تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
گزارش دیدار از آخرین نفس‌های دریاچه ارومیه

محمد مخبر؛ نامه‌ها را باز نکرد؟

نابودی دریاچه ارومیه که در دولت نهم کلید آن زده شد حالا در دولت سیزدهم به لطف بی توجهی معاون اول رئیس جمهور به نامه‌های سازمان محیط زیست نفس‌های آخرش را می‌کشد.

کد خبر: ۱۳۵۴۲۳
۱۱:۲۸ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۱

محمد مخبر؛ نامه‌ها را باز نکرد؟

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: گویا سرنوشت شوم دریاچه ارومیه با شوری آب آن گره خورده؛ هر چند این موضوع به ظاهر برای ابراهیم رئیسی اهمیت داشت و در سفری که به این استان داشت دستور داد که احیای دریاچه فوری، سریع و انقلابی درست شود، اما اهمیت ندادن معاون اول رئیس جمهور به ۲۴ نامه‌ای که معاون سابق سازمان محیط زیست از ارسال آن برای محمد مخبر خبر می‌دهد نشان از آن دارد که رسیدگی به وضعیت دومین دریاچه نمک دنیا چندان هم در اولویت دولت سیزدهم نیست تا جایی که مسعود تجریشی هم می‌گوید: نمی‌دانستم دولت سیزدهم از احیای دریاچه ارومیه چه می‌خواهد!
وضعیت وخیم شرایط دریاچه ارومیه مشکل امروز و دیروز آن نیست و کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که از ماجرای خشک شدن دریاچه ارومیه خبر نداشته باشد و درست در روز‌هایی که فیلم و عکسی از وضعیت این دریاچه منتشر می‌شود صدای همگان از مسئول گرفته تا مردم عادی به نشانه اعتراض به هوا برخاسته و به ظاهر به دنبال حل مشکل می‌شوند، اما چند روز بعد همه چیز فراموش می‌شود.

یکی از موضوعات مهمی که تجریشی در ۲۴ نامه‌ای که برای مخبر فرستاده بود به آن اشاره داشته رها سازی آب بوده و آن طور که مدیر سابق برنامه ریزی و تلفیق ستادی دریاچه ارومیه اعتقاد دارد اگر این کار انجام نشود وضعیت دریاچه ارومیه در آبان ۱۴۰۱ به وضعیت مشابه آن در سال ۹۲ برمی گردد، حالا بی پاسخ ماندن تمام نامه‌های ارسالی تنها یک پیام واضح دارد؛ رسیدگی به حال این دریاچه نه اولویت دولت سیزدهم است نه شخص معاون اول!

جهانگیری اهمیت می‌داد، مخبر نه!

البته در این حین تجریشی مقایسه‌ای هم بین معاون اول رئیس جمهور دولت حسن روحانی و ابراهیم رئیسی انجام داده و گفته در دولت قبل اگر از طرف ستاد احیا به آقای جهانگیری، معاون رئیس جمهور نامه‌ای ارسال می‌کردیم پیگیری‌های لازم انجام می‌شد، اما با تغییر دولت این اتفاق انجام نشد.

او با اضافه کردن این جمله که وظیفه ما این بود که تبعات عدم اجرای تصمیمات توسط دولت را به آن‌ها بگوییم، تلاش کرد اتفاق‌هایی که بعد از این در مورد دریاچه ارومیه می‌افتد را از گردن خود بردارد و در نهایت با بیان اینکه ظاهر مخبر هم ۱۶ نامه برای وزرای مربوطه فرستادند، اما هیچ بازخوردی نداشته تا جایی که حتی وزارت نیرو داده‌ها و اطلاعات خود را به ما نمی‌داد، از سال گذشته کل بانک اطلاعاتی بر روی ستاد احیای دریاجه ارومیه بسته شد، تیر خلاص بی تفاوتی دولت سیزدهم را نسبت به مسایل محیط زیستی به طور جدی تری مطرح کرد.

امسال به دلیل عدم تخصیص حق‌آبه دریاچه از سد‌های حوزه آبریز دریاچه ارومیه و عدم تکمیل تونل انتقال آب به دریاچه بیش از ۹۵ درصد از آن بطور کامل خشک شده است. با افزایش خطر خشک شدن کامل دریاچه ارومیه و بروز این فاجعه زیست محیطی، کارشناسان طوفان و باد‌های نمکی به شعاع صد‌ها کیلومتر که احتمالا بیشتر شهر‌های شمالی، مرکزی و حتی شمال شرق کشور از جمله تهران را نیز در بر خواهد گرفت را پیش‌بینی می‌کنند، اما مدیر امور آب شهر مهاباد پانزدهم مرداد ماه خبر داده بود که ۱۴۳ میلیون مترمکعب آب امسال از سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه، بخش کشاورزی و احیای تالاب‌ها رهاسازی شده است.

رضا جهین با اشاره به اینکه ۳۰ میلیون مترمکعب آب باید امسال بر اساس برنامه ابلاغی از مخزن سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شد، اما با توجه به وضعیت مطلوب بارندگی و مدیریت مخزن سد تاکنون ۶۱ میلیون مترمکعب به سمت این دریاچه رها سازی شده است.

در نهایت باید دید که قرعه نابودی صد در صدی دریاچه ارومیه نصیب چه کسی خواهد شد؛ ابراهیم رئیسی، محمد مخبر یا وزرایش؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی