تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
گزارش زنده خبرنگار دیدار از آبادان/۴۲ کشته و ۳۸ مفقودی

معاون رییس جمهور: مجوز تخریب برای متروپل پیش بینی شده است

ریزش ساختمان ۱۰ طبقه متروپل آبادان ۴۲ کشته داشت و حالا معاون اجرایی رئیس جمهور می‌گوید:: مجوز‌های لازم برای تخریب متروپل پیش بینی شده است و قطعاً کار همچنان ادامه دارد یعنی پس از آوار برداری عزیزان به تخریب باقی مانده سازه اقدام خواهند کرد.

کد خبر: ۱۳۰۱۹۳
۱۳:۴۲ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۱

ساختمان متروپل
دیدارنیوز_ خوزستان: فرماندار شهرستان اهواز گفت: مراسم بزرگداشت جان باختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان در اهواز برگزار می‌شود.

مسعود فلاحی ضمن تسلیت به خانواده جان‌باختگان حادثه ساختمان متروپل آبادان و آرزوی سلامتی برای مصدومان افزود: مراسم بزرگداشت جان باختگان این حادثه ساعت ۱۸ روز شنبه هفتم خردادماه در مصلای مهدیه امام خمینی (ره) اهواز برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: جلسه هماهنگی برای برگزاری این مراسم با حضور ادارات، نهاد‌ها و دستگاه‌های ذیربط جمعه شب در محل فرمانداری برگزار شد. فرماندار اهواز در پایان بر حضور اقشار مختلف مردم در این مراسم تاکید کرد.

***

محمد مخبر دزفولی معاون اول رئیس جمهور از طریق فرودگاه بین المللی آیت الله جمی وارد آبادان شد.پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری خوزستان خبر دادمه  محمد مخبر دزفولی صبح جمعه ۶ خرداد ماه  جهت بررسی ابعاد حادثه ریزش برج متروپل وارد آبادان شده است.

این اتفاق در حالی رخ داده که آبادان شب گذشته را در ناآرامی پشت سر گذاشت و عده‌ای حتی مغازه آجیل‌فروشی متعلق به خانواده عبدالباقی مالک و سازنده برج متروپل را به آتش کشیدند. 

در ادامه عملیات آواربرداری در کانون حادثه، پیکر چند تن دیگر از افراد پیدا شد و به این ترتیب شمار فوتی‌های این حادثه دلخراش به ۲۴ نفر رسید.

****

عصر چهارشنبه ۴ خرداد

به گزارش خبرنگار اعزامی دیدار به آبادان، روز چهارشنبه ۴ خرداد، روند آواربرداری از برج فروریخته متروپل آبادان به کندی پیش می‌رود. با وجود حضور پرتعداد امدادگران و تجهیزات مربوط به آواربرداری، به دلیل وجود خطر ریزش باقی‌مانده این و ساختمان و حتی سازه مجاور، اواربرداری هنوز به سرعت مطلوب نرسیده است.  

بر اساس این گزارش محدوده حادثه از وجود تجمعات بیهوده پاکسازی شده و دسترسی خبرنگاران به افراد مطلع و خانواده‌های آسیب‌دیدگان، کشته‌شدگان و مفقودین حادثه امکان‌پذیر نیست. خبرنگار دیدار فضای پیرامون محل حادثه را امنیتی توصیف کرده و خبر داد که مسئولان این شرایط را برای تسهیل در آواربرداری و دسترسی به زیر آوار ماندگان، مطلوب می‌دانند.

در این رابطه فرماندار آبادان در جمع خبرنگاران گفت: «کندی عملیات آواربرداری به دلیل خطر ریزش‌های بعدی است و با ایجاد استحکام در باقیمانده ساختمان و سازه‌های مجاور عملیات آواربرداری سرعت می‌گیرد.» 

تعداد کشته‌شدگان به ۱۸ تن رسیده که به نظر می‌رسد این تعداد رو به افزایش است. همچنین شمار مصدومان حادثه نیز به ۳۷ تن رسیده است.  آخرین عکس‌ها و ویدیوهای ارسالی خبرنگار اعزامی دیدار به آبادان را اینجا ببینید: 

 
 

 

ریزش متروپل

 

ریزش متروپل

***

ریزش ناگهانی بخش‌هایی از ساختمان متروپل در آبادان سبب مسدود شدن خیابان اصلی امیرکبیر این شهرستان شد.
فرماندار آبادان گفت:  تمامی دستگاه‌ها در منطقه حضور دارند و درحال انجام وظایف خود هستند.
وی گفت: ساختمان درحال ساخت بوده است و احتمال تلفات به دلیل حضور در منطقه مسکونی را دارد.
به گفته فرماندار آبادان دستور تخلیه مناطق اطراف ساختمان داده شده است.
شدت این حادثه به قدری بود که ساختمان‌های اطراف به شدت لرزیدند.  
آتش  نشانان در محل حضور دارند و هنوز ابعاد کاملی از حادثه و علت آن در دست نیست.
براساس  همین  گزارش  علت  ریزش  این  ساختمان ۱۰  طبقه  در  دست  بررسی  است.

***

تعدادی آمبولانس و اتوبوس آمبولانس بعد از گذشت یک روز از حادثه همچنان درحال امدادرسانی به حادثه دیدگان هستند، آتش نشانان در محل حضور دارند و هنوز علت این حادثه از سوی مسئولان به طور رسمی اعلام نشده؛ هرچند که قصور سازنده و مالک پروژه مشخص است.

مدیر عامل هلال احمر خوزستان گفته است: طبق ارزیابی‌های اولیه ساختمان مجاور بنایی که ریزش کرده نیز شرایط پایداری ندارد.

شعبانی ادامه داد: تمهیداتی انجام شده و وارد فاز عملیاتی شده ایم و با توجه به اینکه خیابان منتهی به منطقه عریض نیست مردم همکاری کرده و راه را باز کنند. ساختمان مجاور طبق گزارش‌های اولیه، در حال ساخت است و از لحاظ ایمنی شرایط پایداری ندارد و تمهیداتی برای آن نیز باید اندیشیده شود.

***
در پی ریزش بخشی از برج نیمه کاره متروپل واقع در خیابان امیرکبیر آبادان که صبح دیروز به صورت ناگهانی رخ داد پیمانکار و مالک ساختمان بازداشت شد.

حکم بازداشت مالک ساختمان متروپل را حمید مرانی پور دادستان ویژه آبادان صادر کرده است.

در پی ریزش برج متروپل تاکنون یک نفر کشته و ۱۶ نفر مصدوم شده‌اند.. احتمال افزایش شمار مصدومان این حادثه وجود دارد.

***. سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آبادان از مردم خواست در محل حادثه تجمع نکنند. تاکنون ۴ مصدوم از زیر آوار نجات یافتند، اما احتمال افزایش تعداد مجروحان زیاد است

***
در پی ریزش ساختمان در دست احداث متروپل در آبادان، رئیس کل دادگستری خوزستان دستور بررسی دقیق علت و عوامل حادثه، امدادرسانی به مصدومان و برخورد سریع و قاطع با همه مرتبطان و مسببان حادثه را صادر کرد.

علی دهقانی افزود: ظهر امروز ساختمان چندطبقه در دست احداث در آبادان ریزش کرد که بلافاصله رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان در صحنه حاضر و دستورات مقتضی برای رسیدگی به موضوع صادر شد.

وی از دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خواست تا در کنار رئیس دادگستری و دادستان آبادان، موضوع را تا حصول نتیجه مقتضی پیگیری و نظارت کند.

***
احسان عباسپور فرماندار آبادان ظهر امروز در گفت‌وگویی رسانه‌ای با بیان اینکه ساختمان متروپل در حال ساخت بوده و احتمال تلفات به دلیل حضور در منطقه مسکونی وجود دارد، اظهار کرد: دستور تخلیه مناطق اطراف ساختمان داده شده است.

عباسپور افزود: هم اکنون تمامی دستگاه‌ها در منطقه حضور دارند و در حال انجام عملیات آواربرداری هستند.

شعبانی، مدیرعامل هلال‌احمر استان خوزستان نیز گفت: ۱۱۵ کارشناس فوریت‌های پزشکی از شهرستان‌های آبادان، خرمشهر، ماهشهر و شادگان همراه با دو تیم سگ‌های زنده‌یاب و خودرو‌های ست‌نجات به محل حادثه اعزام و عملیات تخلیه و ایمن سازی صحنه آغاز شده است.

***.

رئیس دادگستری خوزستان گفت: تعداد بازداشت شدگان حادثه فرو ریختن ساختمان ۱۰ طبقه متروپل آبادان به هشت نفر رسید

علی دهقانی افزود: تعداد بازداشت شدگان حادثه متروپل آبادان به هشت نفر رسید که به غیر از مالک و پیمانکار این طرح، ۶ نفر دیگر از نیرو‌های شهرداری آبادان و ناظران این طرح در بین احضار شدگان حضور دارند

رئیس دادگستری خوزستان گفت: دادستان استان و شهرستان پیگیر چگونگی این موضوع هستند و با تمامی عواملی که ترک فعل یا نظارت ناقص داشته باشند برخورد خواهند کرد و پس از بررسی دقیق نتایج به آن به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

***

اسامی فوت شدگان:

۱. طارق قیم ۳۵ ساله

۲. حسین سعیداوی پور ۴۰ ساله

۳. محمد کشفی ۴۰ ساله

۴. مسیح صادقی ۷ ساله

۵. علی نیک‌پور قنواتی

۶. امیر لفتوی

۷. فرد مجهول‌الهویه آقا

***

اعزام تیم امدادی از اصفهان به آبادان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از اعزام تیم ۱۰ نفره امدادی از سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان به همراه خودرو سنگین و تجهیزات نجات به آبادان خبر داد.

منصور شیشه فروش با اعلام این خبر به ایسنا گفت: در پی ریزش ساختمان ۱۰ طبقه در شهر آبادان و کمک برای نجات افراد محبوس، یک تیم ۱۰ نفره امدادی از سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان به منطقه اعزام شد.

وی با اشاره به اینکه تیم امدادی صبح امروز از اصفهان به آبادان اعزام شد، گفت: این تیم امدادی همراه خودرو سنگین نجات مجهز به جراثقال ده تنی، دو خودردی امدادی و تجهیزات نجات به آبادان اعزام شد.

***

دادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان گفت: تاکنون ۱۰ نفر از مقصران حادثه ساختمان ۱۰ طبقه متروپل دستگیر شدند که شهردار فعلی آبادان نیز در میان دستگیر شدگان هست.

صادق جعفری چگنی صبح امروز سه شنبه در گفتگویی رسانه‌ای اظهار کرد: حسین حمیدپور شهردار فعلی و دو شهردار قبلی در بین افراد دستگیر شده هستند.

جعفری چگنی افزود: شناسایی سایر عوامل مقصر در حادثه ریزش برج متروپل آبادان ادامه دارد.

***

احسان عباسپور صبح امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پس از ساعت‌ها تلاش، امدادگران تعداد ۳۰ مفقودی را که در زیر آوار گرفتار شده بودند، زنده از زیر آوار خارج کردند.

عباسپور بیان کرد: این ۳۰ نفر که دچار آسیب دیدگی شده بودند برای درمان به بیمارستان منتقل شدند.

وی یادآور شد: تعداد جان باختگان حادثه ریزش ساختمان مترو پل این شهرستان به ۱۰ نفر رسید.

***

دبیر کانون انبوه‌سازان با بیان این‌که پروژه متروپل حتما توسط یک تیم متخصص اجرا شده است گفت: هر شخص یا ارگانی اعم از شهرداری، نظام مهندسی یا سازنده در این حادثه مقصر بوده باید تاوان بدهد.

فرشید پورحاجت اظهار کرد: پروژه متروپل آبادان بسیار بزرگ بود که قطعا یک تیم متخصص و مهندسان مشاور در آن دخیل بوده‌اند. این‌طور نیست که بگوییم بدون هیچ‌گونه الزامات فنی احداث شده است. اگر غیر از این باشد دستگاه‌های نظارتی مثل شهرداری، سازمان نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان باید پاسخگو  باشند.

وی افزود: باید ببینیم آیا ضوابط و مقررات فنی و مهندسی در پروژه متروپل رعایت شده یا خیر. به نظر من این الزامات رعایت شده اما شاید در جزئیات دچار ایراداتی بوده که باید بررسی شود. فعلا زود است که در این خصوص قضاوت کنیم  و باید منتظر گزارش بررسی علت حادثه بمانیم.

***

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با بیان اینکه احتمالا هنوز تعدادی از شهروندان زیر آوار متروپل هستند، گفت: عملیات جست‌وجو در طبقه همکف و زیرزمین در حال انجام است.

وحید شعبانی، با اشاره به ادامه عملیات در محل حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان اظهار کرد: با توجه به اینکه در این حادثه یک ساختمان ۱۰ طبقه فرو ریخته است، آواربرداری در یکی دو ساعت امکان‌پذیر نیست. از طرف دیگر، با توجه به اینکه قسمت دوم سازه نیز ناپایدار است، کار سخت‌تر شده است و اگر آواربرداری به صورت اصولی انجام نشود، سازه کاملا فرو می‌ریزد و فاجعه انسانی رقم می‌خورد.

***

دومین جلسه ستاد امداد و نجات حادثه متروپل آبادان با حضور وزیر کشور برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری خوزستان، دومین جلسه ستاد امداد و نجات حادثه متروپل آبادان امروز سه‌شنبه ٣ خردادماه با حضور وزیر کشور، رئیس سازمان جمعیت هلال احمر و استاندار خوزستان تشکیل شد.

***

صادق جعفری چگنی در مورد جزئیات ریزش ساختمان ۱۰ طبقه اداری -تجاری متروپل آبادان اظهار کرد: بازداشت شدگان این حادثه ۱۰ نفر شامل شهردار فعلی آبادان و دو شهردار سابق و نیز تعدادی از کارکنان شهرداری و ناظران این پروژه هستند و در جهت برخورد با سایر متخلفان، دستور بازداشت تعداد دیگری نیز صادر شده است.

وی افزود: مالک و پیمانکار اصلی ساختمان که از متهمان بوده و دستور بازداشت وی نیز صادر شده بود و در جریان ریزش ساختمان در محل حضور داشت در جریان این حادثه جان خود را از دست داد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان بیان کرد: همه اجساد برای تعیین هویت، به پزشکی قانونی منتقل شده‌اند.

***

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: تمامی بیمارستان های آبادان برای خدمت رسانی به مصدومان حادثه متروپل در حالت آماده باش بسر می برند.

محمد محمدی افزود: اورژانس آبادان از دقایق ابتدایی حادثه در محل حادثه حضور داشته و مصدومان را به نزدیکترین بیمارستان های محل از جمله بیمارستان امام خمینی و شهید بهشتی منتقل کرده است.
وی با بیان اینکه اکثر مصدومان به صورت سرپایی درمان و مرخص شدند گفت‌: در حال حاضر ۲ مصدوم در بیمارستان امام خمینی و پنج مصدوم در بیمارستان شهید بهشتی بستری هستند که یک نفر از این مصدومان تحت مراقبت ویژه است ولی شرایط مناسبی دارد.
محمدی بیان کرد: بستری شدگان در بیمارستان ها مشکل خاص ندارند و امیدواریم آمار تلفات افزایش نیابد.
وی افزود: امیدواریم عملیات آوار برداری با سرعت بیشتری انجام شود تا بتوانیم به مصدومان احتمالی رسیدگی کنیم.

***

هویت جسد مالک ساختمان متروپل تایید شد

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان از تایید هویت جسد حسین عبدالباقی متهم اصلی و مالک و پیمانکار ساختمان متروپل آبادان خبر داد.

صادق جعفری چگنی اظهار کرد: بلافاصله پس از وقوع حادثه، دستور بازداشت نامبرده و تعدادی از متخلفین و مسببین حادثه از سوی مرجع قضایی صادر شده بود که تعدادی از آن‌ها بازداشت شده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از دادگستری خوزستان، وی افزود: با توجه به‌ کشف اسناد هویتی حسین عبدالباقی، مالک برج متروپل و یکی از متهمین اصلی پرونده در البسه یکی از قربانیان حادثه که غیر قابل تشخیص بوده، دستورات مقتضی جهت تشخیص هویت متوفی از طریق واحد تشخیص هویت فراجا و پزشکی قانونی صادر شد که در نهایت هویت وی مورد تایید قرار گرفت.

***

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اشاره با استقرار ۵۰ دستگاه آمبولانس و آماده‌سازی ۱۰۰ تخت در بیمارستان‌ها، گفت: وضعیت همه مصدومان به جز یک نفر، مساعد است.

دکتر مجتبی خالدی با اشاره به وضعیت ناپایدار ساختمان نیمه فرو ریخته متروپل عنوان کرد: یکی از نگرانی‌هایی که وجود دارد این است که احتمال ریزش ساختمان در هر آن وجود دارد و افرادی هستند که پایین در حال کار هستند. البته نیروی انتظامی خانواده‌های نگران را از محل دورتر کرده است.

***

 اعلام عزای عمومی در آبادان و خرمشهر

در پی حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان حجت الاسلام موسوی‌فرد نماینده ولی فقیه در  خوزستان در پیامی ضمن تسلیت درگذشت جان باختگان حادثه به مردم شهرستان های آبادان و خرمشهر اعلام کرد:  فردا، چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ در آبادان و خرمشهر عزای عمومی خواهد بود.  

***

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه باید با رعایت استانداردها و اصول ایمنی در امدادرسانی و آواربرداری کار در متروپل انجام شود، گفت: احتمال اینکه افرادی که زیر آوار هستند زنده خارج شوند وجود دارد اما هر ساعتی که می‌گذرد این احتمال کمتر می‌شود.

آمار دقیقی از افراد گرفتار زیر آوار وجود ندارد و همیشه در بحران‌ها با این مشکل مواجه هستیم. اکنون هم در این منطقه اگر ساختمان کناری ریزش کند نمی‌دانیم چه تعداد گرفتار خواهند شد. پلیس در حال برنامه‌ریزی است تا مردم از این محدوده دور شوند.

 

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان اعلام کرد: «با توجه به شرایط ناپایدار سازه، متاسفانه حدود دو ساعت پیش بخشی از سازه، حین عملیات آواربرداری فرو ریخت و در پی آن سه نفر از عوامل امدادی دچار جراحت شدند. شرایط برای امداد مقداری سخت است و حضور مردم هم کار را برای ما سخت‌تر می‌کند.»

***

رییس ستاد عتبات عالیات آبادان گفت: موکب های اربعین حسینی با تهیه غذای گرم و ساندویچ تغذیه نیروهای امدادی حادثه ریزش .ساختمان متروپل آبادان را برعهده گرفتند.

مکی یازع اظهار داشت:  در ۲ روز گذشته موکبداران بیش از ۶ هزار وعده غذای گرم و سرد را در ۶ آشپزخانه تهیه و بین  نیروهای امدادی و کمک رسان توزیع کردند.

وی  از فعالیت ۴۰ نیروی جهادی برای تهیه و بسته بندی غذا در موکب های اربعین حسینی آبادان خبر داد و افزود: ایستگاه صلواتی در نزدیکی محل حادثه برای خدمات رسانی به امدادگران و نیروهای خدماتی برپا شده است .

یازع افزود:با توجه به گرمای هوا ۱۰ هزار بطری آب معدنی و ۲ هزار وعده صبحانه تهیه و توزیع شده است ضمن اینکه گروه های مردمی نیز با تهیه آبمیوه و کیک از نیروهای امدادی پذیرایی می کنند.

رییس ستاد عتبات عالیات آبادان  گفت:۶ حسینیه در اطراف محل حادثه برای اسکان نیروهای اعزامی از سایر شهرستان‌ها به آبادان در نظر گرفته شده است و نیروها در موقع استراحت به این مکانها راهنمایی می شوند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی