تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
عربستان آمادگی خود را با برگزاری گفتگو در سطح دیپلماتیک اعلام کرده است

خطیب‌زاده: تا همه چیز توافق نشود، هیچ چیز توافق نمی‌شود

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به اینکه امیرعبداللهیان، وزیر خارجه در نشست وزرای امور خارجه کشورهای حاشیه خزر شرکت می‌کند، گفت که زمان و مکان برگزاری دور جدید «مذاکرات برجام» قطعی شده است. او گفت: تا همه چیز توافق نشود، هیچ چیز توافق نمی‌شود. ما صبر می‌کنیم تا ببینیم در هفته‌های آینده چه تحولاتی رخ می‌دهد. همه اقدامات ایران بازگشت پذیر است.

کد خبر: ۱۳۲۵۸۹
۱۱:۱۵ - ۰۶ تير ۱۴۰۱

خطیب‌زاده: زمان و مکان برگزاری دور جدید «مذاکرات برجام» قطعی شده است

دیدارنیوز: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: زمان و مکان برگزاری دور جدید مذاکرات برجام قطعی شده است، اما چند ساعت زمان دهید تا تصمیم نهایی اعلام شود. زمان طی روز‌های آتی در همین هفته است.

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز ضمن اعلام خبر سفر وزیر امور خارجه به ترکیه و پس از ترکمنستان برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشور‌های حاشیه خزر و پس از ارائه گاه شمار دستگاه دیپلماسی در هفته گذشته، در پاسخ به این سوال که در سفر نخست وزیر عراق به ایران چه موضوعاتی مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: سفر آقای الکاظمی از پیش تعیین شده بود. در خصوص پروژه‌ها توافق خوبی شد. مراودات مردمی و سایر موضوعات مورد بحث قرار گرفت و این متعاقب سفری است که ویزر امور خارجه عراق به ایران داشتند. یکی از نکات مهم این سفر نقش عراق در گفتگو‌های ایران و عربستان است. آقای الکاظمی نکاتی را از عربستان به ما منتقل کرد. آنچه ما شنیدیم این است که عربستان آمادگی خود را با برگزاری گفتگو در سطح دیپلماتیک اعلام کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا زمان و مکان نشست مذاکرات برجام مشخص شده است، گفت: زمان و مکان قطعی شده است، اما چند ساعت زمان دهید تا تصمیم نهایی اعلام شود. زمان طی روز‌های آتی در همین هفته است.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که برخی رسانه‌های عربی اعلام می‌کنند که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حامل پیام جدیدی از آمریکا نبوده است، گفت: آقای بوررل پس از تماس‌های اخیر به ویژه قبل و بعد قطعنامه شورای حکام تلاش کردند مذاکرات ادامه پیدا کند و ما از نقش اتحادیه اروپا تشکر می‌کنیم. در تماسی آقای بوررل گفتند مذاکرات براساس بسته پیشنهادی ایران ادامه پیدا کند. آقای بوررل گفتند آمریکا تعهد داده به مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کند. اینکه در محتوا و شکل در هر دو حوزه توافقاتی شده را تائید می‌کنم، اما براساس آن برنامه ریزی که آمریکا خواهد آمد و در عمل نشان می‌دهد که از میراث ترامپ فاصله گرفته است. ما با این تعهد می‌رویم که این موارد مورد بحث را در کمترین زمان ممکن رفع کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص موضع تهران به تنش میان دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان در رابطه با منابع گازی گفت: ما موضوعات داخلی عراق را با حساسیت پیگیری می‌کنیم، اما این موضوعات به خود عراق مرتبط است. ما همواره خواستار همکاری و هم اندیشی طیف‌های مختلف عراق و دولت مرکزی با بخش‌های مختلف بوده‌ایم. امیدواریم این تنش‌ها کاهش یابد.

خطیب‌زاده در واکنش به حضور معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا در کمپ مجاهدین خلق و همچنین اینکه گفته شده اگر جمهوری خواهان مجددا به سر کار بیایند باز هم از برجام خارج خواهند شد، گفت: آمریکایی‌ها نه به حاکمیت کشور‌ها احترام می‌گذارند و نه تروریستی بودن گروهک‌ها برای آن‌ها مهم است و تنها نفع حزبی و شخصی برای آن‌ها مهم است. ایران همواره از مسیر‌هایی که باید نقض‌ها را پیگیری کرده است. درباره تضامین آمریکا نشان داده که تا چه میزان غیرقابل اعتماد است و به آنچه امضا می‌کند و تعهد می‌کند پایبند نیست و نشان می‌دهد از همه ابزار‌ها استفاده می‌کند که تعهدات را انجام ندهد.

وی ادامه داد: با قاطعیت و جدیت این مذاکرات را با فرض عدم اعتماد قطعی با طرف آمریکایی جلو بردیم. بزرگ‌ترین تضمین برای ملت ما توانمندی‌های خودشان است. طرف مقابل یک بار خروج انجام داد و دید در هیچ حوزه‌ای یک گام عقب نمی‌نشینیم و می‌توانیم قدم‌های بیشتری برداریم. اگر امروز قدم‌های بیشتری برنمی‌داریم از باب نخواستن است نه نتوانستن.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که با توجه به سخنان آقای الکاظمی در نشست مشترک با رئیس جمهور کشورمان آیا نخست‌وزیر عراق حامل پیامی از مصر به ایران یا بالعکس بوده است، گفت: ایران و مصر دو کوشر تاریخ ساز و تمدن ساز هستند. هرگونه ارتقای روابط میان تهران و قاهره انتفاع برای جهان اسلام خواهد داشت و ایران از پیشرفت و ارتقای روابط استقبال می‌کند. 

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا در جریان دور جدید مذاکرات اقداماتی در حوزه هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد، گفت: تا همه چیز توافق نشود هیچ چیز توافق نمی‌شود. ما صبر می‌کنیم تا ببینیم در هفته‌های آینده چه تحولاتی رخ می‌دهد. همه اقدامات ایران بازگشت پذیر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین تحولات مرتبط با کشتی ایرانی توقیف شده در یونان گفت: دادگاه یونان حکم اولیه را در مسیر درست عمل کرد و دزدی دریایی را متوقف کرد و امیدوار هستیم این مساله عمل شود و کشتی با نفت آزاد شده به مسیر خود ادامه دهد. در خصوص کشتی‌های یونانی هم مراحل قانونی در حال طی شدن است و دسترسی کنسولی به افراد حاضر در کشتی داده شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که برخی اظهارات مقامات سعودی با روند کاهش تنش دوجانبه همخوانی ندارد، چشم‌انداز گفتگو‌های دو کشور با وجود این اظهارات چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: ما البته مقامات عربستان را همواره به عدم بیان اظهاراتی که در فضای خصوصی خلافش را می‌گویند دعوت کرده‌ایم. تا امروز هم این کشور به توافقات صورت گرفته عمل کرده است و پرونده‌های اختلافی هم مهم هستند و باید در جای خودش مورد بررسی قرار بگیرد.

خطیب‌زاده در پایان این نشست ضمن اعلام پایان ماموریت خود در سمت سخنگویی وزارت امور خارجه اعلام کرد که از جلسه آینده ناصر کنعانی وظیفه سخنگویی دستگاه دیپلماسی را به عهده خواهد گرفت.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی