تیتر امروز

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
همزمان با مذاکرات میانجی امریکایی و مذاکرات لبنان و اسراییل

حزب‌الله برای «جنگ» اعلام آمادگی کرد

موضوع تعیین خطوط مرزی لبنان با اسراییل در آب‌های مدیترانه، در حال تبدیل شدن به یک بحران جدید برای بیروت است. رژیم اسراییل اصرار دارد که میدان گازی کاریش در منطقه اختصاصی این رژیم قرار گرفته است و در آب‌های مورد مناقشه نیست. در برابر اصرار اسراییل به تجاوز به منابع این کشور، حزب‌الله لبنان اعلام آمادگی کرده تا برای حفظ منافع لبنان وارد جنگ شود.

کد خبر: ۱۳۴۷۸۹
۱۷:۳۹ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

حزب‌الله برای «جنگ» اعلام آمادگی کرد

دیدارنیوز: در شرایطی که پس از انتخابات سال جاری لبنان، هنوز سیاستمداران این کشور نتوانسته‌اند به اجماعی برای تشکیل دولت برسند و همچنان نجیب میقاتی نخست‌وزیر مکلف، به عنوان رییس دولت پیشبرد امور فعالیت می‌کند، موضوع تعیین خطوط مرزی لبنان با اسراییل در آب‌های مدیترانه، در حال تبدیل شدن به یک بحران جدید برای بیروت است.

این بحران تازه با اقدام اسراییل برای آغاز اکتشاف در یکی از میادین گازی مدیترانه با عنوان «کاریش» در آب‌هایی که از نظر بیروت جزو آب‌های مورد مناقشه محسوب می‌شود، آغاز شد. هر چند دولت امریکا با میانجیگری تلاش می‌کند اختلاف میان دو طرف را حل کند، اما رژیم اسراییل اصرار دارد که میدان گازی کاریش در منطقه اختصاصی این رژیم قرار گرفته است و در آب‌های مورد مناقشه نیست. در برابر اصرار اسراییل به تجاوز به منابع این کشور، حزب‌الله لبنان اعلام آمادگی کرده تا برای حفظ منافع لبنان وارد جنگ شود. این در حالی است که در حال حاضر علاوه بر مشکلات اقتصادی، لبنان با مشکل شدید کمبود انرژی مواجه است. گفته می‌شود ۱۰ ماه بعد از آنکه حزب‌الله لبنان ترتیب واردات سوخت از ایران از طریق بندر بانیاس سوریه دارد، بار دیگر قرار است که این حزب لبنانی توافقی برای واردات سوخت از ایران ترتیب دهد، هر چند سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته که ارسال سوخت به لبنان، منوط به درخواست رسمی دولت لبنان است.

روز یکشنبه شبکه خبری اعلام الحربی، تصاویر ضبط شده توسط پهپاد‌های حزب‌الله لبنان را از کشتی‌های رژیم اسراییل در آب‌های مورد مناقشه لبنان و اسراییل در دریای مدیترانه منتشر کرد. در حالی که اسراییل و لبنان به صورت غیرمستقیم و با میانجیگری امریکا در حال مذاکره برای تعیین خطوط مرزی دو طرف در آب‌های مدیترانه هستند، اسراییل عملیات اکتشاف و بهره‌برداری از یک میدان گازی در آب‌های مورد مناقشه دو طرف را آغاز کرده است. این اقدام اسراییل با واکنش تند بیروت مواجه شده است. رییس‌جمهور لبنان می‌گوید که بیروت از حقوق خود دست نمی‌کشد و سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان گفته که این حزب آماده جنگ با اسراییل است.

درست یک ماه پیش ارتش اسراییل مدعی شده بود که سه پهپاد لبنانی را که به سمت کشتی‌های اسراییلی در میدان گازی کاریش حرکت می‌کردند، رهگیری و سرنگون کرده است. حزب‌الله همان زمان اعلام کرده بود که به‌رغم ادعای اسراییل، عملیات پهپادی حزب‌الله موفق بوده است. حال با پخش این ویدیو‌ها از کشتی‌های اسراییلی مشخص شده است که پهپاد‌های حزب‌الله در عملیات خود موفق عمل کرده‌اند. در تصاویر پخش شده توسط اعلام الحربی، نوشته‌هایی از جمله «در تیررس» و «بازی با زمان فایده ندارد» به زبان‌های عربی و عبری نوشته شده بود.

ساعاتی پس از انتشار این تصاویر، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی به مناسبت سومین روز از ماه محرم تاکید کرد که در صورت عدم حل مسالمت‌آمیز مساله آب‌های مورد مناقشه میان لبنان و اسراییل، حزب‌الله آماده جنگیدن است. به گزارش ایسنا، نصرالله گفت: «پس از ورود کشتی استخراجی رژیم صهیونیستی به میدان گازی کاریش، رهبری حزب‌الله برخی گزینه‌ها را بررسی کرد و تصمیم گرفتیم یا به نفع لبنان مسائل را مثبت حل کنیم یا وارد جنگ شویم.»

وی گفت: «ما در طول چهل سال گذشته آماده بودیم و همچنان آماده هستیم تا جان خود را در راه ملت عزیزمان فدا کنیم.» میشل عون، رییس‌جمهور لبنان هم گفته است: «ما بر پافشاری خود برای حفظ حقوق‌مان در آب‌های منطقه‌ای و منابع طبیعی‌مان تاکید می‌کنیم. این‌ها حقوقی است که به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی نمی‌توان درباره آن سهل‌انگاری کرد و از آن گذشت.»

آموس هوکشتاین، نماینده ویژه امریکا برای مذاکرات خطوط مرزی اسراییل و لبنان به بیروت سفر کرده است تا درخصوص مناقشه اخیر با مقام‌های لبنانی گفتگو کند. عبدالله بوحبیب، سرپرست وزارت خارجه لبنان روز جمعه گفته بود که مذاکره‌کننده امریکایی قرار است پاسخ اسراییل به پیشنهاد لبنان در مورد تعیین خطوط مرزی را به بیروت بیاورد. وی درخصوص موفقیت این دور از مذاکرات ابراز خوش‌بینی کرده بود. هوکشتاین دیروز با مقام‌های ارشد لبنان از جمله «میشل عون» رییس‌جمهوری، «نبیه بری» رییس پارلمان و «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان دیدار می‌کند.

رییس‌جمهور لبنان دیروز گفت: «هدف از مذاکرات غیرمستقیم برای ترسیم مرز‌های دریایی با اسراییل حفظ حقوق لبنان و رسیدن به راهکار‌هایی از طریق همکاری با آموس هوکشتاین، میانجی امریکاست؛ راهکار‌هایی که حقوق ما و منابع‌مان را حفظ کند و به محض پایان مذاکرات فرصتی برای بهبود وضعیت اقتصادی در کشور ایجاد شود.»

دبیرکل حزب‌الله لبنان هم در این خصوص گفته است: «در آستانه سفر مذاکره‌کننده امریکایی (آموس هوکشتاین) به بیروت، مجددا تاکید می‌کنیم که نه طرف مذاکره با اسراییل هستیم و نه کسی را به نمایندگی از خود به عنوان یک طرف مذاکره‌کننده تعیین می‌کنیم. مذاکرات برعهده دولت است که توسط شخص رییس‌جمهور رهبری می‌شود.»

بلافاصله بعد از مذاکرات نماینده امریکا با مقام‌های لبنان، رسانه‌های عربی گمانه‌هایی در مورد نتایج این مذاکرات منتشر کردند. به گزارش ایرنا، منابع آگاه در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی العهد لبنان وابسته به حزب‌الله گزارش دادند که رییس‌جمهور، رییس مجلس و نخست‌وزیر لبنان در دیدار با آموس هوکشتاین، میانجی امریکایی برای حل و فصل پرونده تعیین مرز‌های دریایی این کشور با سرزمین‌های اشغالی فلسطین بر حقوق کشورشان بر تمام میادین نفتی در آب‌های سرزمینی تاکید کردند. این منابع با بیان این مطلب افزودند که هوکشتاین نه پیشنهادی برای استخراج مشترک و نه پیشنهادی برای مشارکت در میادین نفتی مرتبط با لبنان ارایه کرد.

این منابع که به نام آن‌ها اشاره نشده است، گفتند که درخصوص تعیین مرز‌های دریایی با سرزمین‌های اشغالی موضع لبنان واحد بود و هوکشتاین از پایبندی لبنان به پیشنهاد مربوط به خط ۲۳ و میدان قانا مطلع شد. منابع یاد شده با اشاره به اینکه به احتمال زیاد هوکشتاین تا دو هفته دیگر به لبنان باز خواهد گشت، افزودند که تا چند هفته پاسخی دریافت خواهیم کرد و در همه بلوک‌ها تقسیم ثروت وجود ندارد.

یک منبع رسمی لبنانی به شبکه الجزیره گفت که آموس هوکشتاین میانجی امریکایی پیشنهاد رژیم اسراییل برای تعیین مرز‌های دریایی از مسیری که تا خط ۲۳ امتداد دارد را به لبنان ابلاغ کرد. این منبع با اشاره به اینکه پیشنهاد از مختصات خط ۲۳ شروع می‌شود و به سمت شمال منحرف و به خط وسط بین لبنان و قبرس می‌رسد، توضیح داد که پیشنهاد رژیم اسراییل تمام میدان قانا را در ازای اینکه تل‌آویو منطقه‌ای را در شمال خط ۲۳ به دست آورد، دراختیار لبنان قرار خواهد داد. آموس هوکشتاین پس از دیدار با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر، نبیه بری، رییس مجلس و میشل عون، رییس‌جمهور لبنان تاکید کرد که من نسبت به دستیابی به توافق در هفته‌های آینده بسیار خوشبین هستم. هوکشتاین یکی از نزدیکان جو بایدن رییس‌جمهور امریکاست و چندین سال با او همکاری کرده است. به همین دلیل مساله منازعه دریایی بین بیروت و تل‌آویو به یکی از اولویت‌های اصلی بایدن تبدیل می‌شود.

لبنان در جریان مذاکرات قبلی بر حق خود برای گسترش دسترسی به آب‌های مدیترانه به سمت جنوب و افزایش این دسترسی از ۸۶۰ کیلومترمربع به ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومترمربع تاکید کرده است.

شهاب شهسواری - اعتماد

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی