تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
ایران می‌تواند از گروهش در جام جهانی صعود کند

اختصاصی؛ هنکه: می‌دانستم فرهاد مربی قابلی می‌شود + ویدیو

میشائیل هنکه مربی سابق استقلال که مدتی را به عنوان کمک پرویز مظلومی در ایران سپری کرد، خاطرات خوبی از ایران به ذهن سپرده و همچنان فوتبال ایران را دنبال می‌کند.  

کد خبر: ۱۳۰۳۳۹
۱۱:۲۵ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۱

میشائیل هنکه

 

دیدار نیوز ـ شقایق آسیایی: میشائیل هنکه مربی سابق باشگاه استقلال در دوران سرمربیگری پرویز مظلومی همچنان از زادگاهش فوتبال ایران را رصد می‌کند. او در گفتگوی اختصاصی و تصویری با دیدارنیوز گفت که چند سال قبل از رفتار متفاوت و بازی حرفه‌ای مجیدی حدس می‌زده که او در آینده مربی قابلی هم می‌شود. گفتگوی ما را با او دنبال کنید.

 

در حال حاضر در کدام باشگاه فعالیت دارید؟

با سلام به شما. مدتی است به عنوان مربی در کادرفنی باشگاه آرمینیا بیله‌فلد مشغول به کار هستم، تیم ما در بوندسلیگای یک حضور دارد. آنجا برنامه‌های تمرینی و کارهای تاکتیکی را طراحی می کنم.

 

لیگ ایران را هم دنبال می کنید، تا جایی که بدانید چه تیمی قهرمان لیگ برتر شده؟

بله، من نتایج لیگ و جدول رده بندی را دنبال می کنم، ولی نمی‌توانم بازی‌ها را به صورت زنده نگاه کنم چون تماشای فوتبال لیگ ایران در آلمان، کار سختی است.

 

نظر شما در مورد قهرمانی استقلال چیست؟

خیلی خوشحالم که استقلال امسال پرقدرت کار کرد. تیم خیلی خوبی دارد.

ویدیوی این گفتگو را اینجا ببینید

 

اگر لیگ ایران را دنبال می کنند حتما می دانند که استقلال ۲۸ هفته بدون شکست، قهرمان لیگ برتر شده و عنوان بهترین خط دفاع لیگ را هم به خودش اختصاص داه است؟

خوشحالم که می‌بینم استقلال با اختلاف نسبت به پرسپولیس قهرمان شد. من همیشه در تلاش هستم که اطلاعات تیمم یعنی استقلال را داشته باشم و از اینکه فهمیدم استقلال با این نتایج قهرمان شد خیلی خوشحال شدم.

 

در دوران حضور شما در استقلال، فرهاد مجیدی کاپیتان تیم بود، آن زمان در او می دیدید که بتواند مربی قابلی بشود؟

فرهاد مجیدی بازیکن خیلی خوبی بود و شخصیت متفاوتی نسبت به سایر بازیکنان استقلال داشت. فوتبال را حرفه ای و باهوش دنبال می کرد و برای من قابل پیش بینی بود که او در آینده مربی قابلی هم خواهد شد.

 

مربی‌های آلمانی متعددی به ایران آمدند مثل رولاند کُخ، ویفرید شفر و خود شما اما به نظر می‌آید نتوانستند به نسبت مربیان کروات موفقیت چندانی به دست آوردند.

من خلاف نظر شما را دارم که عقیده دارید مربیان آلمانی در ایران موفق نبودند. خود من زمانd که در استقلال بودم، ما تیم خوبی داشتیم که جام قهرمانی را هم به دست آورد. باید قبول کنیم که تعداد مربیان صرب و کرواتی که به ایران آمدند، چند برابر آلمانی‌ها بوده، پس طبیعی است که میزان موفقیت آنها بیشتر باشد.

 

حرف شما درست است ولی شاید در کل ایرانی‌ها آن نظم و انضباط حاکم بر فوتبال آلمان و تفکرات مربیان آلمانی را نمی توانند پیاده کنند؟

فکر نمی کنم طرز تفکرات مربیان و مردم ایران خیلی با آلمانی ها خیلی متفاوت باشد.

 

زمان حضور شما در ایران گفته می شد که شما به عملکرد پرویز  مظلومی به عنوان سرمربی انتقاد داشتید، ماجرا چه بود؟

ما خیلی با همدیگر بحث می‌کردیم. به هر حال طبیعی بود که او می‌خواست به عنوان سرمربی نظرات خودش را اعمال کند. یکی از مسائلی که شما هم اشاره کردید به عنوان تفاوت طرز تفکر مربی آلمانی و ایرانی، این بود که من مثل تمام آلمانی‌ها فکر می‌کردم بازیکنان ما باید سخت تر و بیشتر تمرین کنند، اما نظر مظلومی برخلاف این بود.

 

آیا بازیکنان ایرانی که در بوندس‌لیگا هستند مثل سردار آزمون را دنبال می کنید؟

سردار آزمون بازیکن خیلی خوب و با کیفیتی است. فقط من متاسفم که الان تعداد بازیکنان ایرانی در بوندسلیگا کم است. در گذشته بازیکنان بسیار خوبی در بوندسلیگا داشتیم مثل علی دایی در بایرمونیخ که آن زمان من مربی‌اش بودم و با او کار می کردم. با وحید هاشمیان هم که تا مدت‌ها در ارتباط بودم و همینطور مهدی مهدوی کیا که سابقه خوبی در آلمان دارد.

 

علی دایی اتفاقا اخلاقش هم خیلی شبیه آلمانی‌ها بود و از لحاظ نظم و پرتلاش بودن مثال‌زدنی است؟

بازیکنی که می خواهد در بوندسلیگا موفق شود باید خودش را با طرز فکر آلمانی‌ها وفق دهد. همانطور که من وقتی به ایران آمدم خودم را با شرایط لیگ ایران هماهنگ کردم. علی دایی بازیکن خیلی بزرگی و پرتلاش بود برای همین هم در آنجا موفق شد.

 

از دورانی که در بایرن مربی علی دایی بودید خاطره ای از او دارید که با ما به اشتراک بگذارید؟

بله، دایی شوت‌هایی خیلی خوبی داشت و از پشت ۱۸ ضربات خوبی به توپ می زد و گلزنی می کرد.

 

ما هم به عنوان یک ایرانی به علی دایی افتخار می کنیم؟

خب من هم در حال حاضر در باشگاه فوتبال آرمینیا بیله‌فلد هستم، تیمی که زمانی علی دایی در آن بازی می کرد. همچنان او را به نام یک مهاجم گلزن می شناسند. در بایرن مونیخ هم گلهای حساس و خوبی به ثمر رساند.میشائیل هنکه

 

هم گروهی ایران با تیم‌های انگلیس و آمریکا را در جام جهانی چطور می‌بینید؟ خیلی از ایرانی‌ها دوست داشتند ما با آلمان هم‌گروه شویم.

با وجود اینکه گروه سختی به نظر می رسد، اما بازیکنان ایرانی همیشه باکیفیت و باهوش هستند و بازی‌های خوبی را در رقابت‌های بین المللی از خودشان نشان داده‌اند. قبلا هم دیدیم که همه را با بازی‌ها و نتایج شان سورپرایز کردند. آنها باکیفیت و تکنیکی فوتبال بازی می کنند، پس این احتمال هست که بتوانند از گروه خودشان صعود کنند.

 

با توجه به همه مشکلاتی که در ایران برشمردید باز هم دوست دارید به عنوان مربی به ایران برگردید؟

من خاطره خوبی از دوران حضورم در ایران به عنوان مربی دارم، از رفتار آدم‌ها و برخوردی که مردم با من داشتند و کار کردن در ایران واقعا برای من لذت بخش بود. من در بایرمونیخ و بوروسیا دورتموند هم مربیگری کردم، ولی خاطره دربی‌های استقلال و پرسپولیس با ۱۰۰ هزار تماشاگر هیچ وقت از ذهنم پاک نمی شود.

 

شما در یکی از بهترین دوران استقلال مربی آبی‌ها بودید که چند بار پرسپولیس را پشت‌ سر هم شکست داد، برای همین خاطرات خیلی خوبی از استادیوم آزادی دارید؟

در ایران جذابیت دربی این بود که ورزشگاه را به دو قسمت تماشاگر قرمز و آبی تقسیم می‌کردند. در حالی که در آلمان در دربی‌ها تیم میزبان ۸۰ تا ۹۰ درصد از سکو‌ها را دارد و خیلی متفاوت است.

 

در آن دربی‌ها فرهاد مجیدی هم چند بار برای استقلال گل زد؟

تمام گلها را به خاطر نمی آورم، ولی فرهاد مجیدی هر وقت پشت ۱۸ قدم صاحب توپ می‌شد حتما تبدیل به یک موقیت خطرناک می‌شد.

 

خاطره‌ای از ایران دارید که خیلی در ذهن شما مانده باشد؟

بله، در مدتی که در ایران بودم وقتی برای خرید بازار می‌رفتم یا در سفرهای تیم مخصوصا بازی با سپاهان که به اصفهان می رفتیم، فرهنگ مردم ایران و هنر زندگی کردن‌شان را خیلی دوست داشتم و دوست دارم دوباره به ایران برگردم.

 

می توانید به زبان فارسی پیغام‌ بدهید؟

مدت زیادی از حضورم در ایران می گذارد و نمی توانم به فارسی پیام بدهم. الان آمادگی اش را ندارم، ولی سلام من را به مردم ایران برسانید، قطعا بازی‌های تیم ملی را در جام جهانی دنبال می کنم و برای ایران آرزوی موفقیت دارم.

مترجم: کاوه عراقی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی