تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

مشاور بایدن: بازگشت سریع به برجام «بسیار بعید» است

مک گورک معتقد است که ایران می‌خواهد آمریکا "پیشنهاداتی را به مسائل موجود اضافه کند" و هدف آن کمک به افرادی است که در مباحثات داخلی با رهبری ایران به دنبال توافق هستند، ولی "ما قصد نداریم این گونه عمل کنیم."

کد خبر: ۱۳۴۴۴۶
۱۵:۳۲ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۱

برجام

 

 دیدارنیوز ـ سرویس بین‌الملل:

منبع: وب سایت اکسیوس آمریکا

نویسنده: باراک راوید

مترجم: حمید رضا بابایی

 

"برت مک گورک" هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید هفته گذشته در جمعی از کارشناسان یک اندیشکده آمریکایی گفته بود "بسیار بعید است" توافق هسته ای ایران (برجام) در آینده نزدیک احیاء شود.

این مطلب را سه منبع آمریکایی حاضر در نشست اعلام کرده اند.

 این مساله چرا اهمیت دارد؟

کاهش احتمال رفع بن بست در مذاکرات هسته‌ای، دولت بایدن را تحت فشار قرار می‌دهد تا برای این مسئله به دنبال طرح دوم باشد.

پشت صحنه

سه منبع یاد شده به نقل از مک گورک اعلام کردند دلیل این که توافق هسته‌ای حاصل نشده آن است که ایرانی ها قادر نیستند تصمیم بگیرند.

وی معتقد است که ایران می‌خواهد آمریکا "پیشنهاداتی را به مسائل موجود اضافه کند" و هدف آن کمک به افرادی است که در مباحثات داخلی با رهبری ایران به دنبال توافق هستند، ولی "ما قصد نداریم این گونه عمل کنیم."

به گفته مک گورک، حصول توافق در آینده نزدیک بسیار بعید است، و دولت بایدن قصد دارد فشار تحریم ها را علیه ایران افزایش داده و آن را در عرصه دیپلماتیک بیشتر منزوی کند "اما به دنبال تشدید بی‌دلیلِ اوضاع هم نیست"، لذا از قوه قهریه به عنوان گزینه آخر استفاده خواهد کرد. 

وی می گوید اختلاف نظر با اسرائیل، بر سر احتمال حمله نظامی نیست، بلکه برسر این است که آیا آمریکا باید همچنان برای احیاء برجام تلاش بکند یا این که به دنبال توافقی "درازمدت و قوی تر" باشد.

کاخ سفید از موضع گیری در این باره خودداری کرده است.

وضع موجود

تازه ترین دور مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در دوحه پایتخت قطر، بدون پیشرفت پایان یافت و تاریخ جدیدی هم برای دور بعدی گفت و گوها تعیین نشد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز در سفر اخیر خود به خاورمیانه گفته بود، آمریکا "تا ابد" منتظر پاسخ ایران برای پیشنهاد احیاء برجام نخواهد ماند.

نگرانی مقامات آمریکا این است که برجام تقریبا بی‌خاصیت شده است، چرا که ایران گام‌هایی در عرصه پیشرفت‌های هسته ای خود برداشته و نظارت سازمان ملل را بر فعالیت‌های هسته‌ای خود نیز محدود کرده است.

حرف آنها چیست؟

"جوزف بورل" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نقش میانجی میان ایران و آمریکا ایفا می کند، سه شنبه در مقاله ای در فایننشال تایمز نوشت بعد از پانزده ماه مذاکرات به این نتیجه رسیده است که "فضایی برای دادن امتیازات بزرگ و بیشتر باقی نمانده است."

بورل گفت پیش نویس توافقی را ارائه کرده که در آن درباره رفع تحریم های آمریکا و همچنین گام های هسته ای ایران، به تفصیل توضیح داده شده است.

وی در ادامه مقاله اش نوشت، "این متن بهترین توافق ممکن است... باید هم اکنون تصمیم گیری شود... اگر توافق رد شود، با بحران خطرناک هسته‌ای روبرو مواجه خواهیم شد." 

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد، روز چهارشنبه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه این کشور تلفنی به بورل گفت اگر آمریکا برای حصول راه‌حل و رسیدن به توافق، گام‌های واقع‌گرایانه بردارد، توافقی خوب برای همه طرف‌ها دردسترس خواهد بود.

امیرعبداللهیان به بورل گفت که ایران از تداوم مسیر دیپلماسی و مذاکرات حمایت می‌کند. وی گفت: "آمریکا همواره می گوید که خواستار توافق است، لذا این رویکرد باید در عمل و در متن توافق دیده شود."

بورل هم گفت آماده است این روند را از طریق مذاکره و مشورت با تمام طرف ها، تسهیل و تسریع کند.

گام بعدی چیست؟

"راب مالی" نماینده آمریکا در امور ایران و دیگر مقامات دولت بایدن روز پنج شنبه در کمیته امور خارجه کاخ سفید، جلسه توجیهی محرمانه و طبقه‌بندی شده برگزار خواهند کرد. محور این نشست، مذاکرات و برنامه هسته ای ایران خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی