تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
غرب نمی‌خواهد بحران شکست مذاکرات هسته‌ای به بحران‌های امروز اضافه شود

فرجی‌راد: «توافق موقت» می‌تواند به عنوان «پلن‌بی» مورد مذاکره قرار بگیرد

عبدالرضا فرجی‌راد، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل معتقد است که «توافق موقت» می‌تواند به عنوان «پلن‌بی» مورد مذاکره قرار بگیرد. او گفت: آیا غرب می‌خواهد با توجه به روابطی که با چین و روسیه دارد، شورای حکام مجددا علیه ایران قطعنامه صادر کند و در نهایت پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع شود؟ سخت است که بگوییم غرب آماده چنین عملی است.

کد خبر: ۱۳۴۶۵۴
۰۸:۳۲ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۱

فرجی‌راد: «توافق موقت» می‌تواند به عنوان «پلن‌بی» مورد مذاکره قرار بگیرد

دیدارنیوز: یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل گفت: پیشنهاد ایران در ادامه مذاکرات می‌تواند شامل امضای یک «توافق موقت» شود که طی یک الی دو سال کمی بازار نفت ایران آزاد شود و در عین حال در توافق‌هایی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای مثال دوربین‌های برجامی هم روشن شود که من احتمال گفتگو پیرامون این «پلن بی» را بالا می‌دانم.

عبدالرضا فرجی‌راد، در ارزیابی پاسخ احتمالی ایران و ایالات متحده به پیش‌نویس پیشنهادی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای احیای برجام و در پاسخ به این سوال که با توجه به پیش رو بودن اجلاس شورای حکام در ماه سپتامبر و احتمال بالای صدور مجدد قطعنامه علیه ایران، موضوع احیای برجام تا چه زمانی قابلیت تعلیق دارد، گفت: تصور نمی‌کنم که ایران بخواهد پاسخ مثبتی به این پیشنهاد بدهد چرا که تهران بر خواسته‌هایش مصر است و معتقد است که هم موضوع تضمین و هم آزاد شدن اقتصاد ایران که خروج سپاه از لیست تحریم‌ها را نیز شامل می‌شود باید محقق شود؛ بنابراین تصور نمی‌کنم که این پیش‌نویس راه به جایی ببرد، اما باید صبر کرد و دید که پس از پاسخ رسمی ایران، غرب می‌خواهد چه تصمیمی بگیرد؟

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که امروز شاهد بحران اوکراین که لفاظی‌های دو طرف غرب و روسیه بیشتر شده که کمتر نشده است و همچنین بحران جدید تایوان که هر روز بر ابعاد آن افزوده می‌شود، هستیم؛ آیا غرب می‌خواهد با توجه به روابطی که با چین و روسیه دارد، شورای حکام مجددا علیه ایران قطعنامه صادر کند و در نهایت پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع شود؟ سخت است که بگوییم غرب آماده چنین عملی است.

وی افزود: سناریوی بعدی این است که آقای باقری در سفر به وین پیشنهادی به همراه داشته باشد که این پیشنهاد می‌تواند شامل امضای یک «توافق موقت» شود که طی یک الی دو سال کمی بازار نفت ایران آزاد شود و در عین حال در توافق‌هایی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای مثال دوربین‌های برجامی هم روشن شود که من احتمال گفتگو پیرامون این «پلن بی» را بالا می‌دانم چرا که بعید می‌دانم غرب بخواهد بحران جدیدی را به بحران‌های پیشین خود و همچنین بحران‌های موجود خاورمیانه اضافه کند. مطمئن هستم اروپا به دنبال این موضوع نیست، اما مشخص نیست آیا آمریکا تحت تاثیر فشار‌های اسرائیل قرار خواهد گرفت یا خیر.

این دیپلمات پیشین در پاسخ به این سوال که در ماه‌های گذشته اینطور به نظر می‌رسید که موضوع «توافق موقت» خط قرمز تهران است، آیا معتقدید این خط قرمز امروز وجود ندارد، گفت: شرایط امروز بسیار با پیش از جنگ اوکراین متفاوت است. ایران در آن مقطع خواسته‌هایی داشت که بخشی برآورده شده بود و بخش دیگر مورد مذاکره قرار داشت، اما بعد از بحران اوکراین مسائل ژئوپلیتیکی منطقه منطقه و جهان متفاوت شد و غرب اشتباه کرد که مذاکرات را به درازا کشاند. آقای بایدن با توجه به تبلیغاتی که در زمان آقای ترامپ انجام می‌داد، باید در همان هفته اول با یک دستور اجرای برجام را از سرمی‌گرفت. آمریکایی‌ها، اما گویا خواستند زرنگی کنند و امتیازی بگیرند و این روند طولانی شد تا جایی که هم دولت در ایران تغییر کرد و هم موضوع بحران اوکراین فضا را پیچیده کرد و حالا شاهد این فضا هستیم.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی