تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ اتحادیه اروپا: اسرائیل از پاسخ به ایران خودداری کند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ اتحادیه اروپا: اسرائیل از پاسخ به ایران خودداری کند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شب گذشته (شنبه ۲۵ فروردین) حملات پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام داد.
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست
کارشناس روابط خارجی در گفت‌وگو با دیدارنیوز، علل و عواقب جنگ بین ایران و اسرائیل را بررسی کرد

جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست

بر خلاف غالب پیش‌بینی‌ها، ایران به اسرائیل حمله موشکی و پهپادی مستقیم کرد، حمله‌ای که ممکن است پیامد‌هایی برای ایران به همراه داشته باشد. آنچه می‌خوانید نظر سید علی بیگدلی کارشناس روابط خارجی...
از سعد‌آباد تا توپکاپی (۶۰) + فایل صوتی

شکاف در نشست تهران؛ اردوغان در بحران سوریه تنها ماند

ستون از سعدآباد تا توپکاپی در شصتمین قسمت خود بیش از آنکه به همگرایی همسایه‌های دیرین یعنی ایران و ترکیه بپردازد به شکاف‌هایی که در اجلاس تهران پدید آمده نگاه کرده است.

کد خبر: ۱۳۴۱۵۲
۱۲:۴۷ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۱

از سعدآباد تا توپکاپی


دیدارنیوز ـ رضا قنبری*: تهران هفته‌ای شلوغی را پشت سر گذاشت. گوشه و کنار شهر پر از دیدار‌های دو جانبه، لبخند‌های دیپلماتیک و عکس‌های یادگاری بود. خبرگزاری‌های دولتی با تیتر‌هایی پر از واژگان «گسترش، ارتقا و موافقت نامه» خبر‌های تهران را پوشش داده و از پیروزی تاریخی ایران، روسیه و ترکیه خبر می‌دادند.

سه مخالف قدرتمند آمریکا که حالا پس از گذراندن یک دوره سخت تحریمی، دوباره دست در دست هم برای دوربین‌های ژست پیروزی می‌گرفتند. در این میان شاید موافقت نامه مبادله و تامین انرژی مهمترین اتفاق نشست تهران باشد. ایران قرارداد فروش گاز به ترکیه را برای ۲۵ سال دیگر تمدید و شرکت گاز پورم روسیه از سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد دلاری در منابع انرژی ایران خبر داد. اتفاقی که با توجه به بحران انرژی در زمستان آینده اروپا از همین حالا یک هشدار بزرگ را پیش روی غرب خواهد گذاشت. اما موضوع این یادداشت نه آینده انرژی جهان که بررسی مهمترین شکاف گفتگو‌های تهران است: "بحران سوریه". مسئله‌ای که اتفاقا مهم‌ترین دلیل این دیدار‌ها بود و با نگاهی به مواضع رهبران کشور‌ها پس از اجلاس و قطعنامه پایانی نشست آستانه می‌توان به عمیق‌تر شدن آن پی برد.

فایل صوتی این مطلب را اینجا بشنوید

 

یک دهه پیش با برآمدن بهار عربی در شمال آفریقا و خاورمیانه، اردوغان در یک خطای استراتژیک جانب مخالفان مسلح اسد را گرفت. گرو‌های که در طول زمان هم با حکومت مرکزی دمشق و هم با کرد‌های شمال سوریه وارد جنگ‌های خونین شدند. اما بر خلاف تحلیل اردوغان، آمریکا در کنار کرد‌های شمال سوریه باقی ماند و اسد هم با کمک‌های مالی-نظامی ایران و روسیه، قدرت را در دمشق حفظ کرد. شرایطی عجیب که پیوستن به نشست صلح آستانه در سال ۲۰۱۷ را تنها انتخاب ترکیه برای ادامه حضور در بازی سوریه می‌کرد. اما آنچه که از گفتگو‌های دو روزه تهران به نظر می‌آید، روند آستانه هم نتوانسته برای اردوغان چاره ساز شود. چه آنکه مقام معظم رهبری در دیدار با او نسبت به عواقب حمله نظامی به سوریه هشدار داد و ابراهیم رئیسی از پشت میکروفون، حکومت بشار اسد را خط قرمز جمهوری اسلامی عنوان کرد.  

شکاف در نشست تهران

بعد هم سه شنبه شب، بیانیه پایانی هفتمین دور نشست آستانه بدون نام بردن از گروه‌های نظامی مخالف ترکیه تنها به عنوان کلی «مبارزه با تروریسم» اکتفا کرد. همان طور که پوتین در کنفرانس خبری خود تنها به آینده سیاسی سوریه بدون حضور قدرت خارجی تاکید کرد و از بازگشت اختیاری مهاجران سخن گفت. مواضعی که نه تنها نسبت به سال‌های پیش تغییر نکرده که با قدرت یافتن اسد حتی نسبت به قبل بدتر شده است. چه آنکه دو ماه پیش بشار اسد در کنار خانواده‌اش از مراکز مهم حلب پس از هفت سال بازدید کرد و نماز عید قربان را در کنار مردم این شهر خواند. دولت‌های روسیه و ایران هم سرخوش از گسترش روابط نظامی-اقتصادی خود در دولت رئیسی، منافعی برای درک نگرانی‌های ترکیه درباره میلیون‌ها مهاجر و مناقشه‌های مرزی با سوریه ندارند. مواضعی که نتایجش در نخستین گفتگوی خبری اردوغان پس از بازگشت از تهران کاملا مشخص بود: «می‌خواهیم ایران در مبارزه با تروریسم در کنارمان باشد.»

خواسته‌ای که تهران و مسکو فعلا به آن بی‌اعتنا هستند. مولود چاووش اوغلو هم برهمین اساس در گفتگو با شبکه "تی آر تی" با اعلام خبر مخالفت صریح روسیه و ایران با حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه در نشست تهران، تصریح کرد: «مهم نظر ترکیه و رئیس جمهور است و برای مبارزه با تروریسم از کسی اجازه نمی‌گیریم».

اردوغان در دو دهه اخیر نشان داده که هیچ سلامی را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت، همان‌گونه که وقتی در مارس ۲۰۲۰ برای دیدار با پوتین در برابر دوربین‌ها چند دقیقه‌ای منتظر ماند به تلافی در تهران پوتین را در برابر خبرنگاران سرکار گذاشت. حالا هم که مسئله سوریه برای تهران و مسکو به موضوعی فرعی بدل شده و آن‌ها نمی‌خواهند وقت و انرژی خود را در مورد نگرانی‌ها ترکیه هدر دهند باید منتظر یک نمایش پرسروصدا از سوی اردوغان در خاورمیانه بود. صحنه‌ای که در آن برای رئیسی و پوتین احتمالا فقط در جایگاه تماشاگران صندلی خالی وجود داشته باشد.

*روزنامه‌نگار و کارشناس مسائل ترکیه

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی