکه توجه به شعار محوری و مورد تأکید بنده تحت عنوان ضرورت "زیر میز زدن" بسیار مهم بوده و توجه به آن اهمیتی ویژه دارد، بیان کرد: ضرورت عمل به این شعار وقتی آشکار می‌شود که بدانیم در نظام اداری و اجرایی کشور به شدت با نوعی از بروکراسی پیجیده و فسادآور مواجه هستیم.

این مقام مسئول ادامه داد: بر همین اساس در وزارتخانه نیز در بدو امر مشاهده کردیم که بسیاری از فرآیند‌ها در حوزه مأموریتی این وزارتخانه نیاز به صدور مجوز دارد که منشأ این مجوز‌ها همگی به صورت متمرکز در تهران و در ساختمان وزارتخانه بود که این امر قطعاً آسیب‌زننده و بعضاً فسادآور بود؛ بر همین اساس و به جهت رفع این نقیصه "نهضت تفویض اختیار" را راه‌اندازی کردیم و در طول یک سال گذشته تلاش کردیم تا حتی‌الامکان اختیارات وزارتخانه را به مراکز استانی یا اصطلاحاً صف، واگذار کنیم.

لغو الزام صدور مجوز برای ۲۶۰ رشته صنایع دستی

ضرغامی با بیان اینکه در حوزه صنایع دستی از بین تقریباً ۴۰۰ رشته موجود در دنیا در این حوزه ۲۹۹ رشته در ایران مصداق عینی دارد و جامعه‌ای بالغ بر یک میلیون هنرمند را شامل می‌شود، تصریح کرد: با کار‌های انجام شده هم‌اکنون بالغ بر ۲۶۰ رشته از این تعداد برای آغاز به فعالیت نیاز به هیچ‌گونه مجوزی برای شروع کار ندارند و در واقع نظارت وزارتخانه در این بخش نظارت پسینی است.

وی در ادامه صحبت‌های توضیح داد: در این میان، اما چند رشته محدود باقی‌مانده نیز دارای شرایطی خاصی نظیر سروکار داشتن با گاز و یا خطرات زیست‌محیطی نظیر ایجاد بوی نامطبوع و ... داشت که به اجبار، ناگزیر به در نظر گرفتن لزوم صدور مجوز برای این رشته‌ها قبل از آغاز فعالیت بودیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تأکید بر اینکه ایجاد نگاه تحولی در هر دستگاه از وظایف بسیار ضروری بالاترین مقام هر نهاد است و این موضوع و رویکرد را همانند صداوسیما در حوزه وزارتخانه میراث فرهنگی نیز پیاده‌سازی و اجرایی کردیم، اظهار کرد: تزریق شهامت و جسارت به مدیران زیرمجموعه و بدنه دستگاه‌های اجرایی از جمله مباحث بسیار حائز اهمیت است و این به معنای قانون‌گریزی نیست؛ اما می‌توان با شهامت قانون را منعطف و یا اصطلاحاً تا حدودی خم کرد.

این مقام مسئول یکی از کاربرد‌ها و در حقیقت مصادیق تزریق این جسارت را در حوزه میراث فرهنگی عنوان کرد و یادآور شد: از اولین روز مسئولیت بنده در وزارتخانه به همه مدیران اعلام کردم که کسی جز مجموعه میراث فرهنگی نباید مجوز انجام کاوش‌های مرتبط جهت انجام امور حفاری و گنج‌یابی را داشته باشد.

ضرغامی با اشاره به اینکه به شدت با این نگاه که حوزه مأموریتی وزارتخانه میراث فرهنگی از اولویت برخوردار نبوده و اصطلاحاً دست چندم است، مقابله کرده‌ایم، افزود: تلاش کردیم اهمیت این وزارتخانه را به خوبی برای عموم مردم و به‌ویژه مسئولان و مدیران اجرایی کشور به تصویر بکشیم.

وی یکی دیگر از نظام مسائل وزارت میراث فرهنگی را لزوم توجه به این نکته دانست که کلیه مسائل این وزارتخانه فرابخشی و در واقع بین دستگاهی است که بر همین اساس تلاش شده است مسائلی که با دیگر نهاد‌ها نظیر اوقاف، پلیس، وزارت امور خارجه و ... به صورت مشترک وجود داشت را در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی مجزا با هر دستگاه مرتفع کنیم که نتیجه آن عقد بیش از ۷ تفاهم‌نامه با نهاد‌های اجرایی و دستگاه‌های دیگر بود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یکی از مصادیق این همکاری را با سازمان اوقاف در خصوص زمین‌ها و ابنیه تاریخی که بعضاً تحت نظارت این سازمان بودند دانست و عنوان کرد: در راستای توسعه گردشگری به پشتوانه تفاهم‌نامه امضاشده همکاری بسیاری خوبی با سازمان فرهنگ و ارتباطات داشته‌ایم که با استفاده از ظرفیت رایزن‌های فرهنگی در کشور‌های مختلف گام‌های خوبی برای معرفی ایران و برندسازی در راستای توسعه گردشگری برداشته‌ایم.

۸۰ درصد از کل صنعت گردشگری، گردشگری داخلی است

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال مبنی بر اقدامات وزارتخانه میراث فرهنگی جهت رفع تسهیل شرایط برای ورود گردشگران خارجی و برون‌رفت از شرایط کساد این حوزه گفت: باید بدانیم که توسعه گردشگری شامل هر دو نوع گردشگری داخلی و خارجی می‌شود که معمولاً گردشگری داخلی در حالی از نظر‌ها مغفول واقع می‌شود که سهم بسیار عمده‌ای در حدود ۸۰ درصد از کل صنعت گردشگری را در کشور‌های پیشرو در این زمینه شامل می‌شود.

ضرغامی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اقدامات بنده به عنوان وزیر در طول یک سال گذشته صدور مجدد روادید برای گردشگران خارجی از آبان‌ماه سال گذشته بود که به واسطه شیوع ویروس کرونا ماه‌ها معلق شده بود، بیان کرد: از رهگذر این اقدام در طول چندماه گذشته تاکنون بالغ بر ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر خارجی وارد کشور شده‌اند که سرمایه بسیار بزرگی است.

وی با اشاره به این موضوع که توسعه و به‌روزرسانی زیرساخت‌ها بدون شک برای توسعه گردشگری بسیار ضروری است و در این راستا با همکاری دیگر نهاد‌های مسئول از جمله وزارت راه و شهرسازی گام‌های خوبی برداشتیم، تصریح کرد: به عنوان نمونه برای توسعه گردشگری دریایی ضمن تجهیز اسکله‌ها و بنادر اقدام به تخصیص سوخت یارانه‌ای به کشتی‌های کروز کردیم که پیش از این بی‌سابقه بوده و به طور حتم باعث توسعه گردشگری و تسهیل شرایط به‌ویژه برای جام‌جهانی پیش‌رو خواهد بود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تأکید بر اینکه یکی دیگر از اقدامات خوب صورت گرفته لغو مصوبه اخذ هزینه بلیت هواپیما از گردشگران خارجی به صورت دلاری بود، اظهار کرد: در این راستا با برگزاری جلسه با رئیس سازمان هواپیمایی این مصوبه که تأثیر بسیار نامطلوبی بر توسعه گردشگری داشت لغو شد.

اعطای تسهیلات از محل تبصره ۱۸ برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری در کشور

این مقام مسئول با اشاره به اینکه با تسهیل شرایط برای اعطای تسهیلات و وام‌هایی از محل تبصره ۱۸ شرایط را برای گسترش ساخت‌و‌ساز هتل‌ها و مراکز اقامتی فراهم کردیم؛ چراکه از نظر تعدد و کیفیت هتل‌ها به عنوان زیرساخت مهم گردشگری ابداً وضعیت مطلوبی نداریم، عنوان کرد: تمامی اقدامات نباید الزاماً معطوف به ارائه تسهیلات به جهت ساخت هتل‌های پنج ستاره باشد؛ چراکه تمامی مردم قدرت استفاده از این هتل‌ها را ندارند؛ لذا یکی از راهبرد‌های ما قطعاً اعطای تسهیلات به هتل‌های دو ستاره و مراکز اقامتی سطح پایین‌تر است.

مطابق با صحبت‌های ضرغامی، طبق اعلام مراجع رسمی جز دستگاه‌های برتر دولتی در زمینه اعطای تسهیلات بوده‌ایم و امروز با توجه به تمهیدات و تدابیر اتخاذ شده و منابع مالی تدارک دیده شده امکان اعطای تسهیلات علاوه بر مراکز اقامتی به کلیه تأسیسات و مراکز گردشگری را نیز دارا هستیم.

آمار قطعی و قابل استناد در حوزه گردشگری نداریم

وی یکی از نکات مهم برای توسعه گردشگری را یقیناً ساماندهی به حوزه آمار دانست و نبود آمار قطعی و قابل استناد در حوزه گردشگری یکی از موانع مهم در راستای ارتقا و توسعه در این حوزه عنوان کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تأکید بر اینکه قاعدتاً گردشگری حق تمامی آحاد مردم است، یادآور شد: بر همین اساس از ابتدای آغاز به کار دولت بر تحقق شعار سفر ارزان تأکید کردیم که در راستای فراهم کردن مقدمات و زیرساخت‌های این امر گام‌های خوبی برداشته شده به طوری که نتایج ملموس آن ظرف ماه‌های آتی قابل رویت خواهد بود.

این مقام مسئول ادامه داد: در تعطیلات نوروزی امسال با توجه به پیش‌بینی‌ها شاهد بروز اصطلاحاً سونامی سفر در زمینه گردشگری داخلی بودیم که از طریق فعال‌سازی ستاد خدمات سفر با مشارکت ۲۳ دستگاه توانستیم به خوبی مانع از شکل‌گیری بحران در این خصوص در سراسر کشور و به‌ویژه مقاصد توریستی شویم.

ضرغامی یکی دیگر از برنامه‌های وزارتخانه را در راستای توسعه گردشگری داخلی توسعه گردشگری شهری در شهر‌های بزرگ دانست و افزود: معمولاً ظرفیت‌های گردشگری شهر‌های بزرگی همچون تهران برای اهالی آن شهر ناشناخته است که بر همین اساس تلاش کردیم مقدمات لازم برای سفر‌های یک روزه را فراهم کنیم.

وی همچنین اشاره کرد: به عنوان مثال برای نصب یک تابلو راهنمای گردشگری در یک جاده باید تشریفات خاصی طی می‌شد که تلاش کرده‌ایم این تشریفات را با هماهنگی کامل کم کنیم؛ بر همین اساس و برای رفع این مشکل مدت‌ها طول کشید تا توانستیم آیین‌نامه ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه را در هیئت دولت به تصویب برسانیم.

عدم تعیین تکلیف طرح واگذاری ظرفیت‌های مراکز اقامتی دولتی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره طرح واگذاری ظرفیت‌های مراکز اقامتی دولتی به بخش خصوصی که در اغلب ایام سال پر نمی‌شود و باعث گرانی خدمات اقامتی شده است، برای تحقق سفر ارزان‌قیمت گفت: باید در این زمینه واقع‌بینانه و با در نظر گفتن تمامی شرایط صحبت کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه تدوین قانون جامع وزارتخانه میراث فرهنگی در کمیسیون‌های مختلف دولت در دست اقدام و نگارش است، بیان کرد: این موضوع یعنی استفاده از ظرفیت تمامی مراکز اقامتی حاکمیتی عملاً در ایام تعطیلات نوروز محقق شد؛ اما برای تحقق آن در دیگر ایام سال طبیعتاً نیازمند رایزنی تعامل و آماده‌سازی زیرساخت‌های قانونی لازم و مساعدت سایر دستگاه‌ها هستیم.

ضرغامی به انتصابات خود در وزارتخانه نمره قابل قبولی می‌دهد

ضرغامی در پاسخ به برخی از انتقادات مطرح شده در راستای انتصابات غیرتخصصی در این وزارتخانه و همچنین انتخاب وی در مقام وزیر میراث فرهنگی در عین عدم برخورداری از سابقه اجرایی در این حوزه تصریح کرد: وزیر با بیان اینکه هر سه حوزه مأموریتی این وزارتخانه با فرهنگ کشور مرتبط است و بنده در زمینه فرهنگی دارای سابقه طولانی در کشور بوده‌ام؛ برخی از انتقادات، ناشی از عدم بهره‌مندی مطرح کنندگان آن از تجربه کار اجرایی در سطوح مختلف کشور است.

به اعتقاد وی، بحث مدیریت از کارشناسی کاملاً جدا و متفاوت است و برخی از مواقع یک شخص در زمینه کارشناسی بسیار عالی و اصطلاحاً درجه یک است، اما نمی‌تواند در نقش مدیر به خوبی به ایفای نقش بپردازد و بعضاً در عرض چند ماه اول نه‌تن‌ها کارنامه خوبی در مسئولیت خود ندارد بلکه عملاً به نقطه‌ای می‌رسد که کار را تحویل می‌دهد لذا باید دانست لزوماً یک کارشناس موفق مدیری قوی نخواهد بود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه بالغ بر ۲۰ مدیر وزارتخانه از جوانان دهه شصت انتخاب شده‌اند و زیر چهل سال سن دارند، اظهار کرد: به‌زعم بنده انتصابات اینجانب در مجموعه وزارتخانه نمره بسیار قابل قبولی می‌گیرد که برای مثال معاونت گردشگری و شخص شالبافیان یکی از آنان است.

وی ادامه داد: در عین حال که قاعدتاً نیازمند مدیریت جوانان هستیم اصولاً و بدون تردید نیازمند مدیران قدیمی برای انتقال تجربه به مدیران جدید نیز هستیم که انتخاب معاون میراث فرهنگی و شخص آقای دارابی نیز بر همین اساس انجام شد که به گواهی کارشناسان یکی از موفق‌ترین معاونت‌های میراث فرهنگی در طول ایام گذشته بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه اغلب مدیران کل استانی نیز از بدنه همکاران قدیمی وزارتخانه انتخاب شده‌اند، عنوان کرد: این انتقاد و فشار به دولت که بانیان وضع موجود باید لزوماً برکنار شوند باید یک قید بخورد و آن اینکه قاعدتاً اگر شخص متعهدی قادر به خدمت است نباید به صرف انتصاب به یک دولت از دایره مدیران حذف شود.

انتصاب مدیر موزه فرش مبارزه با مافیای چپ وزارتخانه بود!

وی در خصوص حواشی انتصاب نوروزیان ملقب به "چلمن سیزدهم" به مدیریت موزه فرش نیز گفت: برخی از مکان‌ها نظیر موزه فرش باید فضایی داشته باشد که در بدو ورود بتواند بازدیدکننده را به شور و شعف درآورده و وی را جذب کند، اما این موضوع در مدیریت قبلی این موزه به هیچ عنوان وجود نداشت و در واقع مدیر قبلی قادر به اجرای منویات بنده به عنوان وزیر نبود؛ لذا تصمیم بر تغییر وی گرفته شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تأکید بر اینکه انتصاب نوروزیان به مدیریت موزه فرش مصداق عینی زیر میز زدن و مقابله جدی با مافیای چپ موجود در وزارتخانه بوده است، خاطرنشان کرد: برخی از انتقادات مطروحه نظیر پیپ کشیدن و یا تعریف شخصیت طنز به هیچ عنوان خدشه یا نقطه‌ای تاریک در کارنامه یک شخص نیست؛ چراکه اتفاقاً تعریف یک شخصیت طنز برای بیان آرا و نظرات جدی، یک هنر و توانمندی محسوب می‌شود که انتصاب نوروزیان به عنوان مدیر موزه فرش که دارای سوابق متعدد فرهنگی بوده است بدون شک باعث ایجاد تحولاتی در این موزه شده که بخشی از آن هم اکنون قابل لمس است و بخشی دیگر نیز در آینده محقق خواهد شد.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی