تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

سایۀ تردید بر سیاست خارجی

آنچه بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی سایه انداخته است، همان تردید و تذبذب و دو‌دلی است که انعکاس آن در نوعی سیاست پاندولی و نوسان دائمی در دو جهت مخالف، قابل مشاهده است.

کد خبر: ۱۳۲۶۷۲
۱۱:۲۴ - ۰۷ تير ۱۴۰۱

احمد زید آبادی

 

دیدارنیوز ـ احمد زیدآبادی*: سیاست خارجی جمهوری اسلامی همچنان در دو خط موازیِ تعامل و تقابل در نوسان است. این دو خطِ موازی که در دو جهت مغایر با هم حرکت می‌کنند، بازتابی از نوع آرایش نیروهای متنفذ در ساختار نظام است که بخشی از آنها عملگرایی سیاسی را برای حفظ نظام در این شرایط ضروری می‌دانند، بخشی دیگر با تکیه بر اوهام و منافع خاص خود، خواهان تشدید منازعه در همۀ زمینه‌ها هستند و بخش بزرگتری هم بین این دو خط‌ مشی مردد مانده‌اند.

در مجموع اما آنچه بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی سایه انداخته است، همان تردید و تذبذب و دو‌دلی است که انعکاس آن در نوعی سیاست پاندولی و نوسان دائمی در دو جهت مخالف، قابل مشاهده است.

تردید و به خصوص خلاص نشدن از دغدغۀ دائمی آن، معمولاً بدترین سیاست است و نه فقط سبب از دست رفتن فرصت‌ها می‌شود بلکه با فرسایشی کردن امور، بحران‌ها را روز به روز عمیق‌تر می‌کند.

از همین رو، همۀ آنچه این روزها در مورد ازسرگیری مذاکرات اتمی در قطر و میانجیگری عراق بین تهران و ریاض مطرح شده است، به نظرم موضوعی تضمین شده با نتایج قطعی و روشن نیست و به دلیل شک و تردیدهای حاکم بر تصمیم‌گیران کشور، چه بسا در گام بعدی، به سمتی کاملاً مخالف روند اعلام شده، میل پیدا کند.

غلبه بر تردید برای ورود به یک مسیر تازه و متفاوت، همواره مهمترین چالشِ پیشِ رویِ انسان‌ها بخصوص سیاستمداران است و بدون رسیدن به نظری روشن و عزمی راسخ و اراده‌ای قاطع و روشی مصمم، هیچ سیاستی به سرانجام نمی‌رسد.

*روزنامه‌نگار  و فعال سیاسی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی