تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

عربستان خطاب به بایدن؛ قتل خاشقجی خطایی وحشتناک بود، اما آمریکا هم «ابوغریب» داشته!

عادل جبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی گفته است که جو بایدن در ملاقات با بن سلمان، به موضوع قتل خاشقجی اشاره کرده و در مقابل ولیعهد عربستان پذیرفته که ماجرای خاشقجی اتفاقی دردناک و یک «اشتباه وحشتناک» برای عربستان بوده است. جبیر همچنین گفت: ما شاهد چنین اشتباهاتی از سوی آمریکا در ابوغریب (زندان آمریکا در عراق) بودیم.

کد خبر: ۱۳۳۷۱۵
۰۸:۰۵ - ۲۶ تير ۱۴۰۱

عربستان خطاب به بایدن؛ قتل خاشقجی خطایی وحشتناک بود، اما آمریکا هم اشتباه داشته!

دیدارنیوز: یک مقام سعودی می‌گوید، محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور در دیدار با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفته است هرچند ریاض مرتکب اشتباهاتی در ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی شده، اما آمریکا هم در کشور‌هایی از منطقه از جمله عراق اشتباهاتی داشته است.

عادل جبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی در گفتگو با خبرگزاری رویترز ضمن اشاره به این مسئله گفته است که جو بایدن در ملاقات با بن سلمان، به موضوع قتل خاشقجی اشاره کرده و در مقابل ولیعهد عربستان پذیرفته که ماجرای خاشقجی اتفاقی دردناک و یک «اشتباه وحشتناک» برای عربستان بوده است.

آقای جبیر در ادامه افزوده که بن سلمان به جو بایدن گفته که عاملان پرونده خاشقجی محاکمه و به زندان محکوم شدند.

اظهارات ولیعهد عربستان سعودی در حالی مطرح می‌شود که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند شخص محمد بن سلمان، دستور قتل خاشقجی را صادر کرده و او مسئول اصلی این پرونده است. با این حال ولیعهد جوان سعودی این اتهام را رد کرده است.

آقای خاشقجی سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به شکلی وحشیانه به قتل رسید و بقایای جنازه او نیز از سوی یک تیم ترور سعودی که از ریاض راهی ترکیه شده بودند، نیست و نابود شد.

جو بایدن پس از انتقادات بابت دیدار با بن سلمان تاکید کرد که بلافاصله پس از ملاقات با بن سلمان خطاب به ولیعهد سعودی گفته که او را مسئول قتل خاشقجی در استانبول می‌داند.

جبیر در گفتگو با رویترز همچنین جزئیات دیگری از اظهارات بایدن و بن‌سلمان فاش کرده که بر اساس آن ولیعهد سعودی خطاب به رئیس جمهوری آمریکا گفته است که تلاش برای تحمیل ارزش‌ها به کشور‌های دیگر آن‌هم به زور می‌تواند اثرات معکوسی داشته باشد.

جبیر همچنین در ادامه به نقل از بن‌سلمان می‌گوید: «آمریکا سعی کرد ارزش‌های خود را به افغانستان و عراق تحمیل کند، اما نتیجه معکوسی به دست آمد. تحمیل ارزش‌ها به زور به کشور‌های دیگر جواب نمی‌دهد. کشور‌ها ارزش‌های متفاوتی دارند و باید به آن ارزش‌ها احترام گذاشت.»

این گفتگو در حالی صورت گرفته که جو بایدن پیشتر وعده داده بود به صورت شفاف ماجرای قتل خاشقجی را پیگیری خواهد کرد. با این حال نیاز واشنگتن به کاهش قیمت سوخت در بازار‌های جهانی که از طریق افزایش میزان تولید نفت عربستان سعودی به دست می‌آید، موجب شده تا رئیس جمهوری آمریکا برخلاف وعده پیشین خود به عربستان سفر و حتی با کسی که به باور او مسئول قتل وحشتناک خاشقجی بوده، ملاقات کند.

جو بایدن روز جمعه در نخستین سفر خاورمیانه‌ای خود به عنوان رئیس جمهوری وارد عربستان سعودی شد و روز شنبه هم با سران شش کشور حاشیه خلیج فارس و همچنین مصر، اردن و عراق در جده دیدار و گفتگو کرد. هرچند دولت بایدن تلاش کرده دیدار با شاهزاده ماجراجوی سعودی را کم‌اهمیت جلوه دهد، اما این دیدار انتقادات فراوانی را در داخل آمریکا به دلیل سابقه نقض حقوق بشر از سوی عربستان سعودی به همراه داشته است.

جبیر در بخش دیگری از گفتگوی خود با رویترز به نقل از بن سلمان می‌گوید: «اعلی‌حضرت به جو بایدن گفتند که اشتباهاتی از این دست در کشور‌های دیگر نیز رخ می‌دهد. ما شاهد چنین اشتباهاتی از سوی آمریکا در ابوغریب (زندان آمریکا در عراق) بودیم.»

وزیرمشاور در امور خارجی عربستان سعودی همچنین حبس صد‌ها زندانی سیاسی در عربستان را تکذیب کرد و افزود: «ما در عربستان زندانی‌هایی داریم که توسط دادگاه‌های ما محاکمه شده و مجرم شناخته شده‌اند. این تصور که آن‌ها را زندانی سیاسی توصیف می‌کنند، مضحک است.»

دولت بایدن هرچند برخلاف دولت دونالد ترامپ روابط چندان گرمی با عربستان سعودی نداشت، اما حمله روسیه به اوکراین و پدید آمدن یکی از بدترین بحران‌های عرضه انرژی در جهان موجب شده تا مواضع واشنگتن در قبال عربستان سعودی نرم‌تر دنبال شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی