تیتر امروز

ادعای اسرائیل؛ به حمله ایران
انتقام ایران پس از حمله تروریستی به کنسولگری در دمشق

ادعای اسرائیل؛ به حمله ایران "پاسخ" خواهیم داد/ بایدن: آمریکا به امنیت اسرائیل متعهد است

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شب گذشته (شنبه ۲۵ فروردین) حملات پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام داد.
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست
کارشناس روابط خارجی در گفت‌وگو با دیدارنیوز، علل و عواقب جنگ بین ایران و اسرائیل را بررسی کرد

جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست

بر خلاف غالب پیش‌بینی‌ها، ایران به اسرائیل حمله موشکی و پهپادی مستقیم کرد، حمله‌ای که ممکن است پیامد‌هایی برای ایران به همراه داشته باشد. آنچه می‌خوانید نظر سید علی بیگدلی کارشناس روابط خارجی...

خطر در کمین مهره‌داران در ایران؛ ۷۹ گونه در معرض تهدید انقراض!

بر اساس داده‌های فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت، ۷۹ گونه از مهره‌داران کشورمان در معرض تهدید انقراض هستند. در جدید‌ترین آمار تعداد گونه‌های در معرض تهدید کشورمان نیز ۷۵ گونه مهره‌دار (۱۸ گونه پستانداران, ۲۹ گونه پرنده, ۴ گونه دوزیست, ۱۶ گونه خزنده) در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت به ثبت رسیده است.

کد خبر: ۱۳۰۰۲۳
۱۱:۲۶ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

خطر در کمین مهره‌داران در ایران؛ ۷۹ گونه در معرض تهدید انقراض!

دیدارنیوز: بر اساس داده‌های فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) از گونه‌های در معرض تهدید کشورمان ۷۹ گونه از مهره‌داران در معرض تهدید انقراض هستند.

هر ساله در سومین جمعه ماه May میلادی، مصادف با روز جهانی گونه‌های در معرض تهدید و در خطر انقراض، هزاران نفر در سراسر جهان در برنامه‌های اقدام عملی برای حفاظت از این گونه‌ها شرکت می‌کنند. در سال جاری، این روز (۲۲ ماه می ۲۰۲۲) با اول خرداد سال ۱۴۰۱ شمسی مصادف شده است. این روز که برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ با هدف آگاهی از میزان شکنندگی حیات زیستمندان ایجاد شد، چگونگی و چرایی حفاظت از گونه‌های در معرض خطر از آسیب‌ها و اهمیت آن را به ما یادآوری می‌کند.

بر اساس داده‌های فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) از گونه‌های در معرض تهدید، بیش از ۱۰ هزار گونه از مهره‌داران در معرض تهدید انقراض هستند و تداوم از دست دادن گونه‌ها، زیستگاه‌ها و اکوسیستم‌ها نیز تمام حیات روی زمین از جمله ما را تهدید می‌کند.

مردم در همه جا برای برآوردن همه نیاز‌های خود از غذا گرفته تا سوخت، دارو، مسکن و پوشاک به منابع مبتنی بر تنوع زیستی و حیات وحش متکی هستند و میلیون‌ها نفر نیز به طبیعت به عنوان منبع امرار معاش و فرصت‌های اقتصادی خود نگاه می‌کنند. بنابراین، ضروری برای معکوس کردن سرنوشت حیاتی‌ترین گونه‌های در خطر انقراض، حمایت از احیای زیستگاه‌ها و اکوسیستم‌های آن‌ها و ترویج استفاده پایدار از آن‌ها توسط بشر به شدت مورد نیاز است.

بر اساس گزارش (IUCN) , در حال حاضر بیش از ۴۱ درصد از دوزیستان، ۲۶ درصد از پستانداران، ۲۱ درصد از خزندگان و ۱۳ درصد از پرندگان جهان در معرض تهدید انقراض هستند. در جدید‌ترین آمار تعداد گونه‌های در معرض تهدید کشورمان نیز ۷۵ گونه مهره‌دار (۱۸ گونه پستانداران, ۲۹ گونه پرنده, ۴ گونه دوزیست, ۱۶ گونه خزنده) در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت به ثبت رسیده است.

تعداد مهره‌داران در کشور ما در رده‌های پستانداران ۱۹۸ گونه، پرندگان ۵۵۹ گونه، خزندگان ۲۴۲ گونه، دوزیستان ۲۵ گونه است. همچنین تعداد ماهیان آب‌های داخلی ۲۹۷ و ۹۷۵ گونه از ماهیان آب‌های دریایی (ماهی‌ها، کوسه‌ها و سفره ماهیان) نیز به ثبت رسیده است. البته این فهرست با توجه به مطالعات ژنتیکی و میدانی هر ساله دست خوش تغییرات است.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی