تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
به فرهاد مجیدی و استقلال تبریک می‌گویم

مرزبان: یورگن کلوپ هم یک شبه مربی شد!

علیرضا مرزبان یکی از مربیان باتجربه فوتبال ایران است که سابقه حضور در تیم‌های بزرگ فوتبال ایران مثل پرسپولیس و سپاهان را دارد. گفتگوی دیدار با این مربی از فاصله‌ای دور انجام شد.

کد خبر: ۱۳۰۳۹۴
۱۸:۳۶ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۱

مرزبان به فرهاد مجیدی تبریک گفت

 

دیدارنیوز ـ شقایق آسیایی: علیرضا مرزبان که سال‌ها در فوتبال ایران به عنوان مربی فعالیت داشته، در حال حاضر با چهره‌های نام آشنای فوتبال دنیا مثل آرسن ونگر و والکر فینک در کنگره‌ای درباره ساختارهای جهانی هوش مصنوعی در رشد بازیکنان ٨ تا ١٢ ساله، حضور دارد.

او که روزگاری مربی یورگن کلوپ بهترین مربی حال حاضر لیگ برتر انگلیس، در تیم ماینتس آلمان بوده گفتگوی جالبی در مورد مربی‌گری در لیگ برتر ایران با خبرنگار دیدار انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

صلح جهانی با فوتبال

علیرضا مرزبان در مورد این کنگره گفت: «در این کنگره جهانی مربیان حرفه‌ای از تمام دنیا حضور دارند. طبق برنامه ما هر سه سال، ۲۰ ساعت در این کلاس‌ها شرکت می کنیم که بحث‌های مختلفی چون روانشناسی، فیزیولوژی، تاکتیک و ساختارهای جدید هوش مصنوعی در آن بررسی می شود و مربیان دانش خود را به روز می‌کنند. در این کارگاه‌ها مربیان بزرگی شرکت می‌کنند چون ما بحث فرهنگ‌های مختلف را در پایه ها  بررسی می کنیم. در همین مورد صحبت‌هایی را با آرسن ونگر داشتم که اگر بازیکنی مثل امباپه در آفریقا متولد شده بود نمی توانست به این موقعیت برسد که همه تیم‌های بزرگ دنیا خواهان جذب او هستند. و بحث در این مورد که امکانات و برخورد با بازیکنان نابغه چطور باید باشد؟ شانس برابر در تمام قاره ها برای بازیکنان نابغه وجود ندارد، ما باید راهکاری مناسب برای آن پیدا کنیم. چون فوتبال به عنوان پدیده‌ای است که می تواند صلح جهانی به وجود بیاورد.»

افتخارات استقلال تا سال‌ها در ذهن می‌ماند

مرزبان درباره وضعیت استقلال و اینکه آیا در صورت بی‌شکست ماندن این تیم در پایان فصل باید به آنها جام طلایی هم بدهند نیز  گفت: «به نظر من بالاتر از هر جامی، قهرمانی استقلال است که بعد از چند سال این تیم موفق شد به آن دست پیدا کند. افتخاری که کادرفنی مدریت و بازیکنان استقلال به دست آوردند را با هیچ جامی نمی توان ارزش‌گذاری کرد و تا همیشه هم باقی می‌ماند. این تیم از روز اول رویکرد مثبتی داشت و من فکر می کنم قهرمانی این تیم، از هر جامی مهمتر باشد.»

مرزبان به فرهاد مجیدی تبریک گفت

فوتبال ایران را نمی‌توان با اروپا قیاس کرد

مرزبان در مورد آمار لیگ‌های معتبر دنیا مثل لالیگا، کالچو، بوندسلیگا و لیگ برتر انگلیس که آمار گل زده قهرمان‌های بیشتر آنها بالای ۹۰ بود، معتقد است که  اول در ایران  باید هدف‌گذاری درست شود: «قبل از مقایسه لیگ خودمان با اروپا، باید بدانیم که در آنجا بهترین بازیکن‌های جهان بازی می کنند. از طرفی الان بیشتر کشورها به سمت تفکرات تاکتیکی ایتالیا که پرسینگ هست، حرکت می‌کنند. نمی توانید کیفیت زمین‌ها و شرایط کلی اروپا را با جای دیگری مقایسه کنید. مربیان اروپایی امکانات فنی زیادی در اختیار دارند که با لیگ ایران قابل قیاس نیست. بزرگترین مشکل ما در ایران تیم‌های پایه و بحث هدایت آنها است. اینکه ما چطور با بازیکنی که نبوغ ستاره شدن را دارد، برخورد کنیم؟ برا‌ی همین هم هست که می بینیم فاصله فوتبال آسیا و اروپا اینقدر زیاد است. بحث گل زده و خورده در حقیقت یک بخش از جریان فوتبال است و فاکتورهای زیادی در آن نقش دارد.»

در ترکیب منچستر سیتی، فقط سه انگلیسی بود

در مورد لیگ انگلیس و قهرمان آن نیز صحبت کردیم که یکی از رقبای ایران در جام جهانی قطر است. مرزبان با اشاره به تیم قهرمان لیگ برتر یعنی منچستر سیتی گفت: «اگر فقط بازی آخر را ملاک قرار بدهیم باید توجه کنیم که دو گل را ایلکای گوندوغان به ثمر رسانده، یا باید به کوین دی بروینه اشاره کنیم. پس اگر بخواهیم فوتبال لیگ برتر انگلیس را موشکافی کنیم می‌بینیم که بسیاری از بازیکنان سرشناس این لیگ را فوتبالیست‌های رده بالای سایر کشورها تشکیل می‌دهند. در تیم سیتیهم  فقط ۳ بازیکن انگلیسی در ترکیب اصلی بازی می کنند.»

ستاره‌های پرسپولیس جایگزین نداشتند

مرزبان که سابقه حضور روی نیمکت دو تیم پرسپولیس و سپاهان را دارد در‌مورد دلیل ناکامی این دو تیم در رسیدن به عنوان قهرمانی عنوان کرد که این دو تیم دو مسائل متفاوت داشتند: «پرسپولیس بازیکنان اصلی خودش را از دست داد و بازیکنان جانشین هم در حد و اندازه آنها ظاهر نشدند. آنها برای فهمیدن فلسفه بازی در پرسپولیس به زمان نیاز دارند. به تیم ملی نگاه کنید، دو دفاع وسط و دفاع راست از پرسپولیس آمدند. یک پله جلوتر اگر امیری مصدوم نباشد، پس از آن یک خط جلوتر، از ترابی و طارمی هم می توان نام برد. پس اگر دقت کنید می بينيد حداقل ۶ بازیکن اصلی تیم ملی از پرسپولیس آمده‌اند. همه اینها ستاره‌های تیم بودند که خیلی از آنها یک دفعه از تیم جدا شدند و جایگزینی هم برای آنها وجود نداشت مثل جدایی نوراللهی و بیرانوند! البته پنجره بسته نقل و انتقالات پرسپولیس هم مزید بر علت شد.

در مورد سپاهان هم باید بگویم این تیم گلر اصلی‌اش را از دست داد در حالی که نفر جانشین هم‌رده پیام نیازمند نبود و این یک چالش بزرگ برای سپاهان شد. از طرف دیگر احسان حاج صفی هم یک مهره باارزش برای سپاهان بود و می‌توانست بسیاری از مشکلات را در زمین حل کند. با اینکه جانشین‌های خوبی هم آمدند می بایست در تیمی که ساختارهای مشخص دارد، خودشان را ثابت کنند اما انگار تعریف درستی به آنها ارائه نشد و آنها با وجود اینکه بازیکنان فوق العاده خوبی بودند نتوانستند جایگاه واقعی خود را در ترکیب سپاهان به دست آورند. مثلا مسعود ریگی یا حتی شهریار مغانلو که گاهی در ترکیب بود و گاهی هم نیمکت نشین می‌شد. به نظر من آنها به جایگاه واقعی‌شان نرسیدند و فقط فرشاد احمدزاده بود که زمان بیشتری در زمین حضور داشت.»

قهرمانی استقلال را به فرهاد تبریک می‌گویم 

علیرضا مرزبان با اشاره به نتایج استقلال گفت: «در شرایطی که سپاهان و پرسپولیس خودشان را پیدا نکردند، استقلال روی نوار پیروزی افتاد. بازیکنان هم کم کم احساس بهتری پیدا کردند و انگیزه آنها بیشتر شد و متمرکزتر از سایر تیم ها عمل کردند. اگر بخواهیم تحلیل درستی داشته باشیم استقلال بسیاری از امتیازها را در نیمه دوم کسب کرد. پس مجموعه‌ای از فاکتورهای مختلف است که به نتایج خوب منجر می‌شود. حقیقتا باید به فرهاد، کادر فنی، بازیکنان و هواداران استقلال بابت این قهرمانی، تبریک گفت.

کلوپ هم یک شبه سرمربی شد

مرزبان در رابطه با اینکه چرا بعضی از مربیان ایرانی حاضر نیستند مدتی را به عنوان کمک مربی شروع به کار کنند و دوست دارند همیشه نفر اول و سرمربی باشند، گفت: «همیشه اینطور نبوده که فکر کنیم یک سرمربی، اول کارش باید دستیار باشد، من می‌توانم یکی از مدرن‌ترین مربی‌های جهان را مثال بزنم که‌ در حال حاضر بهترین مربی لیگ برتر انگلیس است یعنی  یورگن کلوپ. او و سیروس دین محمدی شاگردان من در ماینتس آلمان بودند. کلوپ از همان روز اول در لیگ 2 آلمان به عنوان سرمربی کار خودش را شروع کرد. مهمترین مسئله برای یک سرمربی درک اختلافات فرهنگی میان بازیکنان است. او باید اطلاعات درستی از مسائل فنی روز فوتبال دنیا داشته باشد پس از آن هم تعامل درستی با بازیکن و عوامل فوتبال داشته باشد. در دنیای امروز مربیان با دانش بالای فنی داریم و البته به یک بدنساز و یک روانشناسی در کنار تیم هم نیاز است، مثل مربی تمرین‌دهنده و آنالیزور. با این روند می‌بینید که یک سرمربی باید مدیر خوبی باشد و بتواند به عنوان یک لیدر از مهره‌ها بازی بگیرد. در این روند مهم نیست که شما مربی بودید یا نه؟ اگر هدف شما از سرمربی بودن آمد و رفت و شهرت است، قطعا شکست می خورید! یک سرمربی باید با عشق کار کند و جلو برود. درک بالایی از فوتبال داشته باشد و بتواند مسائل را تحلیل کند.

علیرضا مرزبان در پایان با آرزوی سلامتی برای مردم ایران گفت: من باید در چند کنگره دیگر هم حاضر شوم و در حال حاضر برنامه ای برای بازگشت به لیگ ایران ندارم. امیدوارم  مردم ایران همیشه سرفراز باشند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی