تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ خبرنگار الجزیره: ایرانی‌ها نگران اقتصاد هستند، نه اسرائیل/ افزایش گشت‌زنی جنگنده‌های اردنی
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ خبرنگار الجزیره: ایرانی‌ها نگران اقتصاد هستند، نه اسرائیل/ افزایش گشت‌زنی جنگنده‌های اردنی

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

محافظت از جنگل‌ها در شرایط خشکسالی؛ از نقش مردم تا مبارزه با آفات

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان با اشاره به وضعیت خشکسالی و تبعات آن، اقدامات انجام شده جهت محافظت و توسعه درختان جنگلی استان را تشریح کرد.

کد خبر: ۱۳۲۸۸۶
۱۵:۳۳ - ۱۱ تير ۱۴۰۱

محافظت از جنگل‌ها در شرایط خشکسالی؛ از نقش مردم تا مبارزه با آفات

دیدارنیوز_خوزستان| به نقل از ایسنا: سید محمدتقی سجادی در گفت و گو با ایسنا در خصوص وضعیت خشکسالی و بروز آفات در سطح درختان جنگلی استان اظهار کرد: خشکسالی و تغییر اقلیم یکی از اساسی ترین عامل تضعیف درختان جنگلی است. درختان به دلیل نبود بارندگی کافی، در هنگام مواجهه با آفت و بیماری توان احیا مجدد خود را از دست می‌دهند و از طرف دیگر به دلیل عدم رطوبت کافی، تجدید حیات طبیعی جنگل نیز با مشکل مواجه می‌شود.
وی افزود: حدود یک میلیون هکتار در استان جنگل و بیشه‌زار طبیعی وجود دارد که به لحاظ تنوع و قدمت از اهمیت بالایی برخوردار هستند. محدوده جنگل‌های ناحیه رویشی زاگرس از شمال شرقی تا جنوب شرقی استان امتداد دارند که این عرصه‌ها در ۱۱ شهرستان استان شامل دزفول، اندیکا، اندیمشک، ایذه، دزپارت، باغملک، لالی، مسجدسلیمان، بهبهان، رامهرمز و امیدیه با سطوح و پراکندگی مختلف قرار دارند.
سجادی بیان کرد: بیشترین اراضی جنگلی در شهرستان دزفول در مساحت ۲۳۰ هزار هکتار است و شهرستان امیدیه با حدود ۵۰۰ هکتار کمترین سطح را دارد.
وی تصریح کرد: عمده‌ترین گونه‌های درختی و درختچه‌ای در عرصه‌های جنگلی درخت بلوط است و دیگر گونه‌ها شامل گونه‌های درخت بادامک، کلخنگ، بنه، ارژن، مهلب، شن، زالزالک، تنگرس و گلابی وحشی می‌شود که به لحاظ اکولوژیکی از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در خصوص اقدامات انجام شده به منظور جلوگیری از تخریب جنگل‌ها اظهار کرد: با توجه به گستردگی جنگل در استان هر سال پروژه‌های متعددی از قبیل گشت و مراقبت در سطح عرصه‌های جنگلی در راستای جلوگیری از قطع درختان، شناسایی کوره‌های زغال و تخریب آن‌ها با حکم مراجع قضایی، جلوگیری از اجرای پروژه‌های عمرانی فاقد مجوز و کنترل دام به اجرا می‌رسد.
سجادی در ادامه به پروژه‌های توسعه جنگل اشاره کرد و گفت: در عرصه‌هایی با تاج پوشش درختی کمتر از ۵ درصد، گونه‌های بومی و پیشگام منطقه مانند بادام کوهی کاشت می‌شود و جهت غنی سازی و انبوه سازی جنگل در اراضی با تاج پوشش درختی ۵ تا ۲۵ درصد به منظور افزایش تعداد پایه درختان در هکتار کاشت نهال انجام می‌شود. همچنین جهت حفاظت از ذخیره‌گاه های جنگلی که دارای گونه‌های در معرض خطر انقراض و آسیب پذیر هستند، اقداماتی شامل بکارگیری قرقیان و تا حد امکان محصور کردن آن‌ها انجام می‌شود.
وی در خصوص راه‌های پیشگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی بیان کرد: در راستای جلوگیری از آتش‌سوزی در جنگل‌ها انواع روش‌های کاربردی متناسب با نوع عرصه از جمله ایجاد دیواره‌های سنگی به طول مختلف و احداث کانال‌های آتش‌بُر در راستای کنترل آتش سوزی در جنگل‌ها صورت می‌گیرد.
سجادی در راستای مقابله با آفات جنگل‌ها در استان تصریح کرد: جهت مقابله با آفات و بیماری‌ها در عرصه‌های جنگلی، روش‌های مکانیکی و محلول‌پاشی از جمله اقدامات انجام شده است. در سال جاری با آفات جوانه خوار و برگ خوار درختان جنگلی مواجه بودیم که سطح آلوده به آفت جوانه خوار بلوط ۷۴ هزار و ۲۰۰ هکتار بود که از اوایل فروردین تاکنون عملیات مبارزه با این آفت در سطح ۹هزار و ۷۵۸ هکتار انجام شده است اما سطح آلوده به آفت برگ خوار سفید بلوط ۱۳هزار و ۷۱۵ هکتار بوده که تاکنون با ۱۰هزار و ۷۷۷ هکتار آن مقابله شده و مابقی کار نیز در حال اجرا است.
وی ادامه داد: آفات و بیماری‌های غالب استان شامل بیماری ذغالی، سوسک چوبخوار، جوانه خوار بلوط، برگخوار سفید بلوط، ملخ بال کوتاه بلوط و کنه‌های گالزا از جمله آفات موجود در استان هستند که در شهرستان‌های دزفول، اندیکا، ایذه، باغملک، لالی و بهبهان گسترش بیشتری داشته‌اند و عمده آفات از نوع جوانه خوار و برگخوار بلوط هستند.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان بیان کرد: با توجه به گستردگی عرصه‌ها، مردم به خصوص جوامع محلی جنگل‌نشین نقش اساسی در حفاظت و احیای جنگل‌ها دارند و مشارکت آنان در اجرای پروژه‌های حفظ جنگل‌ها و منابع طبیعی، ضروری است.
سجادی در خصوص مشکلات موجود در زمینه عرصه‌های جنگلی بیان کرد: از جمله این مشکلات می‌توان به عدم تناسب اعتبارات نسبت به وسعت جنگل‌های استان و نیز الزام برگزاری مناقصه و بازنگری قوانین و مقررات مربوطه برای بکارگیری جوامع جنگل نشین اشاره کرد.
وی گفت: حفاظت از جنگل‌ها به دلیل تعلق به عموم مردم، یک اصل است و هر فرد در هر جایگاهی می‌تواند محافظ و همیار طبیعت باشد. در این زمینه نیز اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آموزش‌هایی در راستای آگاه‌سازی مردم و جوامع محلی جهت حفظ جنگل‌ها و جلوگیری از حریق و نحوه کمک‌رسانی آن‌ها، ارایه می‌دهد.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در ادامه توصیه‌هایی در راستای حفظ جنگل‌ها به مردم داشت و افزود: جلوگیری از آلوده کردن جنگل و رها نکردن زباله در آن، رعایت مسائل ایمنی در سفر به جنگل و روشن نکردن آتش، ترویج فرهنگ درختکاری و حفاظت از جنگل در مدارس و مهدها و بیان اهمیت جنگل‌ها از جمله مواردی است که مردم عزیز می‌توانند با این اقدامات کمک فراوانی در زمینه حفظ منابع طبیعی و همکاری با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان داشته باشند.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی