تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
برخورد آمریکا با ایران صرفا تک گزینه‌ای نیست

مصدق‌پور: «ناتوی عربی»، شلوغ‌کاری رسانه‌ای اسرائیل است

مصدق مصدق‌پور، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه برخورد آمریکا با ایران صرفا تک گزینه‌ای نیست، می‌گوید «ناتوی عربی» شلوغ‌کاری رسانه‌ای اسرائیل است.

کد خبر: ۱۳۲۸۱۵
۰۸:۱۸ - ۱۰ تير ۱۴۰۱

مصدق‌پور: «ناتوی عربی»، شلوغ‌کاری رسانه‌ای اسرائیل است

دیدارنیوز: کارشناس مسائل منطقه گفت: کشور‌های عربی توانسته‌اند از بحران انرژیِ برآمده از جنگ اوکراین به نفع خود استفاده و درآمد نفتی‌شان را افزایش دادند و به نظرم نمی‌خواهند این درآمد را از دست بدهند و وارد یک مجادله جدید شوند.

«مصدق مصدق‌پور» کارشناس مسائل منطقه در تشریح ابعاد و دلایل برجسته‌سازی تشکیل ناتوی خاورمیانه‌ای توسط غربی‌ها اظهار کرد: سر و صدا‌هایی که در مورد ناتوی عربی یا همان ناتوی خاورمیانه‌ای به پا شده، عموماً از سوی رسانه‌های اسرائیل مشاهده می‌شود که باید آن را یک راهبرد چند وجهی بدانیم. این در حالی است که دولت جو بایدن در مورد تشکیل ناتوی خاورمیانه‌ای، چندان شفاف نیست و اساساً گفته می‌شود که دولت ایالات متحده به دنبال تشکیل این ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران نبوده است. گفته می‌شود که عربستان سعودی و امارات متحده عربی هم از این موضوع فرار می‌کنند و نمی‌خواهند که هماهنگ با رژیم صهیونیستی نامشان به عنوان کشور‌های تشکیل‌دهنده ناتوی عربی مطرح شود. آن‌ها در حال ارسال پیام به اسرائیل هستند، اما برخی از رسانه‌های اسرائیل اخیراً اعلام کردند که مقام‌های آمریکا فعلاً به دنبال تشکیل ناتوی عربی - عبری نیستند.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که اقدام فعلی اسرائیل در مورد تشکیل ناتو عربی جنبه روانی دارد و این مانور رسانه‌ای را باید در یک بازه زمانی حساس دانست که هم مذاکرات برجام در قطر جریان داشت و هم اینکه کابینه اسرائیل از هم فرو پاشیده است. توجه داشته باشید در شرایط کنونی ایالات متحده برای کابینه جدید اسرائیل شرط و شروط‌هایی گذاشته است و در داخل تل‌آویو ما شاهد یک گسل سیاسی میان احزاب رژیم صهیونیستی هستیم. این مسائل به خوبی نشان می‍‌دهد که اختلاف آمریکا و اسرائیل هم بر سر این است که واشنگتن متوجه شده که اسرائیل به‌دنبال هزینه‌تراشی برای منافع آمریکا در منطقه است. در شرایط فعلی بسیاری از کشور‌های عربی در قالب ناتوی عربی علیه یمن کار کردند و تمام امکانات خود را علیه انصارالله و مردم این کشور بسیج کردند، اما نتیجه آن دقیقاً ۱۸۰ درجه بر خلاف راهبرد‌های اعلام شده از سوی عربستان و سایر شرکای حاضر در پرونده یمن بود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: به همین جهت فکر نمی‌کنم با توجه به این شرایط ایالات متحده خواهان تشکیل ناتو خاورمیانه‌ای یا ناتوی عربی در منطقه باشد. اسرائیل برای جنگ روانی و تحت‌الشعاع قرار دادن مذاکرات برجام دقیقاً به دنبال آن است تا با طرح مسأله ناتوی عربی در رسانه‌های خود این پیام را به افکار عمومی خود القا کند که ایران از ترس تشکیل ائتلاف منطقه‌ای به سمت مذاکرات برجام آمده است. این مسأله و مانور رسانه‌ای اسرائیل روی پرونده ناتوی عربی را باید تفسیر به رای آن‌ها دانست تا در نهایت بتوانند جو داخلی اسرائیل را آرام کند و یک برگ برنده برای انحراف افکار عمومی منطقه در دست داشته باشند. برخی از منابع حتی اعلام کردند که احتمال دارد بایدن در سفر به عربستان سعودی، عادی‌سازی روابط اسرائیل و برخی دیگر از کشور‌های عربی را اعلام کنند، اما به نظرم این تحلیل درست نیست.

مصدق‌پور افزود: اینکه چرا این تحلیل درست نیست دلایل زیادی دارد. اکثر کشور‌های عربی خصوصاً آن‌ها که در آفریقا قرار دارند، درگیر مشکلات خود هستند و می‌توان در این راستا به لیبی و بسیاری دیگر از همسایگان آن در شاخ و شمال آفریقا اشاره کرد. از منظر دیگر باید توجه شود که تشکیل ناتوی خاورمیانه‌ای یا ناتوی عربی، هم مستلزم یک سری از هماهنگی‌های اقتصادی، سیاسی و منطقه‌ای است. با توجه به شرایط فعلی جهان و اقتصاد بین‌الملل، این هزینه موازی و انشعابی میتواند به ضرر کشور‌های منطقه باشد که همین مساله می‌تواند یک ضرر و هزینه گزاف به حساب بیاید که واقعاً در توان کشور‌های منطقه نخواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به موازات این روند باید توجه داشت که برخورد آمریکا با ایران هم صرفاً تک گزینه‌ای نیست، بلکه از تهدید ضمنی تا مذاکره عملی را در بر میگیرد. این در حالی است که چند سال پیش هم بحث به وجود آمدن ناتوی عربی مطرح شد، اما هیچ وقت چنین ائتلافی تشکیل نشد. در خلال این روند کشور‌های عربی مانند قطر، عراق، عربستان سعودی و کویت توانسته‌اند از بحران انرژیِ برآمده از جنگ اوکراین به نفع خود استفاده کنند و درآمد نفتی‌شان را طی یک ماه گذشته افزایش دادند. همین موضوع کوچک به خوبی نشان می‌دهد که کشور‌های حاشیه خلیج فارس نمی‌خواهند روند این درآمد نفتی را با مشکل روبه‌رو کنند و به همین دلیل فکر می‌کنم تشکیل این ائتلاف در منطقه دور از ذهن است.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی