تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
جواد نیکبخت:

مفهوم "پان "و تعریف لفظی، کاربردی و مصداقی آن

یکی از اصطلاحاتی که بدون دانستن معنی تحت‌اللفظی وتعریف علمی و یا مفهومی برای خفه‌سازی هر صدائی و خصوصا عدالت‌طلبان بکار می‌رود، عبارت "پان" است. در این یادداشت بر آنم نگاهی درست به معنی و مفهوم و کاربرد بین‌المللی و مصداقی" پان" بیندازیم.

کد خبر: ۱۳۱۷۱۵
۱۷:۳۳ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۱

مفهوم
 
دیدارنیوز ـ جواد نیکبخت*: "پان" کلمه (nav) در زبان یونانی به معنی همه و یا در برگیرنده همه چیز می‎‌باشد. این عبارت در تعریف جامعه شناسی یونانی" همه را در همه جوانب بر اساس خواسته خود پنداشتن و خارج از پندار خود را به هیچ انگاشتن است". افراد پان طرفدار عدم برابری افراد بوده و خود را به واسطه نژاد و یا هر ویژگی دیگر از سایر انسان‌ها برتر می‌دانند. در تعریف و کاربرد مصطلح بین المللی، "پان به افراد قوم یا ملت عموما حاکم یا صاحب قدرت گفته میشود که با دست یازیدن به شیوه‌های مختلف، دیگر افراد یا اقوام و ملل را اجبار به پذیرش حاکمیت، فرهنگ و زبان و دیگر شاخصه‌های خویش و همرنگ سازی نماید.

از لحاظ مصداقی در کشور ما اولین جمعی که اتفاقا با افتخار خود را ملقب به عبارت پان نمودند جمعی ماسون با هدایت و ایدئولوگی محسن پزشگپور بود که خود را پان ایرانیست‌ها نامیدند و مورد حمایت همه جانبه، گماشته انگلیس و عوامل اش قرار گرفتند نکته علنی اساسی در مانیفست این جمع باستانگرایان متوهم اولا نابرابری آن‌ها به عنوان بازماندگان قوم آریایی با تمامی ملل دیگر و دوم تورک و عرب ستیزی سوم ادعای ارضی بر سرزمینهائی بودکه حتی شاه و منجی موعودشان کوروش بر آن‌ها حاکمیت نداشتند. این ساختار با انقلاب ۱۳۵۷ ملت ایران بر علیه ظلم و تبعیضات تک ملتی و مرکز گرائی و افکار ضد باور‌های اعتقادی ملل این سرزمین تا مدتی رنگ باخت و این اذناب همراه قبله عالم شان فرار کردند چرا که انقلاب متبلور از اراده ملت، بجای توهمات باستانگرائی، استقلال، آزادی، رفع تبعیض و برابری میخواستند و معیارشان " وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ " بود. اما آن‌ها با گذر زمان با نام موجه تری و اینبار با تئوریسینی، چون سید جواد طباطبائی به نام ایرانشهری تجدید ساختار کردند. شاخه برون مرزی آن‌ها صریحا و درون مرزی آن‌ها تلویحا در آرزوی برگشت دوره ستم شاهی سعی در استحاله آگاهی و مطالبه گری ایجاد شده بودند و هستند افرادی مثل کوروش زعیم با کمال وقاحت با پرچم سلسله منحوس وبا نماد نابرابری دستشان در داخل کشور فعالیت و عکس جمعی منتشر میکنند این‌ها و همفکران خارج نشینشان برای تجدید ساختار برتری نژادی متوهمانه شان. حاضرند کشور را بسوزانند. جالب اینکه دختر همین لیدر ایرانشهری به عنوان مشاور و عضو تیم آمریکائی مذاکره کننده هسته‌ای جلو هئیت ایرانی نشسته و مذاکره می‌نماید. بودن همچن افرادی برای هر جامعه‌ای و حتی جامعه بشریت خطرناک است، اما آنچه باعث ناراحتی و نگرانی مضاعف میگردد نفوذ عمیق این افراد و افکار در ساختار‌های اجتماعی داخلی و استحاله و استفاده ابزاری از افرادی است که با نام و ارزشهائی چون" إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ " شروع کرده اند و باور داشتند" قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحی‏ إِلَیَّ أَنَّما إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً "آن‌ها را حال به جائی رسانده اند که به پرستش شخصیت‌های اوهامی ۲۵۰۰ سال قبل برخاسته اند و سر پرستش آن حتی با خدا باوران مجادله میکنند در کشوری که بنام مبارزه با ظلم و برقراری عدالت صد‌ها هزار جان و جانباز و عمر بدل داده است وزیرش کلیدداری مقبره اوهامی را وظیفه خود تعریف می‌کند.

ملل این کشور از هر نژادی قرن‌ها در کنار هم بشکل ممالک محروسه همزیستی داشتند و از عهد مشروطیت تا حال نیز در راستای آرمانهائی دوشادوش یکدیگر در تلاش و جانفشانی بودند، اما باستانگرایان بدنبال برگشت به دوران حکومت کودتائی مذبوحانه در حال رهبر تراشی هستند که ملت از آن گذشته و به حقوق انسانی و شهروندی خود واقف شده اند و تلاش مذبوحانه آن‌ها اتفاقا بر خلاف ادعایشان دقیقا در راستای اختلاف افکنی و ایجاد جریانات تجزیه طلب میباشد و باید به دلسوزان واقعی ملت هشدار داد که تهدید واقعی را در فعالیت‌های این پان ایرانیست‌ها جستجو کنند اصولا تورک‌های این سرزمین نه در دوران حاکمیتشان ونه الان جز جانفشانی برای این خاک و مردم و باور‌ها و اعتقاداتش، نه به فکر تحمیل خود و فرهنگ و زبان خویش به عموم مردم کشور بوده و نه هستند و نه بخواهند دارای موقعیتی هستند که بتوانند. پس اطلاق و چسبانده پان تورک به آن‌ها جز فرار به جلو، تخطئه چیز دیگری نیست.

مسئله مهمتر، افکار و اعمال احتمالی اینهاست که رنگ و بوی فاشیستی میدهد که اگر فرصت پیدا کنند جای بسی نگرانی خواهد بود اصولا فاشیست به کسانی اطلاق میشود که در یک موقعیت برابر و مشخص نسبت به خانواده، همسایه یا همکار یا همشهری و هموطن و یا نوع بشر حقوق و امتیاز بیشتری داشته و بر او مسلط و حاکم باشد و از این تبعیض و سلطه گری وجدانش آزرده نگردد و در صورت عدالت خواهی و حق طلبی احساس ناراحتی و مخالفت کند این فاشیسم مخفی بوده که با فرصت و مطالبه گری جدی عدالت، پتانسیل آن را دارد علنی گردد.

*فعال اجتماعی ترک

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی