تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

حملات ترکیه، حاکمیت شکننده عراق را آزمایش می‌کند

نجاح محمدعلی روزنامه‌نگار عراقی‌الاصل ساکن لندن در وب سایت INTERNATIONAL POLICY DIGEST نوشت: علیرغم خشم از حملات ترکیه در استان دهوک در شمال عراق در اوایل ماه جاری، بغداد کاری جز طرح شکایت رسمی نمی‌تواند انجام دهد.

کد خبر: ۱۳۴۳۴۸
۱۹:۱۲ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۱

حملات ترکیه، حاکمیت شکننده عراق را آزمایش می‌کند

دیدارنیوز ـ نجاح محمدعلی: با این حملات، به نظر می‌رسد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، آماده حمله مجدد به مناطق کردنشین شمال عراق و شرق سوریه است. اقدامات مکرر اردوغان در عراق و سوریه ترس از ظهور مجدد داعش را افزایش داده و تهدیدی وجودی برای حاکمیت دو کشور است.

یا نزدیک به بیست سال، بویژه پس از سرنگونی صدام حسین، عراق درگیر خونریزی بوده است. حملات در این کشور ۴۰ میلیون نفری کم نیستند. اما حملات توپخانه‌ای ترکیه که جان عراقی‌هایی را گرفت که برای تعطیلات در یک استراحتگاه کوهستانی در شمال عراق به سر می‌بردند، یک تراژدی منحصر به فرد است که باید محکوم شود. قربانیان - حداقل نه غیرنظامی از جمله دو کودک - قبل از رسیدن به بیمارستان جان باختند، در حالی که بیش از بیست نفر دیگر زخمی شدند.

چندین دهه است که آنکارا در اقلیم کردستان عراق عملیات نظامی انجام داده است. در سال ۲۰۰۸، ترکیه نیرو‌های خود را برای بیرون راندن حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) به شمال عراق فرستاد.

در اقدامی نادر، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، با وجود تکذیب آنکارا و درخواست آن برای انجام تحقیقات مشترک با بغداد، ترکیه را به دلیل انجام این حملات محکوم کرد. علیرغم انکار ترکیه، تمام شواهد ملموس دخالت ارتش ترکیه در این حمله غیرقابل توجیه را تایید می‌کند.

الکاظمی در بیانیه‌ای که در توییتر منتشر کرد، گفت: «این حمله وحشیانه بر این واقعیت تأکید داشت که ترکیه خواسته‌های مستمر عراق برای خودداری از تجاوز نظامی به خاک عراق و جان مردم آن را نادیده گرفته است».

پاسخ دولت فلج شده عراق به چنین حملاتی معمولاً به محکومیت و تسلیت محدود می‌شود. اما این بار شرایط فرق می‌کند. تلاش‌ها برای تشکیل دولت جدید برای جانشینی دولت موقت فعلی ادامه دارد و مصطفی الکاظمی به دنبال این است که نام خود را روی میز کمیته‌ای که توسط چارچوب هماهنگی برای انتخاب نامزد‌ها تشکیل شده است، قرار دهد.

همین امر در مورد پست ریاست جمهوری که حزب دمکرات کردستان اصرار دارد که تحت کنترل خود باشد نیز صدق می‌کند. وزارت امور خارجه که بخشی از حزب KRI در اربیل است، کاردار ترکیه را احضار کرد. انتصاب سفیر بغداد در آنکارا نیز به تعویق افتاده است.

برهم صالح، رئیس‌جمهور کرد، علاوه بر بیانیه‌های خشمگین مشابهی که توسط اکثر سیاستمداران این کشور صادر شد، این حمله را در شبکه‌های اجتماعی محکوم کرد.

منطقه اطراف دهوک مدت‌هاست که هدف کمپین‌های ارتش ترکیه بوده و شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک را هدف قرار داده است. آنکارا گروه جدایی طلب کرد را مانند آمریکا و اتحادیه اروپا یک سازمان تروریستی می‌داند. اما مبارزان پ‌ک‌ک در طول جنگ علیه داعش به خوبی عمل کردند و در دفاع از ایزدی‌هایی که در معرض نقض حقوق بشر فجیع از جمله تجاوز جنسی قرار گرفتند، جنگیدند و برخی از دختران ایزدی به بردگی فروخته شدند.

اردوغان از تشدید تنش‌ها بین مسکو و پایتخت‌های غربی بر سر درگیری در اوکراین استفاده کرده است تا اطمینان حاصل کند که غرب در برابر تشدید عملیات نظامی خود در شمال عراق سکوت می‌کند، زیرا آماده می‌شود نیرو‌های خود را به سوریه همسایه بفرستد تا یگان‌های حفاظت خلق را هدف قرار دهد. YPG)، گروهی که آنکارا آن را شاخه‌ای از پ ک ک می‌داند، در حالی که ایالات متحده آن را متحد قوی می‌داند.

گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که ترکیه که یکی از اعضای ناتو است، با پیوستن فنلاند و سوئد به شرطی موافقت کرده است که ناتو به سمت دیگری نگاه کند، زیرا ترکیه حملات جدیدی را علیه شبه نظامیان پ ک ک انجام می‌دهد.

از زمان انتخابات پارلمانی در اکتبر سال گذشته، احزاب سیاسی عراق برای تشکیل دولت جدید وارد رقابت شدیدی شده اند. با ادامه ناکارآمدی سیاسی، درگیری‌های فرقه‌ای و فساد نهادی، تلاش برای عقب راندن مجدد عملیات ترکیه علیه شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک می‌تواند قبل از تشکیل یک دولت مرکزی قوی بی‌نتیجه باشد. تا زمانی که دولت دائمی تشکیل نشود، حاکمیت عراق قابل انعطاف تلقی خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی