تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
گزارش دیدار از ماجرای این روز‌های تقلب در کنکور

وزیری که زورش نمی‌رسد و ظهور یک قهرمان برای حل مشکل!

جنجال تقلب در کنکور و نرسیدن زور وزیرآموزش و پرورش به موسسات کنکوری پای معاون اول رئیس جمهور را برای رسیدگی به این معضل باز کرد، در حالی که محمد مخبر هنوز درگیر مشکلات ناشی از حذف ارز ترجیحی است!

کد خبر: ۱۳۳۰۲۸
۱۰:۱۰ - ۱۴ تير ۱۴۰۱

وزیری که زورش نمی‌رسد و ظهور یک ناجی برای حل مشکل!

 

دیدارنیوزـ سمیه قاضی زاده: تقلب در کنکور ۱۴۰۱ با استفاده از ابزار پیشرفته و لو رفتن سوالات پیش از برگزاری آزمون‌های سراسری همه نگاه‌ها را حتی از موضوعات مهم برجام و رفت و آمد‌های وزیر امور خارجه و نماینده ایران به این موضوع معطوف کرد؛ موضوعی که پیشگیری از آن آسان بود اگر یوسف نوری وزیر آموزش پرورش نمی‌گفت که زورش به موسسات کنکور نمی‌رسد و نمی‌تواند بساط آن‌ها را جمع کند.

انتشار اخباری مبنی بر استفاده از ابزار‌های پیشرفته برای تقلب در بستر اینترنت، مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری را وادار کرد که دست به کار شوند و اخبار مبنی بر قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور در مناطق مختلف شهر را رسانه‌ای کنند، اما این ترفند و به نوعی صورت مساله پاک کردن هم جواب نداد و در نهایت همچنان بحث تقلب در کنکور داغ است.

ابراهیم رییسی هم که دستور دادن جزء برنامه‌های لاینفک او است وقتی دید کاری از دست وزرایش یعنی وزیر آموزش و پرورش و وزیر علوم بر نمی‌آید ماموریت جدیدی به معاون اولش یعنی محمد مخبر داد تا او مامور تحقیق و بررسی دقیق ابعاد شبهات مطرح شده در کنکور ۱۴۰۱ باشد. البته رئیس جمهور در جلسه‌ای که این مسئولیت را به معاون خود داد روی این موضوع هم تاکید کرد که گفت: کنکور نقطه اطمینان مردم به ساز و کار‌های سنجش و پذیرش دانشجو در کشور است و نباید اجازه دهیم هیچ خدشه‌ای به این اعتماد وارد شود.


بیشتر بخوانید: بازگشت شهر‌های زرد به نقشه کرونایی؛ قرمز و نارنجی‌ها در راهند؟


از انکار تا واقعیت

موضوع تقلب در کنکور مانند سایر موضوعات مهم کشور در کسری از ثانیه تکذیب می‌شود اما در واقعیت وجود دارد، ابتدا توسط رئیس سازمان سنجش آموزش کشور رد شد و پور عباس با قاطعیت تمام اعلام کرد که قبل از آزمون، سوال‌ها لو نرفته و در ادامه به این موضوع اشاره کرد که اولین عکس بعد از ساعت ۹ و نیم بیرون آمده است!

او از موضوعی به نام سیگنال‌یاب صحبت کرد و گفت: عوامل بیرونی می‌خواستند ساعت ۹ و ۴۵ دقیقه سیگنال پاسخ را به داوطلبان ارسال کنند، ولی سیگنال‌یابی که ما استفاده کردیم توانست آن‌ها را پیدا کند و در نهایت آن‌ها موفق به این کار نشدند.

۲۵ هزار متقلب و ۱۲ شبکه تخلف...

رییس سازمان سنجش کشور وقتی دید موضوع تقلب‌ها را نمی‌تواند نادیده بگیرد با مطرح کردن اینکه ۴۸۰ نفر از ۲۵ هزار نفری که در کنکور تجربی تقلب کردند را شناسایی و برای آن‌ها پرونده تشکیل داده‌ایم روی این موضوع تاکید داشت که تمام پاسخنامه‌ها قرائت می‌شود و اگر ارتباطی بین کلید تقلبی و پاسخنامه فردی مشاهده شود آن داوطلب هم شناسایی می‌شود و در نهایت او به این نکته هم اشاره کرد که در این اتفاق داوطلبان تنها نبودند و ۱۲ شبکه بزرگ تخلف هم شناسایی شدند و تیم‌های حفاظت و امنیت توانستند آن‌ها را بگیرند.

ماجرای تقلب در کنکور فقط به کنکور تجربی ختم نشد و در روز برگزاری آزمون ریاضی هم تقلب اتفاف افتاده، اما تعداد آن در مقایسه با کنکور تجربی عدد قابل ملاحظه‌ای نبوده چیزی حدود ۷۰ نفر!

چند نکته

ساعت انتشار عکس‌هایی از سوالات که به گفته رئیس سازمان سنجش در حدود ۱۰ صبح انجام شده زمانی بوده که داوطلبان هنوز سر جسله بودند در نهایت انتشار سؤالات گروه ریاضی ساعت ۹ صبح و سوالات گروه تجربی حوالی ۱۰ صبح، حواشی جدی کنکور بود و در نهایت سازمان سنجش در اقدامی عجیب قبل از پایان آزمون گروه تجربی دفترچه سوالات عمومی و اختصاصی شماره دو را در سایت خود بارگذاری کرد.

پس از دستور رییس جمهور به معاون‌اش برای حل مشکل کنکور، عده‌ای از داوطلبان کنکور دست به کار شدند و با جمع کردن امضاء خواستار رسیدگی به نقلب گسترده و برکناری رئیس سازمان سنجش شده اند.

در متن یکی از این کارزار‌ها که بیش از ۱۵ هزار نفر آن را امضا کرده‌اند، آمده است:
ما امضاکنندگان این کارزار، به عنوان شهروندان، بعنوان والدین و معلمین دلسوز، مسئول و مطالبه‌گر، ضمن ابراز نگرانی از تقلب و تخلف‌های گسترده در آزمون سراسری به‌ویژه در گروه آزمایشی تجربی لازم می‌دانیم مواردی را بیان کنیم. تقاضا داریم هرچه سریع‌تر کارگروهی برای بررسی این مشکل و فاجعه تشکیل شود تا حق به حق‌دار برسد و زحمات شبانه‌روزی دانش‌آموزان مستعد ضایع نگردد.

حالا باید دید که این معضل که هر روز ابعاد جدیدتری از آن برملا می‌شود با برکناری رئیس سازمان سنجش تمام می‌شود یا محمد مخبر همان طور که مدتهاست در حال برطرف کردن مشکلات اقتصادی مردم با حذف یا عدم حذف ارز تریجیحی برای دارو و ... است، این مشکل را هم حل می کند یا وعده اش برای این مشکل هم مانند تولید واکسن برکت مشمول زمان طولانی تری می شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی