تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ گزارشگر الجزیره: سکوت تل‌آویو چیز جدیدی نیست
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ گزارشگر الجزیره: سکوت تل‌آویو چیز جدیدی نیست

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

محور عباس‌آباد - میامی؛ قتلگاه یوزهای ایرانی!

روز جمعه تلف شدن یک توله یوزپلنگ ماده بر اثر تصادف جاده‌ای در منطقه آزاد میامی خبرساز شد و آمار تلفات یوزپلنگ در محور عباس‌آباد ـ میامی را افزایش داد تا این محور به عنوان قتلگاه یوزهای ایرانی شناخته شود!

کد خبر: ۱۳۵۱۵۶
۱۰:۳۹ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

محور عباس‌آباد - میامی؛ قتلگاه یوزهای ایرانی!

دیدارنیوز: براساس آمار دست‌کم ۸ یوزپلنگ ایرانی در محور عباس‌آباد ـ میامی و در یک محدوده ۳۰ کیلومتری تلف شده‌اند؛ علی‌رغم ثبت این آمار از تلفات گونه یوزپلنگ ایرانی متأسفانه هیچ نشانه‌ای از عزم مسئولین برای ایمن کردن این مسیر دیده نمی‌شود.

روز جمعه تلف شدن یک توله یوزپلنگ ماده بر اثر تصادف جاده‌ای در منطقه آزاد میامی خبرساز شد و آمار تلفات یوزپلنگ در محور عباس‌آباد ـ میامی را افزایش داد. دست‌کم در ۱۲ سال گذشته ۸ یوزپلنگ در این محور تلف شده‌اند که این آمار برای گونه‌ای که حدود ۲۰ فرد از آن در کشور باقی مانده است، به شدت تأسف‌بار است.

براساس پژوهش‌های صورت گرفته تصادفات جاده‌ای مهم‌ترین دلیل تلفات گونه ارزشمند یوزپلنگ ایرانی است که بخش عظیمی از این تلفات در همین محدوده ۳۰ کیلومتری اتفاق افتاده است. ایمن‌سازی این جاده به کمک نصب دوربین‌های کنترل‌کننده سرعت، تابلو‌های هشداردهنده، تأمین روشنایی محور و فنس‌کشی حاشیه زیرگذرها، سال‌هاست که از مطالبات اصلی سازمان حفاظت محیط زیست از وزارت راه و پلیس راهور بوده است که متأسفانه هنوز همکاری در این زمینه صورت نگرفته است.

محور عباس‌آباد - میامی؛ قتلگاه یوزهای ایرانی!

به منظور ایمن کردن این محور سازمان حفاظت محیط زیست نصب تابلو‌های هشداردهنده و فنس‌کشی ۴ کیلومتر از حاشیه جاده را برای هدایت یوز‌های عبوری به دو زیرگذر اجرایی کرد که تلفات جاده‌ای یوز‌ها را از یک فرد در سال به یک فرد در ۳ سال کاهش داد، اما تابلو‌های هشداردهنده بدون نصب دوربین‌های کنترل میانگین سرعت در این محور نمی‌تواند به تنهایی راهگشا باشد که این مهم نیز بدون همراهی راهور و دستگاه‌های مرتبط امکان‌پذیر نیست.

پس از سال‌ها کشته شدن یوزی دیگر در این محور این موضوع را خاطرنشان کرد که باید هرچه سریع‌تر تکمیل ایمن‌سازی این جاده، تأمین روشنایی و اعمال محدودیت سرعت با نصب دوربین‌های ترافیکی اجرایی شود. تکمیل فنس‌کشی مسیر ۱۶ کیلومتری کریدور عبور یوز‌ها از محور عباس‌آباد و مناسب‌سازی زیرگذر‌ها با هزینه وزارت راه نیز باید در دستور کار قرار گیرد. همچنین احداث پل روگذر خودرو به‌جای زیرگذر حیات‌وحش با هدف آزادسازی بخشی از محور برای عبور امن یوز‌ها می‌تواند راهگشا باشد.

به منظور مطالبه‌گری در خصوص این موضوع کارزار اینترنتی نیز راه‌اندازی شده که پیرو این کارزار، دوستداران حیات وحش کشور خواستار ایمن‌سازی هرچه سریعتر این محور شده‌اند.

در بخشی از متن این کارزار آمده است:

"جاده میامی ـ عباس‌آباد در استان سمنان یکی از محور‌های مواصلاتی جاده تهران ـ مشهد است که از حاشیه مرز شمالی منطقه حفاظت‌شده توران عبور می‌کند. در این محدوده ۳۰ کیلومتری طی ۱۰ سال گذشته بیش از ۸ یوزپلنگ در اثر تصادف جاده‌ای تلف شده‌اند و با مصوبه شورای راهبردی تصادفات جاده‌ای، حداکثر سرعت مجاز خودرو‌ها به ۸۰ کیلومتر بر ساعت کاهش یافت و ده‌ها تابلوی هشداردهنده توسط سازمان محیط زیست نصب شده است، اما متأسفانه این تابلو‌ها آنگونه که پیش‌بینی می‌شد بازدارنده نبوده و باز هم شاهد تلفات جاده‌ای یوزپلنگ در این محدوده بوده‌ایم.

در آخرین مورد روز جمعه چهاردهم مردادماه ۱۴۰۱ یک یوزپلنگ در همین محدوده جان خود را از دست داد. کارشناسان می‌گویند رانندگان بدون توجه به تابلو‌های هشداردهنده سرعت خود را اصلاً کاهش نمی‌دهند و تنها راه باقیمانده نصب دوربین‌های ثبت سرعت است. با نصب این دوربین‌ها و ثبت جریمه و همچنین ایمن‌سازی این مسیر همچون نصب روشنایی، افزایش تعداد تابلوها، فنس‌کشی و ساخت زیرگذر و روگذر می‌توان احتمال وقوع این حوادث را کاهش داد.

ما امضاکنندگان این کارزار از مسؤولین می‌خواهیم با توجه به وضعیت بحرانی یوزپلنگ ایرانی هرچه سریع‌تر این محور را به دوربین‌های ثبت تخلف مجهز نمایند تا کمکی اساسی به حفظ و حفاظت از این گونه باارزش و در خطر انقراض باشد".

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی