تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
نکاتی مهم برای والدین در بهداشت کودکان

بیماری پنجم در کودکان چیست؟

بیماری پنجم یکی از پنج بیماری مسری رایج دوران کودکی است که باعث تب و بثورات پوستی می‌شود. این اسم به این دلیل است که پس از سپری شدن دوره مسری، کودکان مبتلا به بیماری پنجم اغلب یک بثورات قرمز شدید روی گونه‌های خود تجربه می‌کنند.

کد خبر: ۱۳۰۸۸۶
۰۹:۳۶ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۱

بیماری پنجم در کودکان چیست؟

دیدارنیوز: بیماری پنجم یکی از پنج بیماری مسری رایج دوران کودکی است که باعث تب و بثورات پوستی می‌شود. پس از اینکه پزشکان سرخک، سرخجه، روزئولا، و مخملک را نام نهادند، ظاهراً نام‌های جذابی برای این بیماری نداشتند و آن را بیماری پنجم خواندند.

به نقل از سیناپرس، نام تخصصی این بیماری اریتم عفونی (erythema infectiosum) است، اما این بیماری یک نام عجیب‌تر نیز دارد که به بیماری صورت سیلی زده شده معروف است.

این اسم به این دلیل است که پس از سپری شدن دوره مسری، کودکان مبتلا به بیماری پنجم اغلب یک بثورات قرمز شدید روی گونه‌های خود تجربه می‌کنند. با گسترش آن به بالا تنه، بازوها، ران‌ها و باسن، این الگو در صورت محو می‌شود.

فعالیت بدنی یا حمام کردن می‌تواند بثورات را بدتر کند که ممکن است خارش داشته باشد. گاهی اوقات ممکن است کودک همراه با بثورات درد مفاصل داشته باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

بیماری واقعی ۷ تا ۱۰ روز قبل از بثورات پوستی ایجاد می‌شود و معمولاً آنقدر خفیف است که والدین به سختی به آن توجه می‌کنند. علائم آن شامل تب است که گاهی با سردرد، قرمزی چشم ها، خستگی و گلودرد همراه است. با این حال، در برخی موارد، هیچ علامتی وجود ندارد.

والدین باید در نظر داشته باشند که اگر بیماری پنجم را از فرزند خود بگیرند، ممکن است تا چند هفته درد و تورم مفاصل را تجربه کنند که البته دائمی نیستند.

به گفته پزشکان، بیماری پنجم کار پاروویروس انسانی است که می‌تواند باعث آرتروز نیز شود. این بیماری در کودکان بین ۵ تا ۱۴ سال شایع‌تر است و معمولاً در اواخر زمستان یا اوایل بهار بروز می‌کند. هیچ دارویی بیماری را درمان نمی‌کند.

نگه داشتن فرزندتان در خانه و دادن مایعات فراوان به او بهترین درمان است. یک پماد بدون نسخه مانند لوسیون کالامین می‌تواند خارش را تسکین دهد و استامینوفن تب را خنک می‌کند. تا زمانی که بثورات ظاهر شود، بیماری کودک شما مسری نیست و می‌تواند بدون مشکل به مهد کودک یا مدرسه برود.

اگرچه بیماری پنجم عموماً یک عفونت ویروسی خفیف است، اما برای کودک مبتلا به کم خونی داسی شکل می‌تواند خطرناک باشد. در موارد نادر می‌تواند زندگی جنین را در نیمه اول بارداری نیز تهدید کند.

اگر کودک شما هم کم خونی داسی شکل و هم بیماری پنجم دارد، فوراً به پزشک کودک خود مراجعه کنید. اگر کودکتان به بیماری پنجم مبتلا است او را در خانه نگه دارید تا از ابتلای زنان باردار یا سایر افراد مستعد جلوگیری شود. تشخیص این بیماری را می‌توان از طریق آزمایش آنتی بادی انجام داد.

بیماری پنجم معمولاً در حدود ۱۰ روز سیر خود را طی می‌کند. بثورات ممکن است چندین هفته پس از آن دوباره ظاهر شوند و در اثر نور خورشید، تب، گرما یا حتی استرس تشدید شوند، اما نشانه بازگشت بیماری نیستند. اگر تب کودک شما بیش از چند روز طول کشید، با پزشک اطفال تماس بگیرید.

همانطور که در مورد اکثر بیماری‌های عفونی صدق می‌کند، بهترین راه برای به حداکثر رساندن شانس کودک شما برای اجتناب از این بیماری اینست که مطمئن شوید که دست‌های خود را به طور منظم می‌شوید و یا از فنجان یا ظروف غذای مشترک استفاده نمی‌کند.

مترجم: لنا می‌آبادی
منبع: consumer

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی