تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...

کاشفی: مردم احساس می‌کنند شعارها شکل عملیاتی به خود نگرفته است

حسین کاشفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: آقای رئیسی می‌گویند این کار باید شود و آن کار باید صورت گیرد، نیت ایشان خیر است اما هنگامی که بستر فراهم نیست چه باید کرد؟ امروز شعار می‌دهیم اما شعار با عمل بسیار فاصله دارد، مردم احساس می‌کنند شعارها وضعیت اجرایی و عملیاتی به خودش نگرفته است.

کد خبر: ۱۳۴۰۷۰
۱۱:۵۰ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۱

کاشفی: مردم احساس می‌کنند شعارها شکل عملیاتی به خود نگرفته است

دیدارنیوز: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: باید از برخوردهای شعاری و تحکمی دوری کرد. باید از سیاه و سفید کردن دست برداشت ما در یک ملک مشاع به نام ایران زندگی می‌کنیم که متعلق به همه است.

حسین کاشفی، درباره این‌که امروز حدود یکسال از روی کارآمدن دولت سیزدهم می‌گذرد مسیر طی شده را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: همه ما به عنوان ایرانیان می‌خواهیم وضعمان روز به روز بهتر شود و هنگامی هم این اتفاق رخ می‌دهد که ما از یک حکمرانی مطلوب برخوردار باشیم، فرقی هم ندارد چه کسانی بر سرکار باشند مهم این است که برای اداره و مدیریت کشور یک نقشه راه وجود داشته باشد بدانیم مبدا کجا است، در آینده به کجا می‌خواهیم برویم و از ظرفیت‌های موجود چگونه قرار است استفاده کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: مهم است که ما به کدام سمت و سو گام برمی‌داریم، زمانی شخصی بر مسند امور قرار می‌گیرد که نگاه به آینده دارد و این باعث رشد و توسعه می‌شود. یک زمانی هم فردی روی کار می‌آید که می‌خواهد وضع موجود را حفظ کند که این امر هم به نوعی عقبگرد محسوب می‌شود زیرا ما باید تلاش مضاعف داشته باشیم و نگاه‌مان به آینده باشد و در جهت بهبود توسعه، پیشرفت و بهتر شدن گام برداریم. دوره‌ای هم یک عده ممکن است سرکار بیایند که نه تنها وضع موجود را حفظ نکنند بلکه نگاهی هم به آینده نداشته باشند و بازگردند به گذشته و وضع هم بدتر شود این سه حالت می‌تواند به عنوان یک محک، معیار و سنجش برای کشور داری مدنظر باشد.

وی تاکید کرد: در بحث رضایتمندی ما باید یک‌سری شاخص‌ها مانند رفاه، آزادی و وضعیت اقتصادی را مدنظر قرار دهیم و این‌ها همگی بازمی‌گردد به شاخص‌هایی که اگر بخواهیم وضعیت مناسب‌تر اقتصادی را داشته باشیم یا در زمینه مسائل اجتماعی بهبودی در وضعیت مشاهده کنیم، باید دید رشد اقتصادی چگونه است؟ رضایت‌مندی مردم چگونه است؟ برای این امر هم باید یک نگاه کارشناسانه و ملی داشته باشیم.

کاشفی ادامه داد: ممکن است بگوییم هنگام انتخابات دولت و مجلس ما شخص دیگری را در نظر داشتیم که این حق هر ایرانی است هنگام انتخابات و رقابت‌هایش به کسی رأی دهد که در نظرش کشور را به نحو درستی اداره کند. در صورتی که با یک کاهش رای در انتخابات ۱۴۰۰ مواجه بودیم و مردم به این انتخابات رویکرد مناسبی نداشتند و فکر می‌کردند وضع بهتر نمی‌شود و افراد مدنظرشان از گردونه رقابت حذف شدند، ما کشورمان را دوست داریم و می‌خواهیم آینده داشته باشیم و جوانان می‌خواهند احساس کنند دارای فردا هستند. اما مشاهده می‌کنیم این اتفاق نیفتاده است. در صورتی که امروز مهم‌ترین مسئله ما مسئله اقتصادی است و مردم از این مسئله در رنج هستند و بهتر است دولت خودش وضعیت مناسبی را برای سرمایه‌گذاری ایجاد کند.

وی یادآور شد: باتوجه به مسائل دیپلماسی و سیاسی وضعیتی که بتوان بخشی از مشکلات را از طریق مسائلی همچون برجام حل کنیم، وجود ندارد زیرا بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاده و همین امر باعث شده است آن سرمایه‌گذاری که باید در مسائل اقتصادی روی ندهد که این مسئله مشکلاتی را در کشور از جمله مانند کسری بودجه به وجود آورده است و هر کسی هم از این مسائل اطلاع داشته باشد می‌داند که وضعیت ما وضعیت مناسبی نیست و حتما کشور با مشکلات دیگر مواجه خواهد شد.

این فعال سیاسی ادامه داد: حالت بعدی که در سرمایه‌گذاری می‌تواند رخ دهد، سرمایه‌گذاری داخلی و مردم است، اما هنگامی که مردم مشاهده می‌کنند وضعیت با ثباتی ندارند و هیچ چیزی جای خودش نیست، مطمئنا سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و بلعکس شاهد خروج سرمایه هستیم و مانند آن چیزی که امروز مشاهده می‌کنیم، مردم ما در کشورهای همسایه سرمایه‌گذاری می‌کنند. این اقدام مردم چه چیزی را می‌رساند جز این که مردم احساس امنیت سرمایه‌گذاری ندارند که آن را خارج می‌کنند. موقعیت بعدی این است که ما از سرمایه‌گذار خارجی استفاده کنیم که برای رونق اقتصادی و توسعه بسیار مفید است که البته طبیعتا با این شرایطی که داریم سرمایه‌گذار خارجی در داخل کشور نمی‌آید، حال چه زمانی این اتفاقات خواهد افتاد زمانی که حکمرانی خوب در کشور وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: حکمرانی خوب چگونه به وجود می‌آید؟ باید کارشناسان صاحب تجربه و دانش باشند که بدانند کشور را چگونه باید اداره کرد، اما ملاحظه می‌کنیم این توانمندی در برخی موارد وجود ندارد، به عبارتی دولت و رئیس‌جمهور خوب هستند اما باید از یک تیمی برخوردار باشند که دارای تخصص در زمینه‌های مختلف باشند که در زمینه‌های مختلف کشور را اداره کنند، چراکه دولت یک نفر نیست.

کاشفی خاطرنشان کرد: بله آقای رئیسی می‌گویند این کار باید شود و آن کار باید صورت گیرد، نیت ایشان خیر است اما هنگامی که بستر فراهم نیست چه باید کرد؟ روزهای ابتدای روی کار آمدن دولت عنوان کردیم که یکسال باید به دولت فرصت داده شود و بعد از آن رصد و پایش اقداماتش صورت گیرد و مشاهده کنیم چه اتفاقی افتاده است. امروز باید با معیار و شاخص مطالب را بیان کنیم این که تورم چگونه است؟ رضایت‌مندی مردم چگونه است؟ مسائل اجتماعی ما چگونه است؟ اعتماد مردم به مسئولان چگونه است؟ توانسته‌ایم مسائل‌مان را در سطح منطقه و بین‌الملل حل کنیم؟ تمامی این شاخص‌ها را باید بررسی کنیم که آیا پیشرفتی داشته‌ایم یا خیر.

وی ادامه داد: امروز شعار می‌دهیم اما شعار با عمل بسیار فاصله دارد، مردم احساس می‌کنند شعارها وضعیت اجرایی و عملیاتی به خودش نگرفته است که به اعتقاد من باید در این زمینه سعی و کوشش بسیار کرد؛ زیرا هنگامی که بحث چرخه مدیریت را مطرح می‌کنیم، مدیریت توانمند می‌گوید باید برنامه‌ریزی داشته باشیم، نقاط ضعف و قدرت خود را شناسایی کنیم، ضعف را کنار بگذاریم و نقاط قوت را تقویت کنیم. اصلا خوب نیست که ما به گذشته بازگردیم و درجا بزنیم بلکه برای بهتر شدن وضعیت باید اقدامات اساسی همراه با برنامه‌ریزی داشته باشیم. اگر زمانی فکر می‌کردیم باید ۱۰ قدم جلو برویم هنگامی که به آن رسیدیم باید دوباره به آن اضافه کنیم. امروز هم تا زمانی که از کارشناسان استفاده نکنیم، شعارهای که دادیم عملیاتی نخواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این که یکی دیگر از مولفه‌های حکمرانی خوب این است که کشور را متعلق به همه بدانیم، اظهار داشت: سیاه و سفید نکنیم، شهروند درجه یک و دو نداشته باشیم چرا که ضررش برای مردم و کشور است. اگر صادقانه، منصفانه و کارشناسانه بررسی کنیم آیا آن تفکری که آمد همه چیز را یکدست کرد به وضعیت بهبود بخشیده است؟ همه حق دارند حضور پیدا کنند، کشور متعلق همه است.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون همه مساوی هستند، اما در زمان انتخابات اگر بخواهیم عده‌ای در صحنه و رقابت شرکت کنند آبا همه با برخورد یکسان روبه‌رو می‌شوند؟ به اعتقاد من قانون اساسی را باید بررسی کرد، زیرا آنچه که ماندگار و همیشگی است قانون خدا و قرآن است اما قانونی که بشریت به دست خودش نوشته حتما قابل تغییر و اصلاح شدن است آیا با همین قانونی که داریم واقعا برخورد عادلانه می‌کنیم؟ برخورد عدالت‌مدارانه می‌کنیم؟ هنگامی که در زمان انتخابات بخشی از قانون را کنار می‌گذاریم و فرصت نمی‌دهیم افراد حضور پیدا کنند چگونه مدعی می‌شویم برخورد یکسان می‌کنیم؟ خب این تبعیض در عمل به قانون است. چه کسی باید جواب دهد؟ کسانی که امروز مسئولیت دارند. بخصوص دولت باید پاسخگو باشد. امروز یکسال از کارکرد دولت گذشته است انتظار این است کارشناسانه و صادقانه شعارهایی که داده‌اند چه در قوه مجریه، چه در قوه مقننه و چه در قوه قضائیه را مشاهده کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: باید سوال کنیم آیا برخوردهای قضایی در حال اصلاح شدن است؟ چرا امروز بهترین جوانان ما راهی خارج می‌شوند و کشور خودشان را ترک می‌کنند؟ آیا آن‌ها مقصر هستند که در کشور خودشان نمی‌مانند و خدمت کنند یا کسانی این تنگنا را به وجود آورده‌اند؟ بهترین سرمایه کشور نیرو انسانی است. دارنده ذخایر غظیم گاز جهان هستیم اما چگونه توانسته‌ایم از این گاز استفاده کنیم؟ چگونه توانسته‌ایم از این ظرفیت در رابطه با مسائل بیرونی و خارجی استفاده معقول و درستی کنیم؟ آن هم از آن چیزی که خداوند در اختیار ما گذاشته است. ما زمانی می‌توانیم از ظرفیت‌هایمان استفاده کنیم که نگاه کارشناسی داشته باشیم و بستری را فراهم کنیم که جوانان جذب شوند و کاری انجام دهند که کارستان شود.

وی افزود: زمانی می‌توانیم از ظرفیت‌ها صیانت کنیم و در زمینه توسعه کاری انجام دهیم که بتوانیم از آن مجموعه دانش و کارشناسی و ظرفیت‌های انسانی استفاده کنیم. عملکرد این یکسال آن چیزی نیست که شعار داده شده است و اگر بخواهد با این روال بحث غیرکارشناسی و تحکمی با قضیه برخورد کنیم نه تنها وضع بهتر نمی‌شود، بلکه بدتر می‌شود. با آنچه که در پیش روی ما است و تورمی که مشاهده می‌کنیم و وضعیت اقتصادی نشان می‌دهد نتوانسته‌ایم مسائل سیاسی را حل کنیم و مسائل سیاسی و اقتصادی دو روی یک سکه هستند.

کاشفی یادآور شد: روزگاری آن آقایان گفتند تحریم‌ها کاغذ پاره هستند و امروز مشاهده می‌کنیم همین کاغذ پاره‌ها چه مصیبتی را برای کشور درست کرده است. مسئولان پاسخگو باشند هنوز هم دیر نشده، مسئولان می‌توانند نقاط ضعف و قوت خودشان را بررسی کنند و کشور از این وضعیتی که پیدا کرده نجات دهند. باید تا فرصت وجود دارد استفاده کنیم همانطور که گذشتگان وضعیتی را درست کردند که هنوز هست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: باید از برخوردهای شعاری و تحکمی دوری کرد. باید از سیاه و سفید کردن دست برداشت ما در یک ملک مشاع به نام ایران زندگی می‌کنیم که متعلق به همه است.

منبع: ایلنا
برچسب ها: حسین کاشفی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی