تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

«هوای آلوده» چه بلایی سر قلب‌مان می‌آورد؟

یک متخصص قلب و عروق درباره پدیده گرد و غبار و تاثیر آن بر سلامتی قلب گفت: این گرد و غبار عاملی اساسی است که تسویه اکسیژن را در ریه مختل می‌کند و در بیماران قلبی که به طور معمول ریه‌هایشان تنگ است و خون به آن‌ها نمی‌رسد و اکسیژن به قلب نمی‌رسد این گرد و خاک موجب فشار به قلب می‌شود و تنگی نفس شدید و نارسایی قلبی ایجاد می‌کند و امکان سکته قلبی در محیطی کثیف و پر گرد و غبار رخ می‌دهد. در نتیجه باید تا جایی که می‌شود از ماسک استفاده کرد.

کد خبر: ۱۳۳۱۵۶
۰۹:۲۹ - ۱۵ تير ۱۴۰۱

«هوای آلوده» چه بلایی سر قلب‌مان می‌آورد؟

دیدارنیوز: یک متخصص قلب و عروق درباره پدیده گرد و غبار در بیشتر شهر‌های کشور هشدار داد: زنان حامله و افرادی که آسم دارند و بیماران قلبی و کسانی که نارسایی قلبی دارند و تنگی عروق دارند و کسانی که در خطر سکته قلبی هستند این شرایط برای آن‌ها مضر است. این پدیده چیزی است که ما از این به بعد با آن روبرو خواهیم شد.

دکتر منوچهر قارونی در پاسخ به این سوال که استمرار هوای آلوده‌ای که در بسیاری از شهر‌های کشور از جمله در پایتخت با آن روبرو هستیم چه مشکلاتی برای بدن انسان ایجاد می‌کند؟ اظهار داشت: مشکلاتی بسیار زیاد ایجاد می‌کند. این گرد و غبار عاملی اساسی است که تسویه اکسیژن را در ریه مختل می‌کند و در بیماران قلبی که به طور معمول ریه‌هایشان تنگ است و خون به آن‌ها نمی‌رسد و اکسیژن به قلب نمی‌رسد این گرد و خاک موجب فشار به قلب می‌شود و تنگی نفس شدید و نارسایی قلبی ایجاد می‌کند و امکان سکته قلبی در محیطی کثیف و پر گرد و غبار رخ می‌دهد.

در نتیجه باید تا جایی که می‌شود از ماسک استفاده کرد. معمولا ماسک‌ها در زمستان برای حفاظت در برابر گاز‌های آلاینده تاثیری ندارد، ولی ماسک به ویژه ماسک‌های مرطوب تا حدودی جلوی گرد و غبار را می‌گیرند و تا حدودی کنترل کننده است و برای بیمار مشکلی ایجاد نمی‌شود. زنان حامله و افرادی که آسم دارند و بیماران قلبی و کسانی که نارسایی قلبی دارند و تنگی عروق دارند و کسانی که در خطر سکته قلبی هستند این شرایط برای آن‌ها مضر است. این پدیده چیزی است که ما از این به بعد با آن روبرو خواهیم شد.

وی در خصوص اینکه آیا قرار گرفتن افراد سالم در معرض این آب و هوا می‌تواند احتمال برو بیماری را در آن‌ها بیشتر کند؟ اظهار داشت: به مرور و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند بله دچار مشکلاتی نظیر عصبانیت و سرگیجه و دوبینی خواهند شد و احساس تلوتلو خوردن می‌کنند و این نشان می‌دهد اکسیژن خون آن‌ها پایین افتاده است. این وضعیت بسیار خطرناک است و موجب آریتمی و تپش قلب می‌شود و خدای ناکرده می‌تواند مرگ ناگهانی را به دنبال داشته باشد.

قارونی در خصوص اینکه اخیرا مواردی از افزایش بستری در چنین بیمارانی داشتید؟ گفت: طبیعی است که تعداد مریض‌ها و مراجعه کنندگان به بیمارستان‌ها افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

وی در مورد راهکار‌های درمان خانگی در خصوص بیماران تصریح کرد: ما دو مشکل داریم از یک طرف کرونا وجود دارد و می‌گوییم پنجره‌ها را باز کنید تا هوا بیاید و از طرفی ریزگرد داریم و می‌گوییم پنجره‌ها را ببندید. در نتیجه خودمان باید تصمیم بگیریم که چه باید کرد؟ اگر کرونا کمتر می‌شود باید پنجره‌ها را بست و توری بست و از دستگاه‌های تسویه هوا که کارایی آن‌ها توجه مراجع ذیصلاح تایید شده استفاده کرد. شاید بودن چنین دستگاهی در خانه‌ای که بیمار قلبی دارد بد نباشد. کولر آبی هم در فضای گرد و غبار تا حدودی بد نیست.

منبع:شفقنا زندگی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی