تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
گزارش دیدار از اظهارنظر‌های متفاوت درباره وضعیت این روز‌های کووید ۱۹

کرونا می‌ماند یا می‌رود؛ مساله این است

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید حداقل تا ۲ ماه آینده نگرانی بابت سویه جدید کرونا در کشور وجود ندارد، اما از سوی دیگر عضو کمیته علمی کشوری کرونا معتقد است:پیش بینی از موج جدید برای تابستان و زمستان، کار صحیحی نیست.

کد خبر: ۱۳۱۰۸۵
۱۰:۱۶ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۱

کرونا می‌ماند یا می‌رود؛ مساله این است

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در هفته اخیر و حتی تجربه یک روز بدون فوتی خبر‌های نوید بخشی برای همه بود، اما اظهارنظر‌های متفاوت درباره شرایط پیش رو از سوی اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا جامعه را دچار سردرگمی کرده است هر چند که مدتهاست که برخی از مردم موضوع فاصله گذاری‌های اجتماعی و زدن ماسک را دیگر جدی نمی‌گیرند و شاید همین بی توجهی‌ها فرصتی دوباره برای توانمند شدن ویروس کووید ۱۹ باشد.

با اینکه عباس شیراوژن معتقد است تا ۲ ماه آینده نگرانی بابت سویه جدید کرونا در کشور وجود ندارد، اما این احتمال را هم مطرح می‌کند که در دنیا با سویه جدیدی مواجه شویم، زیرا درصد زیادی از مردم دنیا هنوز واکسن نزده‌اند و این موضوع می‌تواند باعث چرخش ویروس و انتقال بیماری شود، اما در نهایت روی این موضوع هم تاکید دارد، در دنیا هم سویه جدیدی که نگران کننده باشد، مشاهده نشده است.

اما مسعود یونسیان، عضو کمیته علمی کشوری کرونا نظر متفاوتی نسبت به شیراوژن دارد و می‌گوید: در مناطقی مانند آمریکا، غرب اقیانوس آرام و آفریقا، مواردی از افزایش نسبتاً قابل ملاحظه کرونا داریم که شاید در این کشورها، موج جدیدی ازاین ویروس در راه باشد.

از سوی دیگر ویروس شناسان و محققان می‌گویند اگرچه هنوز واریانت غالب در اکثر کشور‌ها و ایران، اومیکرون است، اما زیرسویه‌هایی در آفریقای جنوبی تحت عنوان BA۴ و BA۵ شناسایی شده است. در کشور‌هایی که زیرسویه قبلی آن‌ها BA۱ بوده می‌تواند موجب افزایش موارد کرونا باشد، اما در کشور ما بر اساس گزارش‌های دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و انستیتو پاستور ایران، زیرسویه غالب، BA۲ بوده و به نظر می‌رسد کشور‌هایی که با این زیرسویه درگیر بوده اند در برابر زیرسویه‌های جدید، مقاومت خوبی نشان داده اند.

تجربه تلخ روز‌های پایانی سال ۹۸ و آغاز کرونا با اظهار نظر‌ها غیرکارشناسی برخی از مسوولان و کارشناسان سبب شد موجی از اطلاعات غلط و ناکارآمد در میان مردم دست به دست شود و همین موضوع خیلی از مبتلایان را به کام مرگ کشاند از این رو این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه به محض مشاهده اولین سیگنال ها، موج جدید کرونا اعلام می‌شود، روی این نکته تاکید دارد که پیش بینی از موج جدید برای تابستان و زمستان هم کار صحیحی نیست.


بیشتر بخوانید: کرونا رو به صفر، آبله میمونی رو به رشد


کرونا هست، هشیار باشید

چند شب پیش برداشتن ماسک‌ها در برنامه خندوانه رامبد جوان در روز‌هایی که آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا کمتر شده بود، تصور رفتن و خاتمه یافتن کووید ۱۹ را در اذهان عمومی تقویت بخشید و البته واکنش تند مسوولان وزارت بهداشت را هم به دنبال داشت، زیرا به گفته متخصصان با توجه به بروز زیرسویه‌های مختلف در کشور‌های آفریقایی کرونا همچنان در دنیا به حیات خود ادامه می‌دهد و فعلا پایانی برای این ویروس نمی‌توان متصور شد.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا هم یکی از کسانی بود که نسبت به این حرکت برنامه خندوانه عکس العمل نشان داد و در اظهارنظری می‌گوید: افرادی که در برنامه‌های تلویزیونی در مورد موضوعات مربوط به سلامتی صحبت می‌کنند، باید تخصص لازم در این زمینه را داشته باشند یا بر اساس منابع موثق اظهار نظر کنند.

حمیدرضا جماعتی، هم با اشاره به اینکه بر اساس پیش بینی‌های متخصصان به نظر می‌رسد که تا سه ماه آینده موج جدیدی از کرونا و افزایش چشمگیری در ابتلاء به این بیماری نداشته باشیم و، اما بعد از آن و در فصول سرد سال، نمی‌توان پیش بینی کرد که چه اتفاقی خواهد افتاد این موضوع را تاکید کرد که کم شدن آمار به معنای پایان کرونا نیست.

طبق آماری که چندی پیش در رسانه‌ها اعلام شد حدود ۱۴ میلیون از مردم حتی دز اول واکسن خود را هم دریافت نکرده اند و این یعنی آن ایمنی جمعی که متولیان بهداشت از آن صحبت می‌کنند هنوز اتفاق نیفتاده از این رو جماعتی در صحبت هایش روی این موضوع تاکید داشت که توصیه کمیته علمی کشوری کرونا این است که گروه‌های پرخطر مانند سالمندان، بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند و یا دارو‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، نوبت چهارم واکسن کرونا را تزریق کنند.

درست است که پاندمی از مرحله حاد عبور کرده، اما ویروس همچنان در کشور در چرخش است و پاندمی به پایان نرسیده است لذا باید گوش به زنگ باشیم تا دوباره گرفتار نشویم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی