تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا ثبت شد

تصویری زیبا از ماه، در حال عبور از مقابل «خورشید»

یک فضاپیمای خورشیدگرد روز چهارشنبه (هفته گذشته) تصاویری زیبا و دیدنی از ماه را در حال عبور از مقابل خورشید ثبت کرد. در اوج کسوف، ماه ۶۷ درصد از خورشید را پوشانده بود و کوه‌های ماه با شراره‌های خورشیدی که در نور پس‌زمینه می‌درخشیدند، دیده شد.

کد خبر: ۱۳۲۹۹۱
۱۰:۰۹ - ۱۳ تير ۱۴۰۱

تصویری زیبا از ماه، در حال عبور از مقابل «خورشید»

دیدارنیوز: یک فضاپیمای خورشیدگرد روز چهارشنبه (۲۹ ژوئن) تصاویری از ماه را در حال عبور از مقابل خورشید ثبت کرد.

رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا، خورشید گرفتگی را از نقطه دید منحصربه‌فردش در فضا، تنها نقطه‌ای که این خورشیدگرفتگی قابل مشاهده بود، تصویربرداری کرد.

سایت SpaceWeather صبح چهارشنبه نوشت: «در اوج کسوف، ماه ۶۷ درصد از خورشید را پوشانده بود و کوه‌های ماه با شراره‌های خورشیدی که در نور پس‌زمینه می‌درخشیدند، دیده شد.»

رصدخانه دینامیک خورشیدی (SDO) معمولاً به خورشید به عنوان منبع هوای فضا یا تشعشعات در فضا که بر زمین تأثیر می‌گذارد، نگاه می‌کند. جنبه‌هایی که مورد مطالعه قرار می‌گیرد شامل میدان مغناطیسی خورشید، لکه‌های خورشیدی و سایر جنبه‌هایی است که بر فعالیت خورشید در طول چرخه منظم ۱۱ ساله خورشیدی تأثیر می‌گذارد.

ناسا درباره این ماموریت نوشت: "SDO چگونگی ایجاد فعالیت خورشیدی و هدایت آب و هوای فضا را مطالعه می‌کند. اندازه گیری‌های فضاپیما از فضای داخلی، جو، میدان مغناطیسی و انرژی خروجی خورشید همه به ما کمک می‌کند تا ستاره‌ای را که با آن زندگی می‌کنیم، درک کنیم. "

SDO در فوریه ۲۰۱۰ پرتاب شد و بخشی از شبکه‌ی فضاپیمایی خورشیدی ناسا و آژانس شریک آن، اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) را تشکیل می‌دهد. خورشید اخیراً کاملاً فعال بوده و فعالیت آن به طور غیرعادی در اوایل چرخه خود، که باید در حدود سال ۲۰۲۵ به اوج خود برسد، رسیده است.

دانشمندان علاقه‌مند به دنبال کردن داستان منشأ شراره‌های خورشیدی و همراهی پرتاب‌های جرمی تاجی حاوی ذرات باردار هستند، که اگر CME‌ها به سمت سیاره ما باشند، می‌توانند شفق‌های قطبی رنگارنگی در جو زمین ایجاد کنند. معمولا CME‌ها بی ضرر هستند، اما انفجار‌های قوی ممکن است ماهواره ها، خطوط برق و سایر زیرساخت‌ها را مختل کند، به همین دلیل است که دانشمندان بسیار مشتاق به پیش بینی‌های دقیق آن‌ها هستند.

شایان ذکر است، ناسا در یک مأموریت رصد خورشید از نزدیک کاوشگری به نام پارکر سولار را برای بررسی تاج یا ناحیه بیرونی بسیار گرم خورشید فرستاده است، زیرا ماهواره‌های دیگر تنها از فاصله بیشتری رصد می‌کنند تا بتوانند اطلاعات را به دست آورند.

سیناپرس/ منبع: www.livescience.com

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی