تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
اصلاح‌طلبان در حال تدوین راهبرد‌ها و برنامه‌های خود در سه عرصه مهم هستند

مبلغ: نیرو‌های کم‌تجربه، ناکارآمد و تخیلی بر سرنوشت کشور حاکم شده‌اند

مرتضی مبلغ، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: متاسفانه با سیاست‌هایی که از سوی بخش‌هایی از حاکمیت اعمال و دنبال شده است، نیرو‌های ارزشمند، اصیل و توانمند از صحنه مدیریت کشور به حاشیه رانده شدند و جای آنان برخی نیرو‌های کم‌تجربه و ناکارآمد و همچنین تخیلی بر سرنوشت کشور حاکم شده‌اند.

کد خبر: ۱۳۳۵۴۲
۱۲:۰۲ - ۲۲ تير ۱۴۰۱

مبلغ: ریشه مشکلات اساسی کشور فقدان اجماع ملی بر سر راه‌های برون‌رفت از چالش‌ها است

دیدارنیوز: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: ریشه مشکلات اساسی کشور علاوه بر برخی خطا‌ها و انحراف‌های جدی در رویکردها، برنامه‌ها و سیاست‌ها، فقدان اجماع ملی بر سر راه‌های برون‌رفت از چالش‌ها و بحران‌های کشور است.

مرتضی مبلغ، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در پاسخ به این سوال که وضعیت امروز اصلاح‌طلبان را با توجه به شرایط موجود چه طور ارزیابی می‌کنید و امروز چقدر لازم است تا به مردم نزدیک شده و در عین حال با حاکمیت نیز گفتگو کنند، گفت: شرایطی که برای اصلاح‌طلبان وجود دارد، شرایط بسیار سخت و پیچیده‌ای است. دلیل این موضوع هم این است که متاسفانه از یک سو با سیاست‌هایی که بخش‌هایی از حاکمیت اعمال و دنبال شده است، نیرو‌های ارزشمند، اصیل و توانمند از صحنه مدیریت کشور به حاشیه رانده شدند و جای آنان برخی نیرو‌های کم‌تجربه و ناکارآمد و همچنین تخیلی بر سرنوشت کشور حاکم شده‌اند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر از جنبه اقتصادی، شرایط بدی بر کشور عارض شده که مردم را به شدت سرگرم خود کرده و باعث شد تا همه فکر مردم متوجه مسائل ابتدایی زندگی‌شان شود. از طرف دیگر، وضعیت موجود بستر مناسبی برای یکه‌تازی و میدان‌داری نیرو‌های تندرو و افراطی اعم از نیرو‌های تند و داخلی که به اسم دفاع از نظام دست به هر حرکت مخربی می‌زنند و تندرو‌های سرنگون‌طلب خارجی و داخلی که به دنبال از هم‌گسیختگی جامعه هستند، فراهم کرده است. این شرایط کنش‌گری و سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبانه را در تنگنای جدی قرار داده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اینکه اصلاح‌طلبان باید به مردم نزدیک شوند حرف کاملا درستی است. به هر حال اصلاح‌طلبان همواره از پایگاه مردم حرکت کردند و سیاست اصلاح‌طلبی جامعه‌محور همواره سیاست راهبردی بوده که اصلاح‌طلبان کم و بیش در کنار آن سیاست‌ورزی و کنش‌گری از پارلمان تا ریاست‌جمهوری و حضور داشته‌اند. مهم آن است که مردم افق‌های روشن و امیدبخشی را پیش روی خودشان مشاهده کنند. اما امروز به دلیل شرایطی که گفته شد، این نگرانی وجود دارد که انسداد‌های پی در پی که بر جامعه و بر سپهر سیاسی تحمیل می‌شود، امکان امیدبخشی به جامعه را به طور کامل از بین ببرد و شرایط غیرقابل بازگشتی را بر جامعه عارض کند.

وی تصریح کرد: با توجه به مجموع این صحبت‌ها به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان باید در درجه اول نسبت به انحراف‌ها و خطا‌های خسارت‌باری که بخش‌هایی آن را دنبال می‌کنند به طور مستمر هشدار دهند و ابعاد آن را برای مسئولان و جامعه تشریح کنند. در ادامه به هر نحو ممکن سعی کنند آن‌ها را متوجه خطا‌ها و وقایع خسارت‌بار کرده و اقناعشان کنند تا در روند‌هایی که در پیش گرفته شده، تجدید‌نظر صورت بگیرد تا بیش از این به مردم، نظام و خودشان خسارت وارد نشود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: از سوی دیگر با تعمیق و گسترش ارتباط با اقشار و لایه‌های مختلف اجتماعی هرچه بیشتر با آلام، رنج‌ها و نیاز‌های جامعه به طور مستقیم آشنا می‌شوند و پیگیر مطالبات و نیاز‌های آن‌ها خاهند بود که تحقق چنین امری نیاز به برنامه‌ریزی، همت عالی و پیگیری مستمر دارد.

مبلغ در پاسخ به این سوال که اگر رفتار اصلاح‌طلبان در نزدیکی با مردم و گفتگو با حاکمیت نتیجه مثبت داشته باشد، چه تاثیری در صحنه انتخابات آینده خواهد گذاشت، گفت: اگر آن رفتار‌ها اتفاق بیافتد به ویژه آنکه اگر هشدار‌ها و گفتگو‌ها با حاکمیت به نتیجه مطلوب برسد قطعا آثار خود را نه تنها در انتخابات بلکه در همه عرصه‌ها نمایان می‌کند. همانطور که بار‌ها گفته شد، ریشه مشکلات اساسی کشور علاوه بر برخی خطا‌ها و انحراف‌های جدی در رویکردها، برنامه‌ها و سیاست‌ها، فقدان اجماع ملی بر سر راه‌های برون‌رفت از چالش‌ها و بحران‌های کشور است.

وی افزود: اگر مردم از سوی حاکمیت تغییرات سازنده و واقعی مشاهده کرده و احساس کنند بین آن‌ها و کنشگران، فعالان، صاحب‌نظران و اندیشمندان تعامل و گفت‌وگوی سازنده و اجماع‌بخشی در گرفته و بنا است در بسیاری از مسائل تجدیدنظر شود، قطعا امید‌های آن زنده شده و افق‌های روشنی را پیش روی خود مشاهده می‌کنند و با همکاری و مشارکت همگانی کشور از این وضعیت ناگوار به تدریج خارج شده و این امر مسلم است.

مبلغ تصریح کرد: فرض کنید، در نظارت‌هایی که به این شکل اعمال می‌شود، باید تجدیدنظر اساسی صورت بگیرد و اجازه دهند تا انتخابات آزاد و عادلانه شکل بگیرد. طبیعی است که در آن صورت همه سلیقه‌ها می‌آیند و رقابت می‌کنند و مردم هم می‌بینند نماینده خودشان در انتخابات حضور دارد و امید‌ها زنده شده و مشارکت جدی‌تری در انتخابات به وجود می‌آید. مردم در طول این چهار دهه آنقدر تجربه به دست آورده‌اند که چه کسانی واقعا کشور را به نحو مطلوبی اداره می‌کنند، با تجربه و توانمند هستند و سابقه آنان نشان می‌دهد که چگونه عمل کرده‌اند و انتخاب موثر، سازنده و خوبی خواهند داشت. طبیعی است که کشور در اثر انتخابات عادلانه و رقابتی صاحب مدیریت کارآمد و توانمند می‌شود و در آن صورت وضعیت کشور متفاوت و از شرایط موجود شده و نجات پیدا خواهیم کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح‌طلبان امروز برای حضور احتمالی در قدرت برنامه‌ای دارند یا خیر و داشتن برنامه نیازمند چه الزاماتی برای اجرا است، گفت: اصلاح‌طلبان از نظر برنامه و نقشه راه برای اداره و راه‌های برون رفت از بحران‌های کشور مشکل چندانی ندارند. این موضوع در سوابق سیاسی، اجرایی و مدیریت آن‌ها، نیرو‌های توانمند و مجربی که در بین خودشان دارند، خود را به خوبی نشان می‌دهد. اما اینکه اصلاح‌طلبان باید نسبت به مسائل سیاسی کشور، به ویژه چالش‌های مهمی که کشور با آن مواجه است بتوانند برنامه‌های خود را متناسب با شرایط روز تنظیم کرده و آن را عملیاتی کنند امری ضروری است که این کار را در حال حاضر انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: به طور کلی این مسئله جدی برای اصلاح‌طلبان نیست. مشکل اساسی آن است که برخی با فاصله گرفتن از قانون اساسی و انحراف از برخی وظایف اصلی خود، عرصه را به شکلی برای کنشگری و سیاست‌ورزی برخی جریان‌ها تنگ کرده که تقریبا فرصت‌ها را از کنشگران و فعالان اصیل و توانمند گرفته است؛ بنابراین در این زمینه اصلاح‌طلبان باید به نوبه خود تلاش‌های جدی داشته باشند تا بتوانند ضمن گفتگو با حاکمیت برخی بخش‌ها را به شکلی متقاعد کنند تا به شکل ضروری در روش‌های خود تجدیدنظر کرده و افق‌های جدیدی به روی مردم باز شود تا بتوانیم از این شرایط فاصله گرفته و وضعیت بهتری بر جامعه حاکم شود.

مبلغ در پاسخ به این سوال که چالش‌های مهم اصلاح‌طلبان چیست و به چه شکلی می‌توان این چالش‌ها را برطرف کرد، گفت: چالش‌هایی که امروز اصلاح‌طلبان با آن‌ها مواجه هستند، شرایط انسداد و پرچالشی است که توسط برخی بخش‌ها بر جامعه و اصلاح‌طلبان اعمال شده است. شرایط ناگواری از جنبه‌های اقتصادی، کسب و کار، تورم و اشتغال برای جامعه فراهم شده و مردم را به شدت سرخورده و ناراحت کرده است. به شکلی که مردم برای تامین حداقل مسائل اقتصادی روزمره خود با مشکل مواجه هستند و هر روز با مشکلات جدیدتری رو به رو می‌شوند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از چالش‌های جدی اصلاح‌طلبان این است که زمینه برای میدان‌داری جریان‌های افراطی و تندرو‌های داخلی بیشتر فراهم شده است. کسانی که در داخل و خارج، چه به عنوان دفاع از نظام و انقلاب و به نام مردم علیه نظام و کشور به تشخیص و راهنمایی می‌پردازند، یاس و سرخوردگی بیشتری بر جامعه عارض می‌کنند و به دنبال شرایط از هم گسیختگی و فروپاشی هستند. چالش دیگر مربوط به درون خود اصلاح‌طلبان و برخی از اظهارنظر‌ها در مورد نحوه مواجهه با مشکلات و چالش‌های جاری و راه‌های برون رفت از شرایط موجود است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اصلاح‌طلبان باید در سه عرصه مهم، راهبرد‌ها و برنامه‌های خود را تدوین و اجرا کنند که امروز در حال تدوین این برنامه‌ها هستند. ابتدا باید مناسبات سازنده بین خود را از طریق بازسازی گفتمانی، رسیدن به اجماع و وفاق بر سر راهبرد‌ها و برنامه‌ها و از همه مهم‌تر ارتقا و تقویت توان تشکیلاتی خود به کار بگیرند.

وی افزود: در مرتبه دوم باید یکسری سلسله مناسبات سازنده و اثربخش را طراحی کرده و با جامعه، اقشار، کنشگران مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در میان بگذارند. این کار بسیار مهمی است که می‌تواند اصلاح‌طلبان را به جامعه نزدیک‌تر کند تا بتوانند جامعه به شدت متنوع و متکثر شده را بهتر بشناسند، با مشکلات، مسائل، خواسته‌ها و رویکردهایشان آشنا شوند و بتوانند از طرق مختلف راه‌حل‌های مختلفی را پیدا کنند.

مبلغ تصریح کرد: مرتبه سوم، طراحی و تنظیم مناسبات اثربخش با حاکمیت به نحوی که با متذکر و متوجه ساختن برخی بخش‌ها، اشکال‌ها، انحراف‌ها و خطا‌های جدی که بعضا دنبال شده را پیگیری کنند تا آن‌ها به هر نحو ممکن وضعیتی را به وجود بیاورند که تغییرات ارزنده‌ای در رویکرد‌ها و سیاست‌ها به نفع جامعه برای حل مشکلات اتفاق بیافتد.

وی افزود: نکته مهمی که بسیار افق گشا و امیدبخش است این بود که جامعه ایران در طول چهار دهه فراز و نشیب‌ها تجارب فوق‌العاده گرانباری را به دست آورده است. این جامعه به شدت مطالبه‌گر، پیگیر، پویا، متکثر و متنوع شده است. سطح آگاهی‌ها بالا رفته و نسل جدید با نگاه‌هایی که نسبت به اطراف خود دارد با بهره‌گیری از تجارب جهانی و گذشته خواهان سربلندی و پیشرفت هستند. شجاعت خیلی جدی دارند و ضمن آنکه به دنبال تغییر و برون‌رفت از مشکلات هستند، خواهان این موضوع هستند که این کار را با آرامش و بدون روش‌های سخت و خشونت‌آمیز پیش ببرند.

مبلغ تصریح کرد: در کنار همه مشکلات، چالش‌ها، سرخوردگی‌ها و سختی‌هایی که برای مردم و جامعه به وجود آمده، اما این سرمایه عظیم به تدریج شکل گرفته و ایجاد شده است. همین دلیل باعث شده تا جامعه مطالبات خود را خواه ناخواه دنبال می‌کند و هر جریانی مجبور می‌شود به خواسته‌های منطقی، ملی و همگانی تن دهد. بالاخره این جامعه خواسته‌های خود را دنبال می‌کند. به نظر من این روش، یک بیان روشنی از جامعه است. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که با توجه به تاخیر‌هایی که رخ می‌دهد، فاصله‌هایی که به وجود می‌آید، خسارت‌های بسیار زیادی برای همگان نه تنها برای جامعه بلکه برای دستگاه‌ها و حاکمیت وارد می‌کند. اصلاح‌طلبان در این میان همه تلاش خود را می‌کنند تا این فرصت‌ها از دست نرود و خسارت‌ها حداقل شود و هرچه زودتر بتوانند روش‌های سازنده‌ای در پیش بگیرند تا جامعه به اهداف و آرمان‌های تاریخی و ملی خود برسد و شرایط متعادلی در کشور شکل بگیرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که اصلاح‌طلبان که خارج از قدرت هستند در صحنه سیاسی کشور تاثیر کمتری دارند، اما از طرف دیگر زمانی که جناح مقابل در قدرت حضور ندارد تاثیر خود را در صحنه سیاسی می‌گذارد. دلایل این عدم تاثیرگذاری چیست و به چه شکلی باید برطرف شود، گفت: مگر زمانی بود که اصولگرایان در قدرت نباشند؟ زمانی که اصلاح‌طلبان یک پیروزی به دست آوردند فقط در صحنه دولت و پارلمان بوده، اما نهاد‌های دیگر قدرت هستند که وزن آن‌ها کمتر از مجلس و دولت نیست، همواره ثابت بوده و اصولگرایان همواره در آنجا حضور دارند.

وی تصریح کرد: پس باید در سوال تجدیدنظر صورت بگیرد. وقتی اصلاح‌طلبان به لحاظ رویکرد جامعه‌محوری که دارند در قدرت حضور ندارند، می‌بینید که از طرف رقبا، تندرو‌ها و افراطی همواره به عنوان یک جریان قوی، خطرناک محسوب می‌شوند. همین امروز که اصلاح‌طلبان در هیچ عرصه‌ای از قدرت حضور ندارند، هر اتفاق ناگواری که در کشور می‌افتد، با فرافکنی‌هایی که توسط تندرو‌ها انجام می‌شود، مسببان اصلی آن را به اصلاح‌طلبان نسبت می‌دهند. این موضوع نشان‌دهنده آن است که اصلاح‌طلبان تاثیرگذارند و اگر تاثیر نداشتند جریان رقیب با توجه به آنکه همه چیز در دست خودشان است، این همه هیاهو نمی‌کردند.

مبلغ تصریح کرد: اینکه چه طور باید نواقص برطرف شود منظور آن است که این مناسبات ناعادلانه‌ای که در مناسبات قدرت به وجود آمده و انحراف‌هایی که از آرمان‌های انقلاب، جمهوری اسلامی و قانون اساسی شکل گرفته باید در عرصه‌های مختلف حل و فصل شود. اصلاح‌طلبان، جامعه و اقشار مختلف باید اصلاح این موارد را مطالبه کنند تا این مشکلات حل شود و خساراتی که به کشور و جامعه وارد می‌آید حل شده و جریاناتی که در راستای مطالبات و آرمان‌های ملت هستند، حضور داشته باشند و بتوانند کشور را به تدریج از مشکلاتی که وجود دارد خارج کرده و شرایط مناسبی برای کشور فراهم کنند.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی