تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
کارشناس مسائل بین‌الملل اعلام کرد

سفر «النا دوهان» به ایران اقدامی رو به جلو بود

امیر علی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین الملل معتقد است که سفر «النا دوهان» گزارشگر ویژه سازمان ملل به ایران، اقدامی رو به جلو بود اما آمریکا اجازه نمی‌دهد ابزار تحریمش گرفته شود.

کد خبر: ۱۳۰۰۷۴
۰۸:۱۱ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۱

سفر «النا دوهان» به ایران اقدامی رو به جلو بود

دیدارنیوز: یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به انتشار بخش اول گزارش خانم النا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد تاثیر منفی تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران گفت: انتشار این گزارش اقدامی رو به جلو است، اما نمی‌توان انتظار داشت که تغییری در رفتار آمریکا در ارتباط با اعمال تحریم‌های یک جانبه ایجاد شود.

امیر علی ابوالفتح، با بیان اینکه سفر نماینده ویژه سازمان ملل در امور تحریم‌ها به ایران اقدامی مناسب بود و گزارش اولیه‌ای که او از نتایج بررسی‌های خود در این سفر منتشر کرد، حاوی اطلاعات دقیق و دست اولی است، اظهار کرد: خانم «دوهان» در گزارشش به درستی به این موضوع اشاره کرده است که تحریم‌ها چه اثر منفی و مخربی بر معیشت مردم عادی ایران و همچنین وضعیت بهداشت و درمان مردم کشورمان داشته است و انتشار این گزارش حرکتی رو به جلو است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا انتشار این گزارش می‌تواند تغییری در رفتار آمریکا در اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران و دیگر کشور‌ها داشته باشد، تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که تحریم‌ها موثرترین سلاح زرادخانه‌های آمریکا است و حتی از موشک‌ها، بمب‌ها و ناو‌ها برای آمریکا در این قضیه موثرتر است و اینکه انتظار داشته باشیم با انتشار این گونه گزارش‌ها آمریکا اقدام به لغو تحریم‌های یکجانبه خود علیه دیگر کشور‌ها کند، به مانند این است که از یک کشور بخواهیم که خود را «خلع سلاح» کند.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه آمریکا نه تنها تحریم‌ها را کنار نمی‌گذارد، بلکه هر روز آن را پیچیده‌تر می‌کند و با شیوه‌های مدرن، تحریم‌های جدیدی را اعمال می‌کند و راه‌های دور زدن تحریم‌ها را مسدود می‌کند، گفت: بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که انتشار این گونه گزارش‌ها باعث شود که اقدام آمریکایی‌ها در اعمال تحریم‌ها متوقف شود.

ابوالفتح با بیان اینکه انتشار این گونه گزارش‌ها، باعث اطلاع و آگاهی بیشتری افکار عمومی از تاثیر منفی تحریم‌های یکجانبه بر روی ملت‌ها و مردم عادی یک کشور می‌شود، خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها در این گونه موارد تحت تاثیر افکار عمومی قرار نمی‌گیرند و تا آنجا که منافعشان اقتضا کند کار را به جلو می‌برند.

وی با بیان اینکه در حوزه دیپلماسی عمومی، این یک امر موثر و مهم است که نماینده یک نهاد بین المللی با اسناد، مدارک و فکت‌های دقیق اعلام کند که تحریم‌ها چه تاثیراتی گذاشته است و از این اسناد شاید بتوان در آینده در محاکم قضایی علیه آمریکا استفاده کرد، افزود:، ولی اینکه تصور کنیم آمریکایی‌ها به فشار سازمان ملل و شورای حقوق بشر در این زمینه تن می‌دهند، تصور درستی نیست، آمریکا حتی اگر لازم باشد بر اساس منافع از شورای حقوق بشر نیز خارج می‌شود، ولی اجازه نمی‌دهد که ابزار تحریم از آن‌ها گرفته شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی