تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
گزارش لحظه به لحظه از زلزله هرمزگان

زلزله‌های ۶.۱ و ۶.۳ ریشتری در بندر خمیر؛ ۵ کشته و ۸۴ زخمی+فیلم/ آغاز ارزیابی‌ها برای جبران خسارات زلزله‌زدگان

زلزله‌های شدید بالای ۶ ریشتر بامداد امروز بندر خمیر در استان هرمزگان را بارها لرزاند و متاسفانه منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنان شد.

کد خبر: ۱۳۲۸۳۷
۰۷:۵۲ - ۱۱ تير ۱۴۰۱

زلزله‌های ۶.۱ و ۶.۳ ریشتری در بندر خمیر؛ ۵ کشته و ۸۴ زخمی+فیلم/ آغاز ارزیابی‌ها برای جبران خسارات زلزله‌زدگان

دیدارنیوز: استاندار هرمزگان گفت: وقوع زلزله‌های شدید ۶.۱ و ۶.۳ ریشتری به همراه ده‌ها پس لرزه در روستا‌های بندرخمیر تاکنون ۵ کشته و ۱۹ زخمی بر جا گذاشته است.

مهدی دوستی بامداد شنبه که در محل وقوع زلزله حضور یافته و ناظر بر کمک رسانی به حادثه دیدگان زلزله بندر خمیر است، افزود: مصدومین زلزله اخیر هرمزگان به بیمارستان‌های بندرخمیر و بندرلنگه اعزام شدند، بیشترین خسارات در روستای سایه خوش با ۳۰۰ خانوار است که منازل قدیمی اکثر آنهاتخریب شده است.

وی ادامه داد: براساس گزارش‌های اعلامی برخی محور‌های مواصلاتی در مسیر نیز نشست کرده است، اما تمامی راه‌های ارتباطی برقرار است، آواربرداری و عملیات خدمات رسانی در حال انجام است، اما برق تنها ۵ روستا همچنان قطع است که دستگاه‌های خدمات رسان در تلاش برای اتصال مجدد هستند.

استاندار هرمزگان یاد آور شد: با توجه به تعداد زلزله‌های امشب کمپ‌های اضطراری در بندرعباس و سایر مناطق زلزله‌زده با کمک هلال احمر دایر خواهد شد و از مردم می‌خواهیم در مناطق زلزله زده تردد نکنند.

وی ادامه داد: تیم‌های مربوطه در حال وصل‌کردن برق ۵۳ روستایی هستند که در این مناطق کانونی زلزله قرار داشته‌اند، برق ۲۷ روستا وصل شده و برق دیگر روستا‌ها نیز به تدریج وصل خواهد شد.

استاندار هرمزگان یاد آور شد: راه‌های در طول مسیر از بندرعباس تا بندرلنگه نیز آسیب دیده‌اند و نشست‌ها و ترک‌های پل‌ها را نیز شاهدیم، خاطرنشان کرد: از مردم می‌خواهیم از تردد در مسیر‌های بین شهری خودداری کنند.

دوستی با اشاره به اینکه چرا که رفتار گسل‌های هرمزگان غیرطبیعی شده است، امکان اسکان درون کمپ‌ها در بندرعباس ایجاد شده و امروز شنبه نیز تعطیل اعلام شده تا مردم نگرانی نداشته باشند، اما کنکور برقرار است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان با تایید سه کشته و افزایش شمار مصدومان گفت:بلافاصله پس از زلزله نشست ستاد مدیریت بحران استان به ریاست استاندار تشکیل شد، ضمن تقسیم کار فرمانداران بندر خمیر و بندرلنگه، همه مدیران موظف شدند به صورت آماده باش پای کار باشند.

مهرداد حسن زاده افزود: کانون اصلی زلزله در سایه خوش بندر خمیر بوده و دراین مدت قطعی آب وبرق دراین مناطق، تمام امکانات ازجمله آمبولانس، چادر و مواد غذایی برای امداد رسانی به این مناطق گسیل شده است.

وی از مردم خواست آرامش خود را حفظ کنند، نیرو‌های امدادی در کنار مردم هستند.

درهمین زمینه استاندار هرمزگان به همراه جمعی از مدیران استان برای بررسی آخرین وضعیت زلزله به بندرخمیر عزیمت کرده و گزارش‌ها حکایت از خسارت‌های زیاد ناشی از این زلزله است که در گزارش‌های بعدی اعلام می‌شود.

از ساعت ۲.۲ بامداد تاکنون ۱۳بار بندر خمیر و مناطق اطراف آن لرزیده که ۲ زلزله آن ۶.۱. ۶.۳ ریشتری بوده بطوریکه وحشت مناطق زلزله زده و شهر‌های اطاراف به ویژه بندرعباس را در برگرفت ومردم را به خیابان‌ها وبوستان‌ها کشاند.

زلزله هرمزگان؛ دستور وحیدی برای ارسال سریع امکانات
احمد وحیدی، وزیر کشور در تماس تلفنی با استاندار هرمزگان، دستور داد امکانات لازم برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان زلزله به سرعت ارسال شود.
 وزیر کشور در تماس تلفنی با استاندار هرمزگان، ضمن استماع آخرین گزارش از خسارات زلزله هرمزگان دستور داد امکانات لازم برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان به سرعت ارسال شود.

 تماس تلفنی احمد وحیدی با مهدی دوستی در ساعات اولیه بامداد شنبه پس از وقوع این زمین لرزه انجام و دستورات لازم صادر شد.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان تاکنون شمار قربانیان این زلزله به پنج نفر افزایش یافته است.

بنابر گزارش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زلزله‌ای به بزرگی ۶.۱ ریشتر ساعت ۲ و ۲ دقیقه بامداد امروز، بندر خمیر و بخش‌های دیگر استان هرمزگان را لرزاند و پس لرزه‌هایی به بزرگی ۶.۳ ریشتر هم در ساعت ۳ و ۵۴ دقیقه بامداد، رخ داده است.

 

ادارات هرمزگان تعطیل شد/ کنکور برگزار می‌شود
 
مدیرکل بازرسی استانداری هرمزگان گفت: بنابر مصوبه ستاد بحران، تمامی ادارات استان به‌جز مجموعه‌های خدمت‌رسان فردا تعطیل هستند اما کنکور در زمان مقرر برگزار می‌شود.
 
مخبر بر امدادرسانی و رسیدگی فوری به زلزله‌زدگان تاکید کرد

معاون اول رییس جمهور بر آماده باش کامل نیرو‌های امدادی استان هرمزگان تاکید کرد و به استاندار دستور داد تمام امکانات و ظرفیت‌های استان را برای کمک به زلزله زدگان بکار گیرد.

محمد مخبر صبح امروز (شنبه) در نخستین ساعات پس از وقوع زلزله در حوالی بندر خمیر استان هرمزگان، در تماس تلفنی با استاندار هرمزگان، در جریان آخرین وضعیت پس از وقوع زلزله و اعزام تیم‌های ارزیاب قرار گرفت.

معاون اول رییس جمهور همچنین با تاکید بر رسیدگی فوری به زلزله زدگان، از استاندار هرمزگان خواست حداکثر توان و سرعت خود را برای آواربرداری و امدادرسانی به مردم زلزله زده بکار گیرند.

استاندار هرمزگان نیز در این تماس تلفنی گزارشی از آخرین وضعیت در مناطق تحت تاثیر زلزله ارائه کرد و از اعزام تیم‌های ارزیاب و آماده باش کامل نیرو‌های امدادی استان برای کمک به زلزله زدگان خبر داد.

خسارت زلزله‌های پی‌درپی به ۵۰ بادگیر در بافت تاریخی لافت
مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان گفت: زلزله‌های بامداد امروز به ۵۰ بادگیر در بافت تاریخی لافت خسارت وارد کرد.
سهراب بناوند با بیان این مطلب گفت: با ارزیابی انجام شده و حضور کارشناسان میراث‌فرهنگی در کانون‌های زلزله و بررسی‌های اولیه از آثار تاریخی در این مناطق مشخص شد، خساراتی در بافت تاریخی لافت شامل: ریزش و ترک خوردگی ۵۰ بادگیر و ریزش گلدسته مسجد جامع اتفاق افتاده است.
مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان افزود: به دلیل شدت زلزله‌ها و وقوع پس‌لرزه‌ها کارشناسان میراث‌فرهنگی و عوامل یگان حفاظت به‌طور مداوم در حال بررسی شرایط هستند و در صورت وصول گزارشی دیگر مبنی بر خسارت به آثار و ابنیه تاریخی اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 

اسامی قربانیان زلزله هرمزگان‌ ‌  

پزشکی قانونی اسامی قربانیان زلزله صبح امروز در بندر خمیر استان هرمزگان را  اعلام کرد:

مریم دهنوکوشکی

امیر محمدی

صابر رحیمی

عبدالله صحراگرد

آسیه بشوش

شمار مصدومان زلزله هرمزگان به ۸۴ نفر رسید

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان شمار مصدومان زلزله بامداد دیروز - شنبه یازدهم تیرماه - در این استان را ۸۴ نفر اعلام کرد.

فاطمه نوروزیان اظهار داشت: از مجموع مصدومان، ۱۵ نفر در حال حاضر به دلیل آسیب‌های وارد شده در بیمارستان بستری هستند و پنج نفر نیز جان باختند؛ ضمن آنکه ۶۴ نفر پس از انجام اقدامات درمانی لازم ترخیص شدند.

وی با بیان اینکه از مجموع مصدومان ۴۴ نفر زن و ۴۰ نفر مرد بودند، افزود: فوتی‌ها نیز دو نفر خانم و سه نفر آقا بودند که متاسفانه به دلیل شدت زلزله و تخریب واحد مسکونی، در زیر آوار‌ها جان خود را از دست دادند.

آخرین خبر‌ها از زلزله هرمزگان پس از ۲۴ ساعت

رییس سازمان مدیریت بحران کشور از آغاز پیگیری‌ها برای جبران خسارات زلزله‌زدگان هرمزگانی خبرداد و جزئیات آن را تشریح کرد.

محمد حسن نامی در گفتگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده در استان هرمزگان گفت: روز شنبه به همراه وزیر کشور بازدیدی از مناطق زلزله‌زده در استان هرمزگان داشتیم که در این بازدید بر سرعت جبران خسارات و فراهم کردن شرایط برای بازگشت زلزله‌زدگان به روند عادی زندگی تاکید شد.

وی با بیان اینکه جریان برق و آب و ... در مناطق زلزله‌زده وصل است، گفت: متاسفانه همانطور که در خبر‌ها اعلام شد پنج نفر درپی این زمین‌لرزه جان خود را از دست دادند که فوت این عزیزان را به مردم هرمزگان و به خصوص خانواده‌های این عزیزان تسلیت عرض می‌کنم. افراد مصدوم در این زلزله نیز خوشبختانه در وضعیت رو به بهبود قرار داشته و احتمالا طی امروز یا نهایتا فردا تمام آن‌ها از بیمارستان ترخیص خواهند شد.

آغاز ارزیابی‌ها برای جبران خسارات زلزله‌زدگان
رییس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه تلاش خواهیم کرد تا نیاز‌های اولیه برای اسکان زلزله‌زدگان به سرعت تامین شود، اظهارکرد: از روز شنبه کار ارزیابی خسارات برای تشکیل پرونده و جبران خسارات زلزله‌زدگان آغاز شد. همانطور که می‌دانید این فرآیند ممکن است چند روزی به طول بیانجامد.

نامی افزود: علاوه بر آن زلزله‌زدگان یکسری نیاز‌های فوری و اضطراری نیز دارند که اقدامات برای تامین آن‌ها نیز از ساعاتی پس از وقوع زلزله آغاز شد. چندین کانکس در روز شنبه در مناطق زلزله‌زده و مجاورت منازل آسیب‌دیده نصب شد تا زلزله‌زدگان در نزدیکی منازل خود ساکن شوند. امروز هم تعداد دیگری کانکس در مناطق زلزله‌زده نصب خواهد شد. ۱۰ منطقه وسیع در مجاورت روستا‌ها ومنازل آسیب‌دیده پیش‌بینی شده تا کانکس‌های زلزله‌زدگان در این مناطق نصب شود.

تامین کولر برای مناطق زلزله‌زده
وی در پاسخ به پرسشی درباره نگرانی‌های مطرح شده پیرامون احتمال گرمازدگی برخی از ساکنان این مناطق نیز گفت: برای این موضوع نیز تمهیدات لازم اتخاذ شده است. برای کانکس‌ها کولر پیش‌بینی شده و چندین کولر نیز در محل نصب شده است. علاوه بر آن برخی از خانواده‌ها کولرهایشان سالم بود که با توجه به وصل جریان برق از آن استفاده می‌کنند.

اعطای وام بلاعوض و وام ۲۵۰ میلیون بدون بهره
رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره اینکه چه تعداد واحد مسکونی در زلزله هرمزگان آسیب دیده است، گفت: درحال حاضر آمار‌های اولیه حاکی از آسیب دیدگی ۳۸۴ واحد مسکونی در این مناطق است که برخی از آن‌ها به طور صددرصد تخریب شده و تخریب برخی دیگر نیز به طور کامل نبوده و درصد‌های مختلفی داشته است. برای این واحد‌ها وام ۲۵۰ میلیون تومانی بدون بهره و با طول بازپرداخت طولانی و اقساط کم پرداخت خواهد شد و علاوه بر آن وام بلاعوضی نیز از سوی دولت پرداخت خواهد شد.

نامی ادامه داد: تلاش خواهد شد تا نوسازی واحد‌های آسیب‌دیده با سرعت بیشتری انجام شود و علاوه بر آن پیگیری خواهیم کرد تا با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بنیاد مستضعفان واحد‌های قدیمی و فرسوده در این مناطق که ممکن است آسیب ندیده باشند نیز مقاوم سازی شوند.

وی با اشاره زلزله رخ داده در شهر بم گفت: از نظر ما حتی یک مورد فوتی هم نباید در حوادث وجود داشته باشد، اما اگر این زلزله را با زلزله بم مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که جمهوری اسلامی در مدت حدود ۲۰ سال چه اقدامات گسترده‌ای در ارتقا ایمنی منازل و سازه‌ها انجام داده است. این دو زلزله تقریبا بزرگی یکسانی داشتند و شدت زلزله بم تنها درصدی بیشتر بود، اما زلزله بم حدود ۳۰ هزار کشته برجای گذاشت و اینجا موارد فوتی پنج نفر بود. ما برای آن پنج نفر هم عمیقا ناراحتیم، اما ببینید از چه فاجعه‌ای جلوگیری شده است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در پایان گفت: تلاش خواهیم کرد که به زودی ساکنان این مناطق که مردم صبور و قدرشناسی هستند به روند عادی زندگی بازگشته و خسارات آنان جبران شود.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی