تیتر امروز

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.
گزارش دیدار از عدم استقبال مردم برای دریافت دُزهای یادآور

کرونا با "برکت"برگشت؛ واکسن بزنیم یا نزنیم؟

طبق آخرین آماری که وزارت بهداشت منتشر کرده است بیش از ۲۰ درصد مردم دُز اول واکسن کرونا را هم دریافت نکرده اند، حالا بنیاد برکت می‌خواهد با توزیع "برکت پلاس" در میان مردم انگیزه ایجاد کند!

کد خبر: ۱۳۳۴۷۶
۱۱:۱۷ - ۲۲ تير ۱۴۰۱

کرونا با

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: در روز‌هایی که آمار فوتی‌های کرونا صفر شد و آمار مبتلایان هم به کمترین میزان ممکن رسید تصور همگان این بود که ویروس کووید ۱۹ بساط خود را از سر مردم جمع کرده و دیگر خطری جان آن‌ها را تهدید نمی‌کند، اما از آنجایی که رفتار این ویروس همچنان ناشناخته است در مدت زمان کوتاهی قدرت از دست رفته خود را بازیافت و انتشار فیلم‌های متعدد از شلوغی مجدد بیمارستان‌های کشور و بستری شدن افراد دلیل محکمی بر این موضوع است.

با بازگشت کرونا یکی از مهمترین خواسته‌های پزشکان و متخصصان بیماری‌های عفونی از مردم دریافت دُز‌های فراموش شده بود، اما اتفاقی که افتاده این است که هم کسانی که دز‌های قبلی را دریافت کردند هم کسانی که دز‌های اولیه را هم دریافت نکردند اقبالی برای دریافت واکسن ندارند و برای این موضوع هم دلایل متعددی دارند.

محسن زهرایی، رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت یکی از افرادی است که تاکید زیادی روی دریافت واکسن دارد و می‌گوید: تمام افراد گروه سنی بالای ۱۸ سال که شش ماه از زمان تزریق دز قبلی‌شان گذشته است، باید دز یادآور را دریافت کنند، البته او این موضوع را هم یادآور شد که پلتفرم یا نوع واکسن تزریقی در دز یادآور چه چیزی باشد، نباید سبب تاخیر یا تعلل در انجام واکسیناسیون دز یادآور شود و همچنان بهترین واکسن، در دسترس‌ترین واکسن است.

رصد آمار و اطلاعات نشان می‌دهد که موارد کرونا در کشور‌های همسایه به ویژه عراق و ترکیه طی سه هفته اخیر افزایش قابل توجهی داشته است، از این رو این موضوع می‌تواند نگرانی از انتشار بیماری به داخل کشور را هم افزایش دهد؛ زیرا خیلی از مردم ممکن است سفر کنند و این سبب جابه‌جایی بیماری بین کشور‌ها می‌شود.

 


بیشتر بخوانید: پروتکل بهداشتی فراموش شده، دُز‌های نزده و نابودی واکسن ۶۳۰ میلیارد تومانی!


واکسن در بین مردم خواهانی ندارد

عدم استقبال مردم از واکسن کرونا علیرغم اوج گیری مجدد کرونا، بهانه‌ای شد تا دیدار در یک هم پرسی از شهروندان بپرسد که علت اینکه علاقه‌ای به دریافت دز‌های یادآور ندارید چیست؟

فرحناز یکی از شهروندانی که تاکنون سه بار به کرونا مبتلا شده است به دیدار می‌گوید: دیگر هیچ اعتقادی به واکسن ندارم، قبل‌تر فکر می‌کردم که واکسن ایمنی زیادی ایجاد می‌کند، اما بعد از دریافت هر دو دُز باز هم کرونا گرفتم.

او ادامه می‌دهد: یکی از آشنایان یک هفته بعد از دریافت دز سوم، کرونای سختی گرفت و فوت کرد، البته برای خیلی‌ها این اتفاق افتاد برای همین علاقه‌ای به دریافت دز سوم و چهارم ندارم.

الهه یکی دیگر از کسانی که مخالف دریافت واکسن است می‌گوید: من افرادی را می‌شناسم که سه دوز واکسن استرازنکا هم زدند و سه بار هم کرونا گرفتند و دفعه آخر هم بسیار شدید بوده، در نتیجه می‌گویند قانع نمی‌شوند که واکسن تاثیر گذار است.

حسین هم حرف‌های سایرین را تاکید می‌کند و می‌گوید: من در همه سال‌های گذشته به طور مداوم ماسک داشتم و همه نکات بهداشتی و پروتکل‌ها را رعایت کردم و واکسن هم زدم، اما باز هم سه بار کرونا گرفتم.

اما بابک نظر دیگری دارد و می‌گوید: باید مردم را قانع کرد که واکسن بزنند، زیرا کاهش شدن بیماری و رسیدن آمار فوتی‌ها به صفر در برخی از روز‌ها متاثر از همین واکسن‌ها بود و نمی‌توان آن را انکار کرد؛ در دنیا هم چنین اتفاقی افتاده و بخش عمده‌ای مرگ و میر‌ها با واکسن کنترل شد.

"برکت" قوی‌تر ظاهر می‌شود؟

بنیاد برکت که یکی از مدعیان تولید واکسن ایرانی بود حالا در روز‌هایی که یکی از تولیدکنندگان اعلام ورشکستگی کرده و دیگری هم از طلبکاری ش از وزارت بهداشت سخن می‌گوید، دست به تولید واکسن برکت پلاس زده و مدعی شده این واکسن در برابر سویه جدید امیکرون مقاومت دارد و در بدن انسان‌ها ایمنی ایجاد می‌کند.

البته خبری که در این زمینه منتشر شده، کوتاه و موجز بود: "سازمان غذا و دارو مجوز مصرف اضطراری داوطلبانه واکسن کووایران برکت پلاس به عنوان دُز بوستر را صادر کرد و این واکسن به گفته فناوران آن به روز شده و اختصاصی در برابر سویه امیکرون کروناست"، اما اطلاعات بیشتری از این واکسن در زمانی که اقبالی برای دریافت دُز‌های بیشتر وجود ندارد در دسترس نیست و باید دید دولت و وزارت بهداشت چه سیاستی را برای اینکه مردم را به مراکز دریافت واکسن بکشانند اتخاذ خواهند کرد.

اگر بنیاد برکت بتواند این تولید جدید خود را به موقع نه به سبک محمد مخبر رئیس پیش خود بدون وعده وعید و قول بهار و تابستان با تعداد بالا و کارآمدی ثابت شده به بازار برساند شاید انگیزه جدیدی در بین مردم برای استقبال دوباره از واکسن ایجاد شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی