تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

پنج عضوغیردائم جدید شورای امنیت مشخص شدند؛ سازوکار رأی‌گیری چگونه است؟

شورای امنیت متشکل از ۱۵ عضو است که پنج عضو آن به نام‌های آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه اعضای دائم آن محسوب شده و هرکدام دارای حق وتو هستند. در هر دوره از ۴۸ ساعت پیش از آغاز رأی‌گیری اسامی کشور‌های نامزد مشخص می‌شوند و محلی نیز برای پیشنهاد اسم سایر کشور‌ها بر روی برگه‌های رأی وجود دارد.

کد خبر: ۱۳۱۳۴۷
۰۹:۰۳ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۱

پنج عضوغیردائم جدید شورای امنیت مشخص شدند؛ سازوکار رأی‌گیری چگونه است؟

دیدارنیوز: پنج کشور موزامبیک، اکوادور، سوئیس، جمهوری مالت و ژاپن از اول ژانویه ۲۰۲۳ به جمع اعضای تصمیم‌گیر نهاد مسئول سازمان ملل متحد در زمینه صلح و امنیت جهانی ملحق خواهند شد.

عبدالله شاهد، رئیس مجمع‌عمومی سازمان ملل در جلسه روز پنجشنبه ۹ ژوئن، نتایج رأی‌گیری اعضای غیردائم شورای امنیت را اعلام کرد.

سازوکار عضویت غیردائم در شورای امنیت سازمان ملل چگونه است؟
شورای امنیت متشکل از ۱۵ عضو است که پنج عضو آن به نام‌های آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه اعضای دائم آن محسوب شده و هرکدام دارای حق وتو هستند.

ده کشور نیز به‌عنوان اعضای غیردائم شورای امنیت توسط ۱۹۳ عضو سازمان ملل به مدت دو سال انتخاب می‌شوند.

در هر دوره از ۴۸ ساعت پیش از آغاز رأی‌گیری اسامی کشور‌های نامزد مشخص می‌شوند و محلی نیز برای پیشنهاد اسم سایر کشور‌ها بر روی برگه‌های رأی وجود دارد.

نتایج رأی‌گیری روز پنجشنبه چگونه بود؟
نامزد‌ها امسال برای پنج کرسی در سه گروه منطقه‌ای با یکدیگر رقابت کردند: دو کرسی برای کشور‌های آفریقایی و آسیا-اقیانوسیه، یک کرسی برای آمریکای لاتین و کارائیب، و دو کرسی برای اروپای غربی و سایر کشورها.

پنج کشور تازه منتخب به همراه کشور‌های آلبانی، برزیل، گابن، غنا و امارات عربی متحده ۱۰ عضو غیردائم شورای امنیت را تشکیل خواهند داد

این کشور‌ها پایان سال جاری میلادی جایگزین اعضای فعلی یعنی هند، ایرلند، کنیا، مکزیک و نروژ خواهند شد..

در مراسم رأی‌گیری امروز، ۱۹۲ کشور عضو سازمان ملل شرکت کردند که در نهایت پنج عضو منتخب با اختلاف توانستند به عضویت این شورا دربیایند.

در گروه آفریقا و آسیا -اقیانوسیه، موزامبیک ۱۹۲ رأی به دست آورد و برای اولین‌بار به عضویت این شورا در آمد. ژاپن نیز توانست ۱۸۴ رأی به دست آورد، ولی مغولستان تنها موفق به کسب سه رأی شد.

اکوادور، تنها نامزد آمریکای لاتین و کارائیب، ۱۹۰ رأی به دست آورد و دو کشور هم به عضویت آن رأی ممتنع دادند.

سوئیس نیز یک تازه‌وارد به شورا خواهد بود. این کشور ۱۸۷ رأی و مالت ۱۸۵ رای دریافت کردند که دو کشور به آن‌ها رأی ممتنع دادند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی