تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

نفس‌های دریاچه ارومیه به شماره افتاد؛ دست خالی دولت سیزدهم

دولت سیزدهم، احیای دریاچه ارومیه را یک ضرورت راهبردی برای منطقه شمال غرب کشور می‌داند و قصد دارد تا گام‌هایی که برای تحقق این هدف برداشته شده را به سرانجام برساند؛ اما تا به امروز موفق نبوده است.

کد خبر: ۱۳۳۵۵۸
۲۰:۱۶ - ۲۳ تير ۱۴۰۱

نفس‌های دریاچه ارومیه به شماره افتاد؛ دست خالی دولت سیزدهم

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: بیست و یکم تیرماه جلسه شورای منطقه‌ای احیای دریاچه ارومیه برگزار و به گفته محمدباقر هنربر مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی در این جلسه عملکرد دستگاه‌های مسئول درخصوص اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه از ابتدای سال ۱۴۰۰ بررسی شد، اما او بیش از این توضیح نداد که دستگاه‌های متولی تا به امروز چه اقداماتی را در این زمینه انجام داده اند از سوی دیگر شرایط بحرانی دریاچه ارومیه روز به روز بدتر می‌شود و به گفته سمیه رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی پس از ۷ سال سطح تراز آب ارومیه هیچ تغییر محسوسی نداشته است.

پول هایی که به باد رفت!

وقتی از سال ۷۴ سطح تراز دریاچه ارومیه رو به نزول رفت و در مدت ۲۰ سال ۸ متر از سطح آب خود را از دست داد، دولت اول حسن روحانی ستادی برای احیای دریاچه تشکیل داد و قرار شد بر اساس یک برنامه مدون و کارشناسی شده، این روند نزولی را متوقف و احیای آن از سر گرفته شود.

آنطور که رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس اذعان دارد تا به امروز بیش از پنج هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شده است، اما نتیجه‌ای که برای آن ترسیم شده بود حاصل نشد.

از آنجایی که برای مشکلات این چنینی همیشه باید مقصر یا مقصرانی باشند تا کم‌کاری‌ها به گردن او یا آن‌ها بیفتد، مقصر وضعیت کنونی هم گردن دو موضوع افتاد تغییر اقلیم و مدیریت غلط منابع آبی! البته سهم مقصران متفاوت است تغییر اقلیم ۱۸ درصد و مدیریت غلط منابع آبی حوزه ۸۲ درصد مقصر شناخته شده و تنها چیزی که در این میان اهمیت چندانی برای متولیان و اعضای ستاد دریاچه ارومیه ندارد وضعیت کنونی آن است.

قالیباف و رئیسی در راه نجات دریاچه ارومیه

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس هم یکی از معترضان وضعیت موجود دریاچه ارومیه است او در جلسه علنی روز سه شنبه ۲۱ تیرماه و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه، پس از تصویب این تقاضا توسط نمایندگان مجلس به اهمیت دریاچه ارومیه به عنوان موضوع مهم و ملی اشاره کرد و گفت: اگر به احیای این دریاچه توجه نشود و درباره آن چاره اندیشی صورت نگیرد اثرات زیست محیطی ناشی از آن چندین میلیون نفر را تحت تاثیر مسائل اقتصادی، سلامت و بهداشت قرار می‌دهد. دریاچه ارومیه نقطه‌ای کاملاً استراتژیک است و از بین رفتن آن ظرفیت‌های اقتصادی و محیط زیستی و کشاورزی کشور را به پتانسیلی منفی تبدیل می‌کند که قابل جبران نیست و ممکن است زیست را در بخش‌هایی از سرزمین ما تحت تاثیر قرار دهد.

البته قالیباف در اظهار نظر‌های احساسی برای حل مشکل دریاچه ارومیه تنها نیست و سی ام اردیبهشت ابراهیم رئیسی در دیدار با نخبگان، اقشار مردم و خانواده شهدای آذربایجان غربی، با اشاره به اینکه مسئله خاص استان، مسئله دریاچه ارومیه است، گفته بود: موضوع دریاچه ارومیه فقط مختص ارومیه نیست بلکه این دریاچه یک اکوسیستم تاثیر گذار، مهم و حیاتی برای منطقه و کشور است. برای دریاچه ارومیه گام‌های برداشته شده، اما به سرانجام نرسیده که تلاش می‌کنیم این گام‌ها به سرانجام برسد.

پیش از دیدار رئیس جمهور، این محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور بود که ۲۷ اردیبهشت در جلسه هماهنگی و بررسی اجرای طرح‌های اولویت‌دار استان آذربایجان غربی، با اشاره به مطالبات و تاکیدات رئیس جمهور درخصوص احیای دریاچه ارومیه مقرر کرد طرح‌های مرتبط با احیای این دریاچه هرچه سریع‌تر عملیاتی شود.

از قول‌ها و وعده‌های داده شده حدود دو ماه می‌گذرد و نه تنها وضعیت دریاچه بهتر نشده بلکه بدتر هم شده و ماجرای این دریاچه وقتی غم انگیزتر می‌شود که در این روز‌ها دادگاه مقصران خبرنگاران کشته شده در بازدید از این دریاچه که تیرماه پارسال اتفاق افتاد در حال برگزاری است و همه مقصران به دنبال راهی هستند که هر چه زودتر از مهلکه بگریزند و دیگری را مقصر جلوه دهند و تا زمانی که اوضاع به همین منوال پیش برود نه حال دریاچه ارومیه خوب می‌شود نه هیچ تالاب و دریاچه دیگری.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی