تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
دیدار گزارش می‌دهد

عبور از قله هفتم و سواری روی موج هشتم کرونا؟

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا می‌گوید از قله هفتم عبور کرده ایم و دلیل آن را هم کاهش مراجعات سرپایی می‌داند، اما این در حالی است که آمار فوتی‌های کرونا همچنان دو رقمی و بالای ۷۰ نفر در روز است.

کد خبر: ۱۳۵۶۱۰
۱۱:۳۲ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۱

عبور از قله هفتم و سواری روی موج هشتم؟
دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: اوج‌گیری دوباره کرونا در هفته‌های اخیر که نماد عینی آن بالا رفتن تعداد مبتلایان و افزایش آمار مرگ و میر در ایران و حتی بسیاری از کشور‌های اروپایی و آمریکایی و حتی آسیایی بوده، همچنان این هشدار را به همراه دارد که ویروس کووید ۱۹ که همواره تلاش می‌کند با به روز کردن خود برای بقا بجنگد این روز‌ها هم با زیرسویه‌های جدید امیکرون، جهان را تهدید می‌کند.

تلاش کرونا برای بقا از یک سو و کم شدن میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حتی پایین آمدن آمار واکسیناسیون از سوی دیگر سبب شد تا ایران وارد پیک هفتم کرونا شود و در مدت زمان کوتاهی آمار مبتلایان و بستری‌ها رشد صعودی داشته باشد تا جایی که برخی از بیمارستان‌هایی که بخش کووید خود را غیرفعال کرده بودند، دوباره مجبور به بستری کردن بیماران کرونایی جدید شدند.

محمد وجگانی، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا روی این موضوع هم تاکید دارد که از قله موج هفتم گذر کرده‌ایم این را اضافه می‌کند که هنوز موج هفتم به اتمام نرسیده است، ولی شاهد روند کاهشی کرونا در کشور هستیم.

او درباره پیش بینی از شرایط روز‌های آتی کرونا در کشور هم اینگونه توضیح داده است که در حال حاضر تنها نگرانی ما واکسیناسیون دز‌های یادآور است که مردم خیلی این موضوع را جدی نمی‌گیرند و این در حالی است که پس از گذشت شش ماه از تزریق دز قبلی، تزریق مجدد واکسن بویژه در افراد بالای ۵۰ سال ضروری و کمک کننده است.

واکسن مُدرنا پیشتاز در برابر امیکرون

هنوز یکی از راه‌های مقابله با ویروس کرونا واکسیناسیون است و همچنان محققان در سراسر دنیا به دنبال تولید واکسن‌های جدید برای از بین بردن کووید ۱۹ هستند و در حال حاضر انگلستان با تولید واکسن مدرنا با قابلیت هدف قرار دادن سویه اومیکرون در تولید واکسن پیشتاز است.

انگلستان اولین کشوری است که یک واکسن دوگانه را تایید کرده است که هم با ویروس اصلی کرونا و هم نوع جدیدتر آن اومیکرون مقابله می‌کند. واکسن ارتقا یافته باید به عنوان یک دز تقویت کننده در پاییز در دسترس باشد و مصونیت بهتری در برابر انواع مختلف ویروس بدهد.

عضو کمیته عملی کشوری معتقد است: تزریق واکسن حاشیه امنی ایجاد می‌کند، اما آمار واکسیناسیون حتی نسبت به یک ماه قبل کاهش یافته است و این یک خطر است. مردم باید بدانند ما از رفتار ویروس در امان نیستیم و هر لحظه ممکن است با سویه‌ای جدید و سخت مواجه شویم.

محققان و ویروس شناسان معتقدند که این احتمال هم وجود دارد که یکی از سویه‌های خطرناک قبلی مانند دلتا مجددا فراگیر شود. در چنین شرایطی که سطح ایمنی جامعه کاهش یافته است، یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها تزریق واکسن کووید۱۹ است.

احتمال ظهور موج هشتم کرونا!

وجگانی این احتمال را هم مطرح می‌کند که بروز موج هشتم کرونا هم وجود دارد، اما زمان وقوع آن فعلا قابل پیش‌بینی نیست. از طرفی اگر قرار باشد هنوز زیرسویه‌های امیکرون موج آفرینی کنند تاحدودی دغدغه ما نسبت به سایر سویه‌ها کمتر خواهد بود، زیرا تا حدی با آن‌ها آشنا شدیم، اما در سایه تکمیل واکسیناسیون می‌توان نگاه مطمئن‌تری نسبت به آینده داشت.

این عضو کمیته ملی کشوری درباره تشکیل کلینیک‌های پسا کرونا برای مقابله با عوارض بلندمدت ابتلا به کووید۱۹، می‌گوید: کارگروه ویژه‌ای در این زمینه در کمیته علمی تشکیل شده است تا تمام عوارض کرونا مانند عوارض نورولوژیک، روانپزشکی، تاثیرات روی ارگان‌های مختلف، معلولیت اعضا و... بررسی شود، اما هنوز به جمع‌بندی دقیقی نرسیده‌ایم؛ و در نهایت طبق آخرین آمار تاکنون ۶۴ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۱۵۵ نفر دز اول، ۵۸ میلیون و ۲۰۵ هزار و ۷۱۱ نفر دز دوم و ۳۰ میلیون و ۳۲۵ هزار و ۸۹۲ نفر، دز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۳ میلیون و ۳۶۵ هزار و ۷۵۸ دز رسید و در شبانه روز گذشته ۱۱ هزار و ۴۲۶ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی