تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

درخواست جبهه اصلاحات برای آزادی «تاج‌زاده»

جبهه اصلاحات ایران با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی مصطفی تاجزاده شد. پیش از این، علیرضا سلیمانی، سردبیر سایت رجانیوز درباره ادامه بازداشت‌ها پس از تاجزاده هشدار داد و اعلام کرد: «مصطفی تاجزاده آخرین نفر نخواهد بود.» عباراتی که باعث گسترش نگرانی‌های عمومی در خصوص تداوم بازداشت‌ها شد.

کد خبر: ۱۳۳۳۶۸
۰۸:۳۲ - ۲۰ تير ۱۴۰۱

درخواست جبهه اصلاحات برای آزادی «تاج‌زاده»

«سید مصطفی تاجزاده بازداشت شد.» این خبری بود که برای نخستین‌بار توسط اکانت توییتری سردبیر رجانیوز و سپس در روز جمعه در آستانه عید سعید قربان به‌طور رسمی از سوی خبرگزاری مهر رسانه‌ای شد.

مهر روز جمعه ۱۷ تیرماه در خبر ویژه‌ای نوشت: «عصر امروز مصطفی تاجزاده به اتهام اقدام علیه امنیت ملی با دستور قضایی بازداشت شد.» خبرنگار این خبرگزاری در ادامه پا را فراتر هم می‌نهد و با استفاده از واژگان عجیبی، تاجزاده را «محکوم امنیتی فتنه ۸۸» خطاب کرده و بدون هیچ توضیح دیگری اتهام او را «اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی» عنوان می‌کند. بدون اینکه مشخص کند این دایره وسیع از اطلاعات را توسط کدام ارگان یا نهاد به دست آورده است.

از سوی دیگر علیرضا سلیمانی، سردبیر سایت رجانیوز نیز درباره ادامه بازداشت‌ها پس از تاجزاده هشدار داد و اعلام کرد: «مصطفی تاجزاده آخرین نفر نخواهد بود.» عباراتی که باعث گسترش نگرانی‌های عمومی در خصوص تداوم بازداشت‌ها شد.

روایت مستندتر در خصوص بازداشت سید مصطفی تاجزاده توسط فخرالسادات محتشمی‌پور، همسر تاجزاده ارایه شد. او در همین زمینه اعلام کرد: «در غیاب وی، تاجزاده که تنها در خانه بود ساعت ۱۱ شب توسط ۱۵ مامور بازداشت و به دادستانی تهران منتقل شده است.»، اما بلافاصله پس از دستگیری مصطفی تاجزاده و در شرایطی که موضوع در شبکه‌های اجتماعی بازتاب‌های وسیعی پیدا کرد و هشتگ #دستگیری_تاجزاده در توییتر ترند شد، مجمع عمومی جبهه اصلاحات نیز به موضوع ورود کرد و با برگزاری جلسه ویژه‌ای دیدگاه خود را در این زمینه به اطلاع عموم مردم ایران رساند.

علی شکوری‌راد، سخنگوی جبهه اصلاحات خبر برگزاری این نشست را رسانه‌ای کرده و گفت: «بنا بر پیشنهاد اعضا و تصمیم هیات رییسه، مجمع عمومی جبهه اصلاحات عصر روز (شنبه) جهت بررسی موضوع بازداشت آقای مصطفی تاجزاده به صورت فوق‌العاده تشکیل جلسه خواهد داد.» جلسه‌ای که روز گذشته برگزار و خروجی آن منجر به صدور بیانیه‌ای شد که در آن در خصوص آنچه جبهه اصلاحات آن را «ایجاد بحران‌های غیرضروری برای کشور و نظام» نامیده، انتقاد شده است.

در بیانیه جبهه اصلاحات ایران آمده است: «آثار تحریم‌های ظالمانه امریکا، سیاست‌های نامناسب دولت و مجلس و ضعف‌های فزاینده مدیریتی کشور زندگی اکثریت مردم ایران را با مشکلات حادی روبه‌رو کرده و به یک نارضایتی گسترده منجر شده است. در حالی که کشور و مردم ایران در حال تحمل این شرایط سخت اقتصادی هستند و روز به روز اوضاع بدتر می‌شود، ظاهرا ایجاد بحران‌های جدید هنوز از دستور کار برخی که وضع کشور را به اینجا رسانده‌اند، خارج نشده است.»

این بیانیه با انتقاد از شکل بازداشت این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید دارد: «بازداشت ناگهانی آقای سید مصطفی تاجزاده در یک روز تعطیل و با گسیل تعداد زیادی مامور عجیب و حیرت‌انگیز است و موجب شد که مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران جلسه فوق‌العاده برگزار کند و موضوع را مورد بررسی قرار دهد. هنوز مسوولان مربوطه در این مورد اطلاع‌رسانی نکرده‌اند و دلیل بازداشت او، آن هم به این شکل، روشن نیست. همه می‌دانند که آقای تاجزاده اصلاح‌طلبی است که همیشه بر قانونگرایی و خشونت‌پرهیزی تاکید داشته و به آن پایبند بوده است.»

جبهه اصلاحات ایران با اشاره به «فعالیت سیاسی فردی اصلاح‌طلبانه» تاجزاده، او را «در زمره پرمخاطب‌ترین و اثرگذارترین اصلاح‌طلبان» دانست و افزود: «او بی‌ارتکاب هیچ جرمی ۷ سال زندان را تحمل کرد و وقتی احزابی که او در آن‌ها فعالیت داشت را بدون تشریفات قانونی منحل کردند به فعالیت سیاسی فردی اصلاح‌طلبانه ادامه داد و در زمره پرمخاطب‌ترین و اثرگذارترین اصلاح‌طلبان درآمد. گمان می‌رود همین جایگاه و صراحت و شجاعت او در بیان نظرات دلسوزانه و اعلام مواضع شفاف و بی‌پیرایه موجب این برخورد با او شده است.»

این بیانیه سپس با بیان اینکه جبهه اصلاحات ایران به همه مصادیق سلب امنیت و حقوق اساسی و آزادی هریک از شهروندان ایران معترض است، از بازداشت تاجزاده که «یک اصلاح‌طلب برجسته و صاحب‌نظر و دارای مرزبندی‌های روشن با بانیان و حافظان وضع موجود از یک‌سو و براندازان و ویرانی‌طلبان از سوی دیگر است»، انتقاد کرد و خواهان آزادی هر چه زودتر او شد و نوشت: «جبهه اصلاحات ایران به همه مصادیق سلب امنیت و حقوق اساسی و آزادی هر یک از شهروندان ایران معترض است و از جمله و به ویژه بازداشت آقای تاجزاده که یک اصلاح‌طلب برجسته و صاحب‌نظر و دارای مرزبندی‌های روشن با بانیان و حافظان وضع موجود از یک‌سو و براندازان و ویرانی‌طلبان از سوی دیگر است را شدیدا محکوم می‌کند و خواهان آزادی هرچه زودتر اوست.»

در پایان این بیانیه خطاب به رییس دستگاه قضا آمده است: «از رییس محترم قوه قضاییه می‌خواهیم مطابق وعده‌ها و رویکرد‌های اعلامی خود این موضوع را بررسی کند، در صورت مداخله بی‌رویه ضابطان یا بی‌مبالاتی اشخاص و مقامات قضایی در این مورد، پیگیری جزایی لازم را در دستور قرار دهد و روند آن را به اطلاع افکار عمومی برساند.»

واکنش سران اصلاحات به بازداشت‌های اخیر
در شرایطی که افکار عمومی ایرانیان خواستار روشن شدن ابعاد گوناگون ماجرا توسط نهاد‌های مسوول بودند، رییس دولت اصلاحات در جریان تماس تلفنی با فخرالسادات محتشمی‌پور، همسر مصطفی تاجزاده ضمن همدردی با او ابعاد گوناگون موضوع را جویا شد. به گزارش صبح ما، جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران با اشاره به بازداشت سیدمصطفی تاجزاده گفت: سیدمحمد خاتمی در تماسی با فخرالسادات محتشمی‌پور، از این اتفاق اظهار تاسف کرده است. او افزود: رییس‌جمهور اصلاحات همچنین با تبریک عید سعید قربان، از صبوری و تدبیر همسر تاجزاده تقدیر کرد و اظهار داشت: «ای کاش به جای این بازداشت‌ها و ایجاد محدودیت‌ها، بازداشت‌شدگان قبلی و در راس آن‌ها محصوران عزیز آزاد می‌شدند و از این طریق، گام‌های محکمی در جهت خوداصلاحی برمی‌داشتند تا در سایه آن هم نظام تقویت شود و هم امید و اعتماد به جامعه بازگردد. بدون شک اگر چنین رویکردی انتخاب می‌شد، مشکلات فراوانی که مردم با آن روبه‌رو هستند، کاهش می‌یافت و موجبات محکم‌تر شدن پایه‌های امنیت ملی و از بین رفتن چشم طمع دشمنان می‌شد.»

موضع حزب اعتمادملی درباره بازداشت مصطفی تاجزاده و دو سینماگر ایرانی
از سوی دیگر، سخنگوی حزب اعتمادملی نیز با اشاره به بازداشت مصطفی تاجزاده گفت: اصل ماجرای تهدید روشنفکران و محدودسازی کنشگران و اندیشه‌ورزان سیاسی در کشور مخالف روح قانون اساسی است. همان‌طور که در اصل نهم قانون اساسی تصریح شده حتی به بهانه امنیت ملی و امنیت کشور نمی‌توان آزادی‌های مشروع را از مردم سلب کرد و حتی نمی‌توان در این زمینه قانونگذاری کرد و همه این موارد خلاف روح قانون اساسی است.

محمدصادق جوادی‌حصار در ادامه با اشاره به موضع این حزب در خصوص بازداشت تاجزاده و همچنین بازداشت دو سینماگر ایرانی در روز جمعه و موارد مطرح شده در خصوص دلایل بازداشت آن‌ها گفت: حزب اعتمادملی از آزادی بیان و کنشگری سیاسی در چارچوب قانون اساسی و اجرای بدون تنازل قانون اساسی در حوزه حقوق شهروندی دفاع کرده و می‌کند. بر این اساس، بازداشت هنرمندان و همچنین مصطفی تاجزاده را که به عنوان یک کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب فعال هستند، تقبیح و اعلام می‌کنیم این اقدام پسندیده نبوده و نیست.

جوادی‌حصار ادامه داد: به هر دلیلی اگر مخالفتی با آرا و نظرات آقای تاجزاده وجود دارد می‌توان با گفتگو یا حتی برخورد قانونی جز بازداشت و تهدید موضوع را بررسی کرد. سخنگوی حزب اعتمادملی با تاکید بر اینکه «ضمن احترام به آرا و نظرات آقای تاجزاده و اعلام اینکه ممکن است در پاره‌ای از نظرات در جبهه اصلاحات با برخی دیدگاه‌های ایشان و هر اندیشه دیگری اختلاف‌نظر داشته باشیم»، گفت:، اما از حقوق شهروندی، انسانی، سیاسی و آزادی‌های مدنی آقای تاجزاده و امثال ایشان در چارچوب قانون اساسی دفاع می‌کنیم و از قوه قضاییه نیز می‌خواهیم که حداقل به تذکرات هفته گذشته رییس قوه قضاییه مبنی بر اینکه گفتند «لزومی برای بازداشت وقتی می‌توان سخن گفت نیست و ضرورتی برای بازداشت جهت تهیه اطلاعات نیست» توجه کنند.

جوادی‌حصار افزود: با استناد به قانون از قوه قضاییه می‌خواهیم با گذشت نزدیک به ۲۴ ساعت که احتمالا تفهیم اتهام صورت گرفته اجازه دهد تاجزاده با وکلای خودش تماس حاصل کرده و ارتباط داشته باشد و ایشان و دو هنرمند سینماگرمان تا تعیین روز دادرسی آزاد شوند. هر رفتاری غیر از این نکوهیده است و از جانب حزب اعتمادملی خلاف عرف و روح قانون اساسی تلقی می‌شود.

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی