تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

مهریه تحت چه شرایطی به زن تعلق می‌گیرد؟

با اینکه ازدواج به عنوان یک امر غیرمالی درنظر گرفته می‌شود اما آثار و حقوق مالی بسیاری باخود بدنبال دارد. مهریه یکی از این حقوق مالی است که هنگام ازدواج و نکاح دایم یا موقت، از جانب مرد به زن داده می‌شود.

کد خبر: ۱۳۴۰۸۰
۱۳:۰۱ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۱

مهریه تحت چه شرایطی به زن تعلق می‌گیرد؟

دیدارنیوز: با اینکه ازدواج به عنوان یک امر غیرمالی درنظر گرفته می‌شود اما آثار و حقوق مالی بسیاری باخود بدنبال دارد. مهریه یکی از این حقوق مالی است که هنگام ازدواج و نکاح دایم یا موقت، از جانب مرد به زن داده می‌شود. گاهاً مهریه دعوا و مشکلات حقوقی را به وجود می‌آورد که خود فرد از عهده آن بر نمی‌آید؛ به همین دلیل وکیل تخصصی به نام وکیل مهریه برای پیگیری حقوق افرادی که در این دعاوی مشکل دارند وجود دارد که انواعی از خدمات ارائه می‌کند.

برای آشنایی با شرایط درخواست و دریافت مهریه لطفاً تا انتها با ما همراه شوید.

مهریه به چه معناست؟

مهریه عبارت است از مال معینی که از ارزش مالی برخوردار بوده و در زمان عقد نکاح از طرف زوج به زوجه تعلق می‌گیرد و درمواردی ممکن است درعوض مال، انجام کاری سودمند به نفع زن باشد مثل حج و یا آموزش قرآن به زوجه. وکیل مهریه قادر است هم به زوجه و هم به زوج برای دریافت حق خودشان کمک کند. برای دریافت مشاوره با یک وکیل مهریه خبره بر روی لینک زیر کلیک کنید.

https://miadedalat.com/وکیل-مهریه/

مهریه حق مسلم زن بوده و هیچ شرطی برای اسقاط این حق وجود نخواهد داشت و درهر صورت به هنگام طلاق چه بصورت توافقی و چه غیر توافقی، زوجه حق دریافت و مطالبه مهریه خود را دارد؛  مگر در مواردی که زوجین با یکدیگر به توافق رسیده باشند و از آنجا که مهریه یک حق محسوب می‌شود زن می‌تواند از گرفتن این حق صرف نظر کند.

نکات ضروری که هنگام دادخواست و درخواست مهریه باید به آنها توجه کرد

درابتدا هنگام دادخواست مهریه باید زوجه این مسئله را اثبات کند که زوج توانایی پرداخت مهریه را دارد که در صورت عندالاستطاعه بودن مهریه پرداخت آن به زوجه ضروری است. زوجه می‌تواند پیش از صدور حکم درخواست مهریه، تقاضای صدور توقیف اموال زوج نماید. همچنین زوجه می‌تواند قسمتی از مهریه خود را از راه اجرای ثبت و بخشی دیگر را از طریق دادگاه مطالبه کند.

اقدام به مطالبه مهریه ازطریق اجرای ثبت مزایای بیشتری دارد که می‌توان به مواردی ازجمله سرعت در رسیدگی،صدور اجرائیه سریع، امکان ممنوع الخروج کردن زوج، مقرون و به صرفه‌تر بودن و داشتن هزینه کمتر نسبت به مطالبه مهریه از دادگاه اشاره کرد. همچنین همه اموال منقول و غیرمنقول زوج بجز برخی ازموارد مانند منزل مسکونی زوج، خورد و خوراک موردنیاز ، اسباب و وسایل ضروری و ابزارهای لازم کسب و کار مخصوص زوج توقیف می‌شود.

وکیل مهریه در تهران قادر است با پیگیری مطالبه مهریه از بهترین روش ممکن، به سرعت حقوق موکل را دریافت کند و اجازه هیچگونه فریبکاری به طرف مقابل ندهد.

شرایط تعلق مهریه به زن

مهریه تعیین شده توسط زن باید دارای ارزش مالی باشد که می‌تواند سکه، پول، طلا و یا قسمتی از زمین یا خانه باشد. چنانچه مرد دارای حق طلاق باشد و ابتدا او درخواست­بدهد، زوج موظف است که کل مهریه زوجه را پرداخت نماید و اگر زن این دادخواست را بدهد همه یا بخشی از مهریه خود را باید به زوج ببخشد.

در طلاق تواقفی، پرداخت به میزان توافق دو طرف بستگی دارد اما بازهم زوجه باید مقداری از مهریه خود را به زوج ببخشد. پرداخت مهریه در زمان عقد به این صورت است که چنانچه زوجه باکره باشد نصف مهریه و درغیر اینصورت تمام مهریه به آن تعلق میگیرد و زوج ملزم به پرداخت آن می­باشد. توجه داشته باشید که مهریه حتما باید تحت مالکیت زوج باشد و اموال عمومی یا وقف­شده را نمی‌توان به عنوان مهریه تعیین کرد؛ در این موارد می‌توان به کمک وکیل مهریه راحت‌تر  مراحل قانونی مطالبه مهریه را طی نمود.

نکات مهم در رابطه با جدیدترین قوانین مهریه

براساس قانون جدید مطالبه مهریه، درخواست اعسار توسط زوج درصورت عقب افتادن اقساط مهریه و جلب وی، سبب آزادی زوج از زندان میشود. درعوض نحوه اجرای محکومیت زوج به این صورت خواهد بود که زوج باید بیرون از زندان کار کند و مهریه را براساس اقساط تعیین شده توسط دادگاه و وکیل مهریه خود پرداخت کند. یکی از فواید تصویب این قانون، کاستن محکومیت مردان به زندان و سوء سابقه قانونی و همچنین عملی شدن خواسته زوجه مبنی بر گرفتن مهریه خواهد ­بود.

اگر زوج از توانایی مالی مطلوبی برخوردارباشد، پرداخت مهریه به هرمیزانی که باشد ضروری و امکان­پذیر است و درصورتی که زوج فاقد توانایی مالی در رابطه با پرداخت مهریه باشد، محکومیت و بازداشت زوج تنها بصورت پرداخت 110 سکه تمام بهار آزادی می‌باشد. چنانچه زوج 110 سکه را پرداخت کند اما قادر به پرداخت باقی مهریه به وی نباشد، زوجه نمیتواند زوج را ممنوع خروج کند یا حکم­جلب آن را بگیرد.

درمواردی که مهریه زوجه بصورت نقد است، او می‌تواند به کمک وکیل مهریه خود تمام مهر را طبق نرخ روز وجه رایج مملکت محسابه و از زوج دریافت­کند. چنانچه زوج فوت کرده و مهریه زوجه بصورت وجه نقد باشد، مهریه فقط تا تاریخ فوت وی به نرخ روز محاسبه می‌گردد اما اگر زن فوت­کند وراث وی میتوانند مهریه زوجه را از زوج مطالبه­کنند.

تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

عندالمطالبه بودن مهریه به معنی آن است که به محض عقد نکاح، زوجه مالک مهریه می‌شود و در هر زمانی که بخواهد می‌تواند مهرش را از زوج اختیارکند و مرد ملزم به مطالبه آن است. هنگامی که مهریه عندالاستطاعه باشد دیگر پرداخت آن به محض مطالبه زن صورت نمی‌گیرد و تنها به میزان استطاعت و توان مالی زوج بستگی دارد. به تعریف دیگر چنانچه زوجه مهریه اش عندالاستطاعه باشد زمانی قادر است آن را دریافت کند که بتواند اسطاعت مالی زوج را به دادگاه قضایی به کمک وکیل مهریه خود ثابت کند.

 همچنین برای زوجین این امکان وجود دارد که بتوانند بعد از عقد با توافق یکدیگر مهریه را از عندالمطالبه به عندالاستطاعه یا برعکس تغییردهند.

وکیل مهریه باید چه شرایطی داشته باشد؟

یک وکیل مهریه در تهران لازم است تعهد اخلاقی داشته و بتواند بدون دردسر از حق موکل خود دفاع کند؛ چرا که طرفین دعوی در این موارد اعضای یک خانواده هستند و از نظر شرایط را پیچیده می‌کنند. بنابراین وکیل مهریه خوب باید سازگاری خود با خانواده‌ها را نشان دهد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی