تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
لحظه به لحظه با مذاکرات هسته‌ای در دوحه

پایان گفت و گو‌های دو روزه و سنگ‌اندازی آمریکا

علی باقری و رابرت مالی که برای مذاکره در خصوص برجام راهی دوحه شده بودند، با مانع تراشی آمریکا به نتیجه نرسیدند و آن چیزی که مانع از به نتیجه رسیدن این دور شده، پافشاری آمریکا بر طرح پیشنهادی در وین۷ است،در واقع واشنگتن به‌دنبال احیای برجام به‌منظور محدود کردن ایران بدون دستاورد اقتصادی برای کشورمان است.

کد خبر: ۱۳۲۶۷۵
۱۲:۰۳ - ۰۷ تير ۱۴۰۱

باقری کنی وارد دوحه شد، مالی در راه قطر

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: پس از ۸ ماه کش و قوس و خوف و رجا و پس از اینکه وزیر امور خارجه روسیه و مسئول سایت خارجه اتحادیه اروپا با فاصله اندکی وارد تهران شدند، فاز جدید مذاکرات کلید خورد و قرار است این بار نه در وین که در دوحه قطر سرنوشت مذاکرات روشن شود.

***

ساعت 12:18؛ توییت سفیر ایران در دوحه 

حمیدرضا دهقانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود علی باقری و هیات مذاکره کننده کشورمان به دوحه ضمن خوش آمدگویی به وی در توییتی نوشت: بدون هرگونه پیش داوری و ابراز بدبینی و یا خوش بینی غیر واقعی، برای آنها در انجام ماموریت مهم خود در تامین منافع ملت بزرگ ایران آرزوی موفقیت دارم.

از سوی دیگر وزارت خارجه قطر ضمن استقبال از مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا در دوحه اعلام کرد: امیداواریم که مذاکرات دوحه با نتایج مثبت همراه باشد.

به گزارش الجزیره، وزارت خارجه قطر اعلام کرد: از میزبانی مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران برای احیای توافق هسته‌ای در دوحه استقبال می کنیم.

وزارت خارجه قطر اعلام کرد: امیداواریم که مذاکرات دوحه با نتایج مثبت همراه باشد و ثبات و امنیت در منطقه را تقویت کند.

این وزارت همچنین تاکید کرد: قطر آماده فراهم کردن فضایی مثبت است تا مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا موفقیت آمیز باشد.

12:56 وزاری خارجه قطر و فرانسه درباره برجام، تلفنی گفت‌وگو کردند

وزرای خارجه قطر و فرانسه روز (سه شنبه) در تماس تلفنی با یکدیگر درباره تحولات مربوط به توافق برجام و اهمیت گفت‌و گوی منطقه‌ای با ایران رایزنی کردند.

 «کاترین کولونا» وزیر امور خارجه فرانسه امروز با شیخ «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر تماس تلفنی برقرار کرد.

در این تماس تلفنی، دو طرف علاوه بر بررسی تقویت روابط دوجانبه و تقویت همکاری در زمینه‌ سرمایه‌گذاری بین دو کشور، تحولات مربوط به مذاکرات برجام را مورد بحث و گفت‌ وگو قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری دولتی قطر (قنا)، محمد بن عبدالرحمن و کاترین کولونا بر اهمیت گفت‌وگوی منطقه‌ای با ایران و نزدیکی دیدگاه‌ها بین طرف‌های برجام تأکید کردند.

سفارت آمریکا در دوحه نیز امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در خصوص تلاش‌های دیپلماتیک مشترک درباره ایران گفت‌وگو کردند.

رابرت مالی با وزیر امور خارجه قطر گفت‌وگو کرد

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز گذشته وارد دوحه شد و امروز با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر دیدار و درخصوص ایران رایزنی کرد.

حمیدرضا دهقانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود علی باقری و هیات مذاکره کننده کشورمان به دوحه ضمن خوش آمدگویی به وی در توییتی نوشت: بدون هرگونه پیش داوری و ابراز بدبینی و یا خوش بینی غیر واقعی، برای آنها در انجام ماموریت مهم خود در تامین منافع ملت بزرگ ایران آرزوی موفقیت دارم.

 مذاکرات وارد فاز جدی خود شده است، با این تفاوت که به نظر می‌رسد عزم ایران و آمریکا در خصوص کیفیت و شکل مذاکرات جدی‌تر از پروسه وین است. بر اساس گزارش‌ها و گمانه‌های چند روز اخیر گویا ایران و آمریکا در این دور از مذاکرات بدون واسطه و به صورت مستقیم با هم مذاکره خواهند کرد.

به اذعان دو سوی مذاکرات، بحث و مذاکره در مورد برجامِ ظریف تمام شده و قرار نیست بندی از آن کم یا به آن افزوده شود. تنها در مورد برداشته شدن تحریم‌ها و محدودیت‌های فرا برجامی ایالات متحده آمریکا علیه نیروها، سازمان‌ها و افرادی در ایران است، که گام‌های سیاسی باید از سوی این دو کشور برداشته شود. به همین دلیل در این دوره می‌توان گفت اروپایی‌ها، چین و روسیه، جز میانجگری و کمک و تسریع در ختم این بحث، نقش آنچنانی نخواهند داشت.

چهارشنبه؛ ساعت 16:40؛ مذاکرات بی نتیجه 
 
آن چیزی که مانع از به نتیجه رسیدن این دور شده، پافشاری آمریکا بر طرح پیشنهادی در وین۷ است که شامل «تضمین برای انتفاع اقتصادی ایران» نمی‌شود، در واقع واشنگتن به‌دنبال احیای برجام به‌منظور محدود کردن ایران بدون دستاورد اقتصادی برای کشورمان است.
نشست دکتر علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران با انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در قطر که قرار بود هفتم و هشتم تیرماه برگزار شود، به پایان رسید.
 
در جریان این دور از گفتگو‌ها که به‌صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا برگزار شد و اتحادیه اروپا نقش میانجی و انتقال‌دهنده پیام را به‌عهده داشت، ایران مجدداً بر لزوم دستیابی به یک توافق پایدار تأکید کرد.
 
آن چیزی که مانع از به نتیجه رسیدن این دور از گفتگو‌ها شده، پافشاری طرف آمریکایی بر متن طرح پیشنهادی خود در وین ۷ است که شامل «تضمین برای انتفاع اقتصادی ایران» نمی‌شود، در واقع واشنگتن به‌دنبال احیای برجام به‌منظور محدود کردن ایران بدون دستاورد اقتصادی برای کشورمان است.
 
همین مسئله باعث شده است به‌دلیل ضعف دولت بایدن و عدم توانایی در تصمیم‌گیری نهایی، احیای توافق هسته‌ای که صرفاً نیاز به پذیرش خط قرمز ایران در انتفاع اقتصادی از این رویداد از سوی آمریکا دارد، نشست دوحه هم تأثیری در از بین رفتن بن‌بست مذاکراتی نداشته باشد.
 
همین مسئله باعث شده است نماینده ارشد اتحادیه اروپا هم از این رویکرد آمریکا در عدم تلاش برای احیای برجام، انتقاد کند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی