تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

جراحی اقتصادی؛ دفتر مشق ۷۰ درصد گران می‌شود!

مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت از احتمال افزایش قیمت اقلام مختلف لوازم‌التحریر خبر داد و گفت: دفتر مشق با قیمت فعلی کاغذ تا ۷۰ درصد افزایش خواهد داشت.

کد خبر: ۱۳۵۲۰۲
۱۸:۲۱ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

جراحی اقتصادی؛ دفتر مشق ۷۰ درصد گران می‌شود؟!

دیدارنیوز: کاغذ که در هفته‌های پیشین تقریباً در ثبات قیمت به سر می‌برد، در روز‌های گذشته به بندی ۹۹۰ تا یک میلیون تومان نیز رسید. افزایش یکباره قیمت کاغذ در روز‌های اخیر هم برای تولیدکنندگان و هم برای خریداران لوازم‌التحریر خبر خوشایندی نیست.

بازار لوازم‌التحریر در دو سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و سیاست‌های یک بام و دو هوایی دولت قبل در خصوص بازگشایی مدارس در رکود به سر برد و عمده سرمایه تولیدکنندگان در انبار‌ها خاک خورد. انتظار می‌رود حالا با مشخص شدن وضعیت بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید، رونق به این بازار بازگردد و چراغ تولیدی‌های نوشت‌افزار روشن شود. با این حال، خبر افزایش قیمت کاغذ، حکایت از افزایش قیمت تمام شده محصولاتی دارد که برای سال تحصیلی جدید عرضه می‌شوند.

محمد یقینی، مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت، افزایش قیمت اقلام مختلف لوازم‌التحریر از جمله دفتر مشق را در شرایط فعلی غیر قابل اجتناب دانست و گفت: تولیدکنندگان نوشت‌افزار همواره بر سر قیمت و تأمین مواد اولیه ساخته و سوخته‌اند. افزایش قیمت کاغذ در نهایت منجر به افزایش چشمگیر قیمت لوازم‌التحریر خواهد شد. در این میان برخی از اقلام مانند دفتر مشق به دلیل اینکه ۸۰ درصد تولید آن به کاغذ وابسته است، بیشترین افزایش قیمت را خواهد داشت؛ به طوری که پیش‌بینی می‌شود قیمت دفتر ۵۰ تا ۷۰ درصد با افزایش همراه باشد.

مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت با اشاره به احتمال افزایش قیمت در دیگر اقلام لوازم‌التحریر یادآور شد: در باقی مواد اولیه از جمله چوب و پتروشیمی نیز ما با مشکلاتی مواجه هستیم. عرضه سهمیه‌ای محصولات پتروشیمی برای تولیدکنندگان مشکل ایجاد خواهد کرد، تأمین آن از طریق بازار آزاد نیز نکات خاص خودش را دارد. با توجه به این مسائل ما در تولیداتی مانند کیف که از پارچه‌های مخصوصی استفاده می‌کنند با افزایش قیمت ۴۰ تا ۵۰ درصدی مواجه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه تأمین لوازم‌التحریر در شرایطی که ما با نوسان قیمت مواجهیم، سخت خواهد بود، مشکل عرضه و تأمین اقلام نوشت‌افزار را مسئله مهم دیگری در بازار امسال دانست و ادامه داد: فروشنده در چنین شرایطی مانع می‌شود و منتظر است تا قیمت‌ها به ثبات برسد. علاوه بر این، ما در بحث برنامه‌ریزی برای تولید نیز با خلل مواجهیم؛ چرا که از عید مسجل شد که مدارس به طور قطعی بازگشایی خواهند شد؛ این در حالی است که عموماً تولید محصولات لوازم‌التحریر برای هر سال تحصیلی جدید، از پاییز و زمستان سال قبل از آن انجام می‌شود؛ بنابراین پیش‌بینی این است که احتمالاً ما در عرضه نیز با خلل مواجه باشیم.

یقینی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است با شرایطی که توصیف کردید، ما با کمبود برخی از اقلام نوشت‌افزار در بازار مواجه باشیم، اضافه کرد: بالاخره مدارس دو سال تعطیل بوده‌اند، ممکن است در برخی از فروشگاه‌ها و انبار توزیع‌کنندگان جنس تا حدی دپو شده باشد. این قضیه به جای اینکه به صورت بحران و قحطی فلان محصول خودش را نشان دهد، بیشتر به صورت مشکلاتی در عرضه، نداشتن تنوع محصول و تولید منظم بروز کند. ممکن است یک محصول یا برندی به وفور در همه جا وجود نداشته باشد؛ به این معنی که ما در عرضه برخی از محصولات با بی‌نظمی مواجه باشیم. در چنین شرایطی معمولاً سوء استفاده‌هایی در برخی از فروشگاه‌ها یا در میان توزیع‌کنندگان دیده می‌شود؛ به این معنی که تعادل عرضه به هم بریزد و قیمت‌ها نیز دستخوش تغییر شود.

مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت در پاسخ به این پرسش که این موضوع احتمالاً بیشتر در کدام اقلام دیده خواهد شد، گفت: در مداد احتمالا این قضیه جدی خواهد بود. در حوزه دفتر نیز این قضیه خود را در بحث قیمت نشان خواهد داد. در برخی از اقلام مانند کیف نیز ممکن است با خلل در عرضه مواجه باشیم، چون تولید کیف زمان‌بر است؛ به همین دلیل تولیدکنندگان از نیمه دوم هر سال شروع به تولید محصول می‌کنند تا در آستانه بازگشایی مدارس بتوانند محصولات خود را در بازار عرضه کنند. آن‌ها در حال حاضر از برنامه خود عقب هستند. ظرفیتشان پر است و ممکن است نتوانند الآن به تقاضای بازار پاسخ دهند.

یقینی با بیان اینکه پس از دو سال کرونایی، بازار لوازم‌التحریر هنوز خودش را پیدا نکرده و نظم ندارد، افزود: عرضه و تقاضا در این بازار با هم تنظیم نیست. در تقاضا هنوز بی‌برنامگی و بی‌دقتی وجود دارد. برخی از توزیع‌کنندگان هنوز طبق روال سه سال خود را تامین نمی‌کنند. در چنین شرایطی ممکن است ما در شهریورماه با تقاضای جدی در فروشگاه‌ها و بازار مواجه باشیم، یعنی در مدت زمان کمی تقاضا به یکباره بالا رود، در حالی که عرضه متناسب با آن برنامه‌ریزی نشده است.

مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت در ادامه از برنامه این مجمع برای عرضه اقلام مختلف نوشت‌افزار ایرانی خبر داد و گفت: نمایشگاه ایران‌نوشت پس از دو سال تعطیلی به منظور آخرین دستاورد‌های جریان نوشت‌افزار از ابتدای شهریورماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین قرار است با همکاری وزارت آموزش و پرورش ساز و کاری به منظور عرضه مستقیم نوشت‌افزار ایرانی به قیمت تولیدکننده برای قشر متوسط و ضعیف جامعه طراحی شود تا این دسته از مصرف‌کنندگان نیز در تأمین اقلام اصلی و اساسی به مشکل برنخورند. این عرضه به صورت اینترنتی خواهد بود.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی