تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ گزارشگر الجزیره: سکوت تل‌آویو چیز جدیدی نیست
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ گزارشگر الجزیره: سکوت تل‌آویو چیز جدیدی نیست

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
به تولید واکسن آبله نیاز داریم؟

کرونا رو به صفر، آبله میمونی رو به رشد

جهان در سه سال گذشته تجربه تلخی مانند کووید ۱۹ را پشت سر گذاشت و حالا ظهور دوباره ویروس جدیدی به نام آبله میمون خوشی‌های پایان کرونا را برای همگان ناخوش کرده است.

کد خبر: ۱۳۰۵۷۱
۱۲:۲۱ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۱

 

کرونا رو به نزول، آبله میمونی رو به ظهور

 

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: محققان می‌گویند بیش از پنج سال است که نسبت به همه گیری ویروس آبله میمون هشدار داده اند، اما دولت‌ها به آن توجهی نداشته اند، نکته اینجاست تولد ویروس ناشناخته کووید ۱۹ در روز‌های پایانی سال ۱۳۹۸ و آغاز سال ۲۰۲۰ آنقدر شرایط زندگی را برای همگان سخت و دشوار کرد که نه فقط دولت‌ها بلکه مردم عادی هم مجالی برای اندیشیدن یا سر و کله زدن با ویروس آبله میمونی را نداشتند، اما حالا که ویروس دوست نداشتی کرونا کمی عقب نشینی کرده است بی توجهی به ویروس آبله میمون شاید دردسر جدیدتری را برای دولت‌ها ایجاد کند از این رو توجه بیشتر به توصیه ویروس شناسان و محققان می‌تواند جلوی اتفاق‌های بدتر مانند کرونا را بگیرد.

سپتامبر ۲۰۱۸ نخستین تاریخی بود که محققان درباره باز شدن پای ویروس آبله میمونی در میان مردم هشدار دادند البته همان موقع صحبت‌ها روی این محور بود که کسانی که واکسن دریافت کردند در قبال این ویروس ایمنی دارند، اما به شرطی که حمله‌های بیولوژیکی در میان مردم اتفاق نیفتد.

این خبر چند روز نقل مجلس بود، اما خیلی زود فراموش شد تا ۱۹ ژوئن ۲۰۱۹ که گروهی از متخصصان بریتانیایی و بین‌المللی تخمین زدند که حدود ۷۰درصد از مردم جهان به دلیل اینکه واکسن آبله نزده‌اند، در برابر آبله میمون آسیب‌پذیر هستند. در واقع در بریتانیا بعد از اینکه آبله حدود ۴۰ سال پیش ریشه‌کن شد، واکسیناسیون آن هم مدتی بعد متوقف شد.
آخرین واکسن‌های آبله در سال ۱۹۷۱ به مردم بریتانیا ارائه شده است و این وضعیت جمعیت این کشور و هر کس دیگر را که واکسن آبله دریافت نکرده است، در برابر آبله میمون بدون ایمنی و شکننده کرده است.

هشدار‌ها برای پیشگیری از آبله میمونی در سال ۲۰۲۰ هم اعلام شد و نخستین نهادی که نسبت به آن واکنش نشان داد سازمان بهداشت جهانی بود که محققان و کارشناسان این سازمان بعد از مدت‌ها تحقیق احتمال افراد واکسینه شده را به آبله میمون را نزدیک به صفر اعلام کردند و نسبت به کشور‌هایی که روند واکسیناسیون آبله را قطع کردند واکنش دادند و از آن‌ها خواستند کار واکسیناسیون را دوباره آغاز کنند.


بیشتر بخوانید: پای آبله میمون به ایران رسیده است؟


ایران و آبله میمون و تولید واکسن ...

نگرانی از ورود این ویروس به ایران و عدم تکرار روز‌های تلخ کرونا سبب شده متولیان بهداشت کشور بی تفاوت از کنار این ویروس نگذرند چند روز پیش انستیتو پاستور اعلام کرد که نخستین تست ابتلا به آبله میمونی در این مرکز مثبت شده است و بعد هم آمار مبتلایان به سه نفر رسید و در نهایت خبر‌های ابتلا و رد آن سبب شد تا روز یکشنبه رحیم سروری، رییس انستیتو پاستور ایران از تامین کیت‌های غربالگری آبله میمونی خبر دهد و بگوید: دانشگاه‌های علوم پزشکی منتخب در صورت تشخیص موارد مشکوک در آزمایشات غربالگری، نمونه‌ها را برای بررسی تکمیلی به انستیتو پاستور ارسال خواهند کرد.

او در توضیح بیشتر گفت: با توجه به شیوع بیماری آبله میمونی در کشور‌های مختلف و لزوم آمادگی شبکه آزمایشگاهی تشخیص مولکولی کشور جهت تشخیص بهنگام موارد مشکوک احتمالی، انستیتو پاستور ایران کیت غربالگری اولیه اورتوپاکس ویروس را طراحی کرده و آماده توزیع به آزمایشگاه‌های منتخب شبکه آزمایشگاهی کشور است.

همان روز یعنی یکشنبه هشتم خرداد مصطفی قانعی، رئیس اسبق انستیتو پاستور ایران و دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری ریاست جمهوری با تاکید روی ایمن زایی واکسن آبله در برابر آبله میمون این قول را داد که اگر نیاز به واکسن مجدد باشد برای درخواست سفارش اقدام می‌کنیم و ایران هم این قابلیت را دارد در مدت ۳ تا ۶ ماه واکسن آبله را در حجم انبوه تولید کند.

بر اساس اخبار منتشر شده معمولا کسانی که پیش‌تر واکسن آبله را تزریق کرده‌اند تا ۸۵ درصد نسبت به این ویروس ایمنی خواهند داشت؛ اما نکته مهم این است که واکسیناسیون عمومی زمانی انجام می‌شود که همه‌گیری بیماری پیش آید؛ درحالی که اکنون سازمان بهداشت جهانی یا سایر نهاد‌های بهداشتی مهم، توصیه‌ای به تزریق همگانی واکسن آبله در هیچ کجای دنیا نداشتند.

اگر ضرورت ایجاد کند که شرکت‌های معتبر مانند انستیتو پاستور بخواهد تولید واکسن را در دستور کار خود قرار دهد نباید دوباره تجربه موازی کاری‌های تولید واکسن کرونا را اینبار هم اجرا کنیم ورود ده‌ها شرکت خصوصی مانند "برکت" که تاکنون حتی یک واکسن هم تولید نکرده اند نه تنها به شرایط موجود کمک نمی‌کند بلکه چه بسا شرایط را سخت‌تر هم بکند؛ از این رو بهتر است مسوولان بنیاد برکت، سایر شرکت‌های تولیدی و حتی محمد مخبر به فکر راه اندازی خط تولید دیگری با صرف هزینه‌های گزاف از جیب مردم نباشند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی