تیتر امروز

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.
شباهت‌ها و تفاوت‌های وریا و سید جلال

پایان کاپیتانان!

با توجه به اتفاقات اخیر در پیرامون دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، به نظر می‌آید در بیست و دومین دوره لیگ برتر کاپیتان‌های قرمز و آبی یعنی سید جلال حسینی و وریا غفوری را نخواهیم دید.

کد خبر: ۱۳۲۷۰۳
۱۵:۴۸ - ۰۷ تير ۱۴۰۱

سید جلال وریا

 

دیدار نیوز ـ شقایق آسیایی: دو کاپیتان دو تیم پرطرفدار تهران، روزهای متفاوتی را پشت سر می‌گذارند و به نظر می‌آید در دوره آتی لیگ برتر دیگر هیبت جذاب آنها را با بازوبند کاپیتانی به عنوان جلودار در پرسپولیس و استقلال نخواهیم‌ دید. وریا و سید جلال هیچ کدام متولد تهران نیستند و شاید نتوان آنها را اسطوره تمام و کمال دو باشگاه آبی و قرمز مثلا در ابعاد حجازی و پروین تلقی کرد اما به هر حال در چند سال اخیر هر دو آنها توانستند از عهده مسئولیت کاپیتانی به خوبی برآیند. دو مدافعی که بیش از انتظار گل زدند و از قضا گل‌های بسیار حساسی را هم در کارنامه خود دارند که بیش از یک گل می‌ارزند.

شرح مختصری از ظهور، دوران اوج و حالا روزهای فرود این دو کاپیتان شایسته را در ادامه خواهید خواند.

اکتشاف در نفت تهران

فصل مشترک هر دو بازیکن این است که وریا و سید جلال هر دو پیش از حضور در استقلال و پرسپولیس مدتی را در باشگاه نفت تهران سپری کردند و هر دو نیز مدافع بودند. سید جلال حسینی برای اولین بار با یک قرارداد یک ساله تا پایان فصل ۹۲–۱۳۹۱ به باشگاه پرسپولیس پیوست. البته او در سال ۲۰۱۴ میلادی به باشگاه الاهلی رفت اما بعد از یک سال به لیگ ایران بازگشت و در نفت تهران بازی کرد. برای بار دوم اما در بهار سال ۱۳۹۵ به باشگاه پرسپولیس برگشت و با نظر مستقیم برانکو، بازوبند کاپیتانی را بر بازو بست. او همان سال توانست در ثانیه‌های پایانی دربی ۸۴، گل دوم پرسپولیس را به ثمر برساند و بیش از گذشته محبوب هوادارها شود. سید جلال در آن فصل موفق شد به عنوان کاپیتان، کاپ قهرمانی لیگ برتر و سوپر جام را بالای سر ببرد.

شماره ۴ خط دفاع پرسپولیس، بارها عنوان بهترین دفاع لیگ را از آن خود کرد و با توجه به قهرمانی‌هایش، عنوان پرافتخارترین بازیکن تاریخ لیگ برتر را نیز به نام خود زد و رکوردی دست نیافتنی به جا گذاشت.

سیدجلال تا به حال ۹ قهرمانی در رقابت‌های لیگ برتر با تیم‌های کسب کرده، او ابتدا به همراه سایپا قهرمان لیگ شد، سپس ۳ بار پیراهن سپاهان این افتخار را به دست آورد و پس از آن هم ۵ قهرمانی متوالی با پرسپولیس کسب کرد تا به تنهایی در صدر جدول پرافتخارترین‌ها قرار بگیرد. او همچنین با به ثمر رساندن ۶ گل در کنار علیرضا نورمحمدی، شیث رضایی و شجاع خلیل‌زاده در رده سوم بهترین مدافعان پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر از حیث تعداد گل زده قرار دارد.

وریا غفوری نیز تابستان فصل ۹۵–۹۶ با عقد قراردادی دو ساله به تیم استقلال تهران آمد. مدافع شوتزن و قبراق استقلال در دهم  اسفند ۹۶ و در دقیقه ۴۵ بازی مقابل پرسپولیس برای استقلال گل‌زنی کرد تا محبوبیتش نزد هواداران چند برابر شود.

به عقیده بسیاری او بیشتر از یک کاپیتان برای استقلال بوده و در روزهای جدایی استراماچونی و در حالی که حواشی زیادی اطراف تیم بود او در سه بازی نقش کاپیتان و مربی را همزمان در زمین ایفا کرد و در بسیاری از روزهای سرنوشت ساز کنار استقلال بوده است. اما مصاحبه‌های انتقادی او در مورد شرایط اجتماعی، اینکه یک دوره‌ای دوربین تلویزیون را تحریم کرد یا انتقادهایش در مورد وضع معیشتی مردم باعث شد که محبوبیتش نزد هواداران فوتبال و نه فقط استقلالی‌ها صد چندان شود.  

وریا غفوری در ۱۳۵ بازی که برای استقلال به میدان رفته موفق شده ۱۹ گل در لیگ، ۴ گل در جام حذفی و ۳ گل در آسیا به ثمر برساند و ۲۵ پاس گل هم داده است. او همچنین با ۱۹ گل نام خودش را به عنوان بهترین مدافع در تاریخ استقلال ثبت کرده است. این عنوان قبلا در اختیار فرزاد مجیدی بود که موفق شده بود ۱۶ گل به ثمر برساند.

ماجراهای فصل آخر

آخرین فصل وریا غفوری و سید جلال حسینی برای دو تیم آبی و قرمز بسیار متفاوت دنبال شد. وریا غفوری که مدت‌ها عنوان پنالتی‌زن اول استقلال را داشت، در سه بازی ابتدایی لیگ مقابل هوادار و تراکتور سه ضربه پنالتی خراب کرد و انگار این گل نزدن تاثیر منفی روی کار او گذاشت و باعث شد که دیگر از او بازی‌های درخشان و پاس گل‌های فصل گذشته را نبینیم. در عین حال مصدومیت هم در روند افت کاپیتان استقلال بی تاثیر نبود. در نهایت کار به جایی رسید که او تنها به عنوان بازیکن تعویضی به میدان آمد و حتی حضور او به عنوان بازیکن اصلی در دربی برگشت (که تحت فشار هوادار و مطبوعات صورت گرفته بود) هم چنگی به دل نزد. اما در نهایت پایان فصل با خوشی همراه بود و کاپیتان غفوری موفق شد جام را بالای سر ببرد.

سید جلال حسینی نیز در این فصل کمتر از سوی گل‌محمدی به بازی گرفته شد و چند گل نیز به ثمر رساند ولی در نهایت فصل خوبی را پشت سر نگذاشت. عبور او از مرز 40 سال البته عنوان دیگری را برای کاپیتان پرسپولیس به همراه داشت:«مسن‌ترین بازیکن لیگ برتر»! با این حال او دیگر به پایان خط دوران بازیگری‌اش رسیده و قرار است در کسوت کمک مربی در میدان حاضر شود.

شرایط متفاوت در تیم ملی

سید جلال حسینی در تیم ملی ایران نیز خوش درخشید و ۱۲ سال ملی‌پوش بود و بعد از ۱۱۶ بازی با لباس تیم ملی خداحافظی کرد. سیدجلال در آستانه جام ملت‌ها از حضور در لیست کارلوس کی‌روش ناامید شد و آن زمان بود که ترجیح داد با نگارش یک نامه، رسما از فوتبال ملی و پیراهن شماره ۴ خداحافظی کند.

 وریا غفوری اما شرایط متفاوتی داشت. او در سال ۱۳۹۳ برای اولین بار توسط  کارلوس کی‌روش به تیم ملی، دعوت شد. غفوری یکی از بازیکنان مورد علاقه کی‌روش بود که در بیشتر اردوها هم حضور داشت و در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ در تمامی بازی‌ها در ارنج اصلی به زمین رفت. وی یکی از بازیکنان مفید و تأثیرگذار تیم ملی ایران در آن دوره از مسابقات بود که بازی‌های درخشانی نیز از خود نشان داد.

اما کی‌روش نام وریا غفوری را از لیست ۲۴ جام جهانی ۲۰۱۸ خط زد. در میان خط‌‌ خوردگان نام سید جلال حسینی و کاوه رضایی هم دیده می‌شد. غیبت وریا در تیم ملی اعتراضات زیادی را در آن زمان در فضای مجازی به دنبال داشت و برخی هواداران استقلال را مقابل کی‌روش قرار داد.

کی‌روش پیش از آغاز جام جهانی و در توضیح پیرامون خط زدن وریا گفت که تغییر پست این بازیکن از سوی وینفرید شفر و استفاده نکردن از او در پست دفاع راست منجر به این تصمیم شده و در خط خوردنش از تیم ملی تأثیر داشته‌است.

البته وریا غفوری باز هم توسط  کیروش در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ به تیم ملی کشور دعوت شد و در آن مسابقات به میدان رفت. وریا در کل ۲۸ بازی با پیراهن تیم ملی ایران انجام داد و موفق شد ۴ گل نیز به ثمر برساند. او پس از آن هرگز به تیم ملی دعوت نشد .

خدا نگهدار...

سید جلال حسینی با ۴۱ سال سن مسن ترین بازیکن پرسپولیس و لیگ در فصل قبل لقب گرفت. او پس از اتمام لیگ ۲۱ عنوان کرد که قصد خداحافظی از فوتبال را ندارد، اما درویش مدیر عامل پرسپولیس در یک برنامه زنده با بیان این مطلب که پس از این سید جلال در کسوت مربی در کادر فنی پرسپولیس خواهیم دید، صریحا موضع باشگاه را در قبال کاپیتان قرمزها، مطرح کرد. پس از آن بحث خداحافظی و تقدیر از کاپیتان پرسابقه پرسپولیس مطرح شد و قرار شد در نهایت او در یک روز فوتبالی، در بازی دو تیم ملوان و پرسپولیس در حالی که دقایقی پیراهن هر دو تیم را می پوشد از  دنیای فوتبال خداحافظی کند و پس از آن به عنوان مربی روی نیمکت پرسپولیس بنشیند.

اما در اردوگاه آبی شرایط متفاوت هست، قرار داد وریا غفوری با استقلال به اتمام رسیده اما در سنی نیست که بخواهد از فوتبال خداحافظی کند. پیش از این گفته می‌شد قرار است که سردار آجورلو قرارداد وریا غفوری را برای دو فصل دیگر هم تمدید کند تا این بازیکن با پیراهن استقلال از دنیای فوتبال خداحافظی کند. اما پس از انتخاب ریکاردو ساپینتو به عنوان سرمربی، شرایط تغییر کرده و تا امروز سه شنبه ۷ تیر، با اکثر بازیکنان تمدیدی آبی‌ها صحبت شده و تنها غایب وریا غفوری بوده است. گفته می‌شود فیلم بازی‌ها برای ساپینتو فرستاده شده و تمدیدها با نظر مستقیم مربی صورت می‌گیرد.

وریا غفوری حتی نمی‌داند که تا کی باید منتظر تماس باشگاه استقلال بماند. جالب است که او پیشنهاداتی از تراکتور، سپاهان و فولاد دارد و گفته می شود دلایل حذف او از استقلال را باید غیر فوتبالی دانست. اما در فضای مجازی او با هشتگ «وریا غفوری حذف شدنی نیست» وایرال شده است به هر حال باید دید در نهایت سرنوشت شماره ۲۱ استقلال به کجا می انجامد؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی