تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

ابهامات یک طرح؛ قیمت «بنزین» تغییر می‌کند؟

قیمت‌گذاری دستوری بنزین باعث شده است تا این سرمایه ملی در بازار داخلی کشور به قیمت لیتری ۱۰۰۰ تومان سابق خود بازگردد و در نتیجه امکان اتلاف انرژی یا قاچاق آن فراهم شود. در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود که آیا قرار است قیمت بنزین و یا شیوه سهمیه‌بندی آن تغییر کند؟

کد خبر: ۱۳۴۵۰۰
۱۱:۰۸ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۱

ابهام درباره یک طرح؛ قیمت «بنزین» تغییر می‌کند؟

دیدارنیوز: طرح بنزین برای همه از کیش به پاستور رسیده و منتظر جلسه بررسی در حضور رئیس جمهور است. همزمان با جدی شدن طرح بنزین برای همه، زمزمه‌هایی در خصوص تغییر قیمت بنزین هم شنیده می‌شود. چه تغییراتی در انتظار بنزین است؟

با وجود افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، ایرانیان به بنزین ارزان قیمت دسترسی دارند. این ادعا، دست‌مایه مطلبی است که روز گذشته به استناد گزارش اخیر مرکز آمار ایران منتشر شد.

خبرفوری در مطلبی بازنشری روایتی از آخرین داده‌های آماری، مرکز آمار ایران داشت. براساس این روایت، بنزین تنها کالایی است که با وجود همه اتفاقاتی که در فاصله آبان ۹۸ تا مرداد ۱۴۰۱ افتاد و منجر به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها شد، قیمتش برای مصرف‌کنندگان داخل کشور همچنان ثابت باقی مانده است.

به استناد این گزارش، قیمت‌گذاری دستوری بنزین باعث شده است تا این سرمایه ملی در بازار داخلی کشور به قیمت لیتری ۱۰۰۰ تومان سابق خود بازگردد و در نتیجه امکان اتلاف انرژی یا قاچاق آن فراهم شود. در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود که آیا قرار است قیمت بنزین و یا شیوه سهمیه‌بندی آن تغییر کند؟

ماجرا چیست؟
چند روز قبل بود که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی حرف‌های جدیدی در مورد احتمال تغییر شیوه عرضه بنزین در بازار داخل کشور زده بود.

هفته گذشته وی در مقام سخنگوی اقتصادی دولت سیزدهم در مورد سهمیه‌بندی بنزین از احتمال اجرای طرحی به نام «بنزین برای همه» خبر داد و افزود: طرح بنزین برای همه بعد از گذشت ۵ ماه قرار است در جلسه‌ای با رئیس جمهور بررسی شود.

هرچند خاندوزی تاکید کرد که قیمت بنزین امسال افزایش نخواهد یافت، اما در عین حال اعلام کرد که تصمیم‌گیری درباره این طرح برعهده شخص رئیس جهمور است، هرچند اجرای آن به معنای افزایش قیمت بنزین نیست.

در جریان اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی، بنزین در کنار قیمت گذاری نان و دارو یکی از استثنائات سه گانه محسوب می‌شد، شخص رئیس جمهور به صورت علنی اعلام کرد که تا اطلاع ثانونی قیمت و عرضه یارانه این کالا‌ها تغییری نخواهد کرد.

طرح بنزین برای همه چیست؟

طرح بنزین برای همه، اسفند ماه سال گذشته به صورت آزمایشی در جزایر کیش و قشم اجرا شد. بر اساس این طرح، سهمیه بنزین همه خودرو‌ها حذف می‌شود و بنزین به جای خودرو، به کد ملی تعلق می‌گیرد.

در این طرح به جای سهیمه بنزین ماهانه هر خودرو، برای هر کد ملی ماهانه بین ۱۵ تا ۲۰ لیتر ماهانه سهمیه بنزین درنظر گرفته می‌شود، صاحبان خودرو می‌توانند این سهمیه را مصرف کنند و در صورت مصرف بیشتر از این سهمیه، باید آن را با قیمت آزاد خریداری کنند. افراد فاقد خودرو نیز می‌توانند سهمیه بنزین خود را بفروشند.

هنوز هیچ چیزی از جزئیات طرح بنزین برای همه مشخص نیست. حتی وزیر اقتصاد گفته بود این طرح از اولویت اجرا خارج شده است. اما حالا گفته می‌شود این طرح منتظر بررسی و تصمیم‌گیری در هیات دولت است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی